القصة

القصة إشتياق IshtiaqMag official page . Ishtiaq Magazine official page is the leading luxury life style magazine for the modern Arab woman. Visit www.Ishtiaq.com

قصة وعبرة لرجل فقيررجل فقير تزوج من امرأة وأنجبا طفلاً , فقرر الرجل السفر لطلب العيش, فاتفق مع امرأته على عشرين عاماً من...
12/28/2024

قصة وعبرة لرجل فقير
رجل فقير تزوج من امرأة وأنجبا طفلاً , فقرر الرجل السفر لطلب العيش, فاتفق مع امرأته على عشرين عاماً من السفر, وإذا زادوا يوماً واحداً فإن المرأة حرة طليقة تفعل ما تشاء. واعدته زوجته بذلك وسافر وترك امرأته وولده الذي لم يبلغ شهراً واحداً..
سافر إلى إحدى البلدان حيث عمل في طاحونة قمح عند رجل طيب، وسر منه صاحب الطاحونة لنشاطه، وبعد عشرين عاماً قال لصاحب الطاحونة: لقد قررت العودة إلى البيت لأن امرأتي واعدتني بأن تنتظرني عشرين عاماً وأريد أن أرى ما الذي يجري هناك..
قال له صاحب الطاحونة: اشتغل عندي عاماً آخر أرجوك لقد تعودت عليك كما يتعود الأب على ابنه قال الرجل : لا أستطيع لقد طلبت الدار أهلها وحان الوقت كي أعود فقد مضى على غيابي عشرون سنة وإذا لم أعد إلى البيت هذا العام فإن زوجتي ستتركه، فأعطاه صاحب الطاحونة ثلاث قطع ذهبية وقال له: هذا كل ما أملك خذها فإنها ليست بكثيرة عليك، أخذ الرجل القطع الذهبية الثلاث واتجه نحو قريته..
وفي طريقه إلى القرية لحق به ثلاثة من المارة كان اثنان من الشباب والثالث رجل عجوز، تعارفوا وبدأوا بالحديث بينما الرجل العجوز لم يتكلم ولو بكلمة بل كان ينظر إلى العصافير ويضحك، فسأل الرجل: من هذا الرجل العجوز؟...... يتبع
باقي القصه مشوقه جدا جدا الجزء الأخير من القصه في أول تعليق👇👇
تكملة القصه في أول تعليق👇👇🔥🔥⏬️

_أي دا ورد وشموع وعشاء، أنتِ مش هتبطلي تفاهه بقا.-تفاهه! هو لما أنا أحب أخلق جو رومانسي هادي بينا يبقى دي تفاهه يا يونس؟...
12/28/2024

_أي دا ورد وشموع وعشاء، أنتِ مش هتبطلي تفاهه بقا.
-تفاهه! هو لما أنا أحب أخلق جو رومانسي هادي بينا يبقى دي تفاهه يا يونس؟
_أنا مش فاضي لنقاشاتك الي مش بتخلص دي أنا داخل أنام.

وفعلا قال كلامه ودخل الأوضه وأنا متاكدة أنه هينام أنا مش عارفه أعمل أى أكتر من كدا كلامه بقا زي الرصاص مهما أحاول أخلق جو حلو بينا الأ أنه بيجي بكل برود ويعكنن عليا بأي كلمه والسلام دا حتى أبتسامه على تعبي مبيبتسمش هو ليه بقيت أنا الوحيده المهتمه بالعلاقه دى ليه بقيت أنا الطرف المتمسك والي بيعافر! هي مش الحياة الزوجيه مشاركه ليه رافض أننا نتشارك أتغير أوي عن أول الجواز.

أتنهدت وأنا ببص للأكل زعلت وأتقهرت لأن دي مش أول محاوله أن أعمل حاجه زي دي ويقابلها بالطريقه القاسيه دي حاسه أني بدات أفقد الشغف فى العلاقه دي وخايفه أني أتعود على بُعده وأجفى أنا كمان.. بدأت ألم الأكل وأطفي الشموع وأرتب المكان قبل ما أدخل أعمل فنجان قهوه وأدخل البلكونه دماغي حرفيًا هتتفرتك من التفكير أصل الي بيحصل منه دا مش طبيعي أنا مش مهمله في حقه خايفه يكون في واحدة تانيه في حياته، لا لا مش معقول يونس ميعملهاش أحنا أصلا متجوزين عن حب.

_أنتِ قاعدة بتعملي أي عندك؟

أتتخضيت وبصيتله ولقيته وأقف عند باب البلكونه :
_مش بعمل حاجه يا يونس بشرب فنجان قهوة أصل حاسه بشوية صداع أنت مش كنت بتقول أنك هتنام؟

_اه قلت بس مجاليش نوم

دخل البلكونه وقعد على الكرسي قصادي وهو بيبصلي بنظرات أول مرة أشوفها في عينه أتنهدت وبصيت بعيد حاسه أن في سور عمال يكبر بيني وبينه

_مش بتفكري تروحي تقعدي عند مامتك كام يوم؟

لا بقا كدا كتير رفعت حاجبي بتعجب :
_ليه؟ أنت عارف من يوم جوازنا وأنا مستحيل أبات برا الشقه هو مش دا برضوا رايك ولا أي؟

_حاسس أننا محتاجين فترة نبعد عن بعض و....

قاطعته :
_نبعد؟! يونس أنا قلتلك من أول جوزنا أن عمرى ما هبات برا الشقه الا لو ولادة أو... اتطلقنا

_حور ال...

_يونس أنت فيك أي مالك متغير صارحنى هو في واحدة تانيه دخلت قلبك زهقت مني طيب؟

بصلي كتير والصمت بينا طول وقلب دقاته كل شوية تزيد خوف ورعب وقلق خايفه من أجابته ومرعوبه من سكوته سالته تاني:
_ساكت ليه أتكلم

_واحدة تانيه اي كل الموضوع أني جالي عرض شغل والمواعيد هتختلف ومش هرجع البيت الا متاخر فعشان كدا قلت تروحي لمامتك عشان عارف أنك بتخافي تنامي لوحدك.

_طب ولي كل ما أحاول أغير مودنا وأعمل أي حاجه تفرحنا وتجمعنا سوا بلحظات حلوه تقول كلام يوجعني.

نزل راسه وبص على أيديه الي بدا يفركها ببعض وهو متاكد أني مركزه الوقتي على حركات جسمه وستنيه اجابته بفارغ الصبر.

_أنتِ عارفه أن بمر بفترة ضغط شغل ومش مركز وأنتِ...

_هه كنت متاكده أنك هتحط كل حاجه على الشغل، نفس الحجه كل مرة شغل.. شغل مبقاش في حياتك الا الشغل وبس سنتين متجوزين وأنت أتغيرت نهائي حاسه أن بقيت عايشه لوحدي مهما صبرت وحاولت أبررلك غيابك ووجودك الي بقا زي عدم وجودك وكلها محصله بعضها أنت حتي وصلت لأنك ممكن تقعد يومين تلاته في الشغل ومش بتاخد بالك بعد ما بترجع أنك بتقابلني بكلام زي السم لا والوقتي بتقولي أصلك عارف أني مبحبش انام لوحدي!! يونس أنت غايب عن البيت بقالك يومين!

_أنتِ مكبرة الموضوع

_وأنت بقيت بايع الموضوع أوي

_قصدك أي؟

_قصدي أن الي بياعني أنا أشتريني.

_يعني!

_يعني أنا راحه عند ماما يا يونس.

_هتباتي كام يوم عشان أبقي أجي أخدك؟

_ لا أنا قلتلك في أول الجواز أنا مش هبات عند ماما الا وأنا هطلق.

_أنتِ أتجننتي، مين جاب سيرة الطلاق الوقتي؟

_أي البرود الي أنت فيه دا!

_حور أحترمي نفسك

_حاضر يايونس

سيبته ودخلت الاوضه ألم هدومي وأنا بتنفض من كمية القهر الي حاسه بيها زعلانه على الي وصلناله وزعلانه على البرود الي بقا بينا زعلانه على حب كنت طايرة بيه في سابع سما والوقتي وقعت على الأرض وأتكسرت.

_أعقلي ياحور

بصتله وهو واقف على باب الاوضه وأتكلمت وأنا متعصبه من بروده اللامتناهي.
_ أنت عارف ومتاكد أنِ عاقله، والي بعمله دا هو العقل صبرت وصبرت كتير أوي يا يونس وأنت زي ما أنت محيت وجودي لدرجه أنك مبقيتش قادر تتكلم معايا بطريقه كويسه والمفروض أستحمل عشان أبقي عاقله!

سكت وسكوتك قهرني زيادة حركات جسمك مبقيتش طبيعيه هو أنت الوقتي بتتنفض ليه وأيدك الي بتفرك فيها دي مالك! أكيد مخبي حاجه عليا وحاجه كبيره كمان بس طالما أنت مش عايز تقول يبقى براحتك.

مسكت الشنطه بعد ما قفلتها وأتحركت من جمبك خارجه من الاوضه بس صوتك خضني مهزوز ...

_في حاجه عايزك تشوفيها قبل ما تمشي.

_حاجة أي؟

أتحركت ومشيت ناحية الدولاب طلعت منه حاجه... ورق أشعه وروشتات!!

مديت أيدك بالورق وأنا مسكتهم بخوف وقلق مهما كنت عملت أنا برضوا بحبك وأي تعب ولو بسيط هيهزني ويقلقني فتحت الورق وأنا مش فاهمه أي حاجه ... ورقه ورا التانيه بدات الصورة توضح تحايلك بتدل على أن في عندك "......"!!! بصيتلك بصدمه و وو........!!!!!

تابع القصه كامله في التعليقات 💯♥️⬇️

صباح جديدصفيه يا مليكه إنتى يا بت قومى فزى وكبت عليها مايهمليكه قامت مفزوعه ايوه ايوه صحيت صفيه قومى يا ختى نايمه لحد دل...
12/28/2024

صباح جديد
صفيه يا مليكه إنتى يا بت قومى فزى وكبت عليها مايه
مليكه قامت مفزوعه ايوه ايوه صحيت
صفيه قومى يا ختى نايمه لحد دلوقتي مش بقولك سبعه تكون السفره جاهزه قومى يلا
مليكه حاضر أنا جايه هغير هدومى المبلوله دى وجايه
صفيه انتى لسه هتغيرى طويل وجرتها على المطبخ يلا علشان تتعلمى تصحى في المعاد اللى اقول عليه وبعدين اعملى اللى انتى عايزاه

مليكه وهى بټعيط طيب سيبى شعرى والنبى ماهى جنى نايمه اشمعنى أنا ماتجيبى خدامه
صفيه انتى بتردى عليا كمان
سمع نوح عياط وزعيق جه نوح بيجرى نوح سبيها يا ماما انتى بتعملى اى
صفيه سبينى يا نوح دى بترد عليا بنت نهى الجربوعه
مليكه ملكيش دعوه بماما
صفيه بتشد على شعر مليكه اكتر مش سيبها يا نوح انت مش سامع
نوح سلك شعر مليكه من صفيه بالعافيه وشدها بعيد عنها وقالها متمديش ايدك عليها تانى ياماما هى عندها حق هيا مش خدامه
صفيه انت بتزعقلى علشان حته البتاعه دى يا ابن بطنى قلبي ڠضبان عليك ها وعملت نفسها زعلت وراحت اوضتها
نوح بص لمليكه أنا آسف بالنيابة عنها اه وروحى غطى شعرك
مليكه اخدت بالها قالتله شكرا يا نوح وجرت عل اوضتها وهيا زعلانه إن نوح شافها بشعرها وبتدعى على صفيه
نوح اتنهد وراح لصفيه خبط على الباب بس محدش رد دخل لقه أمه قاعده على الكنبه مش مدياله وش
نوح ياماما يا حبيبتي متزعليش منى بس انتى كنتى بتضربيها وانا مش عارف اعمل ايه
صفيه مش بترد
نوح خلاص بقى يا سوسو قلبك ابيض
صفيه خلاص ملكش دعوه بيها
نوح بس مينفعش قصدى يعنى أنا هجبلك خدامه علشان حرام هيا عندها مذاكره
صفيه خلاص مسمحاك يا نوح
مليكه كانت لبست وبتحضر الفطار وحطتهه على السفره
محمود عمها اى يا اختى ده كله جتك داهيه
مليكه مش مستغربه أنه كان سامعها بټضرب من مراته وحتى متحركش ضحكت بسخريه آسفه
قعدو كلهم على السفره ومليكه في آخرها وكل شويه يقوموها تجيب حاجه عند فيها
صفيه اقعدى يا حبيبتي
نوح مش عاجبه لبسها وكان بيزعقلها الاول بس أبوه وأمه بيقولوا ملكش دعوه بيها
جنى قعدت بتبص فجأه زعقت لمليكه اى ده
مليكه في حاجه في الاكل
ويتبع
البارت الثاني
مليكه اى في حاجه في الاكل
جنى هوا أنا مش قايله أن العصير بتاعى يكون محطوط مع الفطار هوا فين
مليكه في بالها جتك نيله فكرت في حاجه في الاكل كنت اخدت علقھ
جنى اى اطرشتى ما تردى
جنى شايف يا بابا بتكلمنى ازاى
محمود اتكلمى عدل يا بنت انتى اى مش مالى عينك ولا ايه تكلميها قدامى كده
صفيه قول يا حاج شكل نهى معرفتش تربى
نوح اى يا جماعه وبص لجنى عيب كده يا جنى اتكلمى عدل بعدين هيا فعلا مش خدامه عندك علشان تكلميها بالطريقة دى عايزه حاجه اعمليها انتى وانا بدور على خدامه مليكه في ثانوية عامة ومش فاضيالك وبعدين هيا شايله اكل وتنظيف وانا شايف كده حرام
محمود مالك بدافع عنها ومحموق كده وكلم اختك كويس شويه عيب
نوح العيب اللى انتو بتعملوه يا بابا أنا ماشى رايح الشركه سلام
مليكه كلام نوح اثر فيها وقاعدة بټعيط من غير صوت وعملت نفسها رايحه تجيب مايه وراحت لنوح و قبل ما يركب العربية
نوح في حاجه يا مليكه
مليكه بخجل شكرا بجد يا نوح
نوح على اى بس أنا معملتش حاجه أنا اللى اسف على المعامله دى بس دول اهلى ومش هينفع اعمل اكتر من كده
مليكه لأ كفاية أن فى حد في ضهرى شكرا
نوح عفوا يلا ادخلى متقفيش قدام البيت كده علشان الحرس
مليكه حاضر
نوح يلا سلام
مليكه سلام
جنى نزلت أنا رايحه اقابل صحابى يا ماما باى
صفيه ماشى يا نور عيني
محمود مليكه اعمليلى قهوه وهاتيها على المكتب
مليكه كانت بتغسل المواعين حاضر وبتفتكر امها وحنانها وطيبتها هيا وباباها من ثلاث سنوات
Flash back
مليكه ماما عارفه أنا بحبك قوى وعايزه اتعلم اعمل كيك زيك بتعمليها حلو قوى
نهى يا حبيبت قلبي وقالتلها بس كده وقعدو يعملو كيك ويرشو على بعض دقيق ويضحكو وصوت ضحك مليكه مالى البيت
نهى حبيبه ماما ملوكه انتى احلى حاجه حصلتلى في حياتى
مليكه وانتى احسن ام واخت بجد انتى عارفه أنا بحبك اكتر من صحبتى رنا
نهى بجد ردت
مليكه بطفوله بجد
قعدو يضحكو ومليكه بتقول نكت مضحكش اد ما مامتها شايفه ضحكتها وبتضحك عليها
جه والد مليكه ياسر اى ده بتضحكو من غيرى خيانهااا
مليكه أنا بقول نكت اقولك
ياسر قولى
مليكه مره واحد قلبه وقف نزل يزقه
ياسر بس بس مش قادر
مليكه اه يا بابا نسيت اقولك أنا عملت مع ماما كيكه هتبقى حلوه علشان أنا ساعدت ماما فيها
ياسر اكيد طبعا يا حبيبه بابا
ياسر عايز اقولك خدى بالك من مذاكرتك انتى فى ثلاثه إعدادى وانا

باقي الرواية اول تعليق ⬇️⬇️

- أول مافتحت الشات لقيته مليان صور عري*انه لمراتي ومحادثات جنس*يه مع شباب كتير بقيت زي المجنون اټصدمت لما بالصدفه سمعت ص...
12/28/2024

- أول مافتحت الشات لقيته مليان صور عري*انه لمراتي ومحادثات جنس*يه مع شباب كتير بقيت زي المجنون
اټصدمت لما بالصدفه سمعت صوت رسالة ماسينجر جايه لمراتي بعد ماخرجت للشغل وافتكرت إني نسيت حاجه فرجعت أجيبها كانت سايبه التليفون وكانت في الحمام استغربت إن عندها ماسينجر أصلا دا أنا مانعها من إنها تعمل أي حساب على السوشيال ميديا الفضول اخدني إني أمسك التليفون
وأشوف في إيه وأول مافتحت الماسينجر اټصدمت من كم الرسائل بس مالحقتش أقرأ حاجه وأخدت قرار بسرعه قبل ماتخرج وتعرف إني عرفت إني أأجل المواجهه لحد ما أشوف كويس وأعرف كل حاجه
وبسرعه دخلت على الإعدادات جبت البريد والباسوورد
وسجلتهم عندي وقبل ماتطلع وضعته زي ماكان وخرجت برا
وماقدرتش أروح للشغل من الصدمه والارتباك إلى جوايا
نزلت وقعدت على قهوه وطلعت التليفون بتاعي
وسجلت دخول للحساب إلى هيا عملاه علشان اټصدم صدمة عمري
لقيت محادثات ماقدرتش أكمل قرائتها
لقيتها كلها محادثات جنسيه وكانت في الوقت إلى بشوف فيه بتكلم شاب
وسألها عني قالتله بطريقه مش كويسه إني نزلت وبقت لوحدها
جاتلي حاله من اللاشعور وغليان في الدم مابقتش مصدق عنيا وعاوز أطلع اق*ټلها وبالفعل اتحركت بسرعه وكان جوايا ناااااار للبيت
وأول ماوصلت للباب حسيت إن في حاجه وقفتني
وقفت على الباب وإترددت إني أدخل وشردت بتفكيري لثواني
قلت لنفسي بلاش تروح في داهيه علشان واحده ماتستهلش اوتفضح نفسك لما تعمل كدااا
وجاتلى فكرره شيطانيه قلت هاعملها معاها واخليها ټندم ندم عمرها
نزلت تاني ورحت قعدت بردو على القهوه وفضلت أفكر في الفكره إلى جاتني وارتبها في دماغي وقلت لنفسي هاعملها
الفكره كانت....... باقي القصة ناااااار لا تفوتكم طريقة الانتقام
باقي القصة في اول تعليق 👇👇👇

هادي بجديه بلال لبست ابوك تحت مبهدل الدنيااا اخلص ياا ابني هنتعلق وربناا بقالك ساعه بتعمل إيه مكنش يعني مشوار هتروح تشوف...
12/28/2024

هادي بجديه بلال لبست ابوك تحت مبهدل الدنيااا اخلص ياا ابني هنتعلق وربناا بقالك ساعه بتعمل إيه مكنش يعني مشوار هتروح تشوفهااا .
خرج بلال من اوضته لهادي ..
هادي پصدمه ايه اللي انت لبسه ده متقولش انك هتروح تشوفها بي اللبس ده لاء احسن خليك متروحش..
بلال رفع حاجبه ماله بقي لبسي ده العادي بتاعي اخري كده واذا كان عاجبهااا.

هادي بجديه اتنيل ياحيوان انت هياا مايته في هواك يعني ما هيا هتشوفك برضه بس ميبقاش اول مقابله ليكم لبس ليها شرط جينز وتيشرت ليه يعني كده هتحرج ابوك ..
بلال هو البدله يعني اللي هتثبتهاا خلاص بقي فكك عاجبك هجي كده لا اما وربنا ما هروح في حته خالص وخليني قاعد انا مش عايز اروح في حته اصلا جوازه مهببه.
هادي جوازه ايه انت رايحين تشوفه بعض وان شاء الله مفيش جواز يااحبيبي انت محدش يرضي بيك اصلا .
بلال ببرود ربنا يسمع منك واللهي .
استوووووووب .
هادي النجار هو وبلال اخوات علي عكس بعض فهادي ظابط شرطه كفؤ شخصيه محترمه جدا ذو ملامح جذابه 32 سنه ...
اماا بلال فهو دلوع العيله المدلل 30 سنه شخصيه مزاجيه جدا علي عكس هادي كل يوم يجيلهم بمصېبه برغم انه فرفوش العيله ولكن ...
نزل بلال مع هادي ..
أنس النجار بجديه بلال ايه اللي انت لبسه ده مش شايف اننا اتاخرناا
بلال ما انا لبس اهو يابابا مش شامم البرفان قد آيه اللي انا حطه ولا إيه.
أنس انت بتتريق ياحيوان انت امشي اطلع البس بدله وانزل احسنلك ..
بلال وربنا ما هطلع انا كده لبسي مش عاجبكو مفيش منها جوازه انا خلاص كفايه هتجوزني واحده مش عايزها ..
مروه بهمس خلاص يا أنس سيبه لاحسن يعملها وېفضحناا.
أنس يعني عاجبك ابنك انا واخوه راحين بي ببدل وهو لبس كوتشي وشورت وتيشرت انا مشترهوش بي 7 ونص بتاع شباب ممرقعه .
بلال بمكر سمعتك علي فكره ده ماركه ويلا بقي عشان اجي انام.
هادي بجديه بابا يلا ده عيل بارد انا هربيهولك بس لما نيجي عشان منتأخرش ومنتحرجش مع الناس...
أنس بتنهيده ضيق ماشي يلااا.
عند حسني شلبي..
حسني شلبي شخصيه صعبه في بيته ذو تفكير قديم زوجته متوفيه ومتجوز من زوجه تانيه خالص عايش معاها ومع بنته الوحيده من الزوجه الاولي وهياا تقي..
كانت تقي قاعده تفكر إيه اللي حصل من يوم ما ابوها اتجوز بعد امهاا وهيا عايشه علي نفس الوضع لحد ما بقيت لسن 26سنه لا راضي يخليهاا تشتغل بشهادتها ولا موافق علي اي طلب منها غير يخليهاا تخدمه هوو ومراته..
سمعت تقي ناديه بتنادي عليها..
تقي بضيق ايوه نعم في ايه!
ناديه بعصبيه انتي مش سامعاني بنادي عليكي كل ده.
تقي ملهاش لازمه كل يوم تتعصبي عليا ماشي انا مش بشتغل عندك علي فكره.
ناديه بستفزاز لا بتشتغلي ولا فاكره ان ابوكي جايبني اخدمك انتي اللي تخدمينا طول ما انتي عايشه معانا في البيت فاهمه ولا لاء .
تقي بعصبيه لا انا مش خدامه عندك وبعد كده كل واحد يعمل طلباته مش اللي هنقوم فيه هننام فيه
ناديه بعصبيه اكتر انتي مش متربيه وعايزه اللي يربيكي ايه يا حلوه امك قبل ما ټموت مربتكيش سابتك ليا اربيكي.تقي بۏجع من كلامها مسمحلكيش تتكلمي عن امي بي الطريقه دي انتي فاهمه ولا لاء انتي مين انتي عشان تتكلمي عنها بابا اتجوز اه بس اتجوز واحده مش محترمه وانا لولا سنك كنت رديت عليكي ولتاني مره بقولهالك متزكريش امي في كلامنا ماشي..
ناديه بستفزاز والله بجد انتي ھتموتي وتشتغلي عارفه ابوكي مشغلكيش بي شهادتك ليه عشان انا قولتلو سيبها اهي تخدمنا انا اقعد كده برنسيسه وانتي زي الخدامه اجري اعمليلي قهوه يلا...
تقي بعصبيه انتي بجد معندكيش ډم اناا بتمني اموت عشان مش اعيش معاكي ولا اشوفك.
دخل حسني علي صوت زعقهم لبعض..
حسني بجديه في ايه.
ناديه بدموع مصطنع بنتك ياا حسني بتبهدلني وبتقولي ابويا اتجوز واحده مش محترمه عشان بقولها تعملي قهوه .
تقي بلهفه بابا انا.
قطعها حسني بزعيق انتي ايه ازاي تتكلمي مع ناديه كده اتأسفي منها يلا انتي صحيح مش متربيه .وناديه ابتسمت لتقي بستفزازز.
تقي بدموع محپوسه انا اسفه ياا طنط تمام كده ياا بابا
اه كده تمام روحي يلا اعمليلها قهوه امشي وبعد كده احترميها لا حسابي معاكي زاد اوي يعني...
وصل عائله النجار فيلا الصافي...
عند ممدوح الصافي..
ممدوح شهد متفضحنيش ممكن هتنزلي تشوفيه وبس
شهد بجديه انت بتقول إيه بلال اخوه هادي اتجوزه ده صوره علي النت تقول عيل انت عايز ټفضحني في الدخليه ..انا ليا اسمي ووضعي ازاي اتجوز صايع زي ده ..
ممدوح احنا اتكلمنا في الموضوع ده الصبح خلاص قفلناه انزلي معايا باين صوت عربيتهم اللي وصلت دي..
شهد بجديه انا عندي شغل دلوقتي..
ممدوح متطلعيش جناني بقي شغل إيه وبعدين افردي شعرك ده او حطي

باقي الرواية اول تعليق⤵️⤵️

بعد عقد قرانها مباشرة أصابها الألم والمړض واصفر وجهها وذبلت فذهبت إلى الطبيبة لتطمئن فكانت المفاجئة أن قالت لهاخرجت من ا...
12/28/2024

بعد عقد قرانها مباشرة أصابها الألم والمړض واصفر وجهها وذبلت فذهبت إلى الطبيبة لتطمئن فكانت المفاجئة أن قالت لها
خرجت من المستشفى وكل ما يجول في خاطرها ترى كيف سأقول هذا لزوجي وهل سيتركني ! أنا أحبه بشدة فماذا أفعل !
أمسكت بهاتفها وحاولت الإتصال به وبعد أكثر من محاولة أجابها وأخبرته بكل شيء فكان رده بالنسبة لها قال لها وأنا لن أستطيع أن أكمل معك.

انعقد لسانها حتى كلمات الغزل التي
اعتادت أن تقولها له في كل مكالمة لم تستطع البوح بها فصمتت وانتظرت منه أن يخبرها أنه يمزح وأن يخبرها بموعد الزفاف ويطلب منها أن ترسل له صورتها بالفستان ويخبرها أيهم أجمل عليها لكنها
فوجئت بالطلاق لم تتحمل الصمود كثيرا ووقعت مغشيا عليها.
عندما أفاقت وجدت نفسها في المنزل وأمها أخذت الفتاة تبكي بشدة وتقول
تركني يا أمي وأنا في أمس الحاجة إليه.
لا بأس يا حبيبتي كلما جاءت الخيبات
باكرا كلما صار ترميمها أسهل نظر هو إلى أسباب الدنيا والطب ولم ينظر إلى قوة الرب.
هل كان علي فعل شيء يا أمي
لا بنيتي يقولون هل لنا من الأمر من شيء
قل إن الأمر كله لله عليك فقط أن تعودي كما كنت.
ولكني أحبه.
والله يعلم من هو الأصلح بحبك.
والزفاف !
اصبري واحتسبي فمن للصبر غيرك
مرت الأيام والشهور وتحسنت صحتها قليلا ولكن الحمل كان مستحيلا كما كانوا يقولون .
وبعد عام تقدم لها شاب ذو خلق ودين رفضته خوفا من أن يترك قلبها ثانية ولكنه تقدم مرة أخرى فوافقت على الجلوس معه حدد أبيها الموعد وفي الرؤية الشرعية قالت له لن أستطيع الإنجاب.
قال لها ما ضير لو أننا توكلنا على الله الذي يمنح ويمنع!
لم لا تتزوج غيري وتنجب
صمت..
كيف لعاقل أن يتزوج من عاقر وهو يعلم أنها لن تنجب !
تقصدين كيف لعاقل أن يأخذ بأسباب البشر ويغض الطرف عن المسبب
إن كنت تقصدين هذا فالذي أعطي زكريا سيعطيني.
وافقت عليه وتمت الخطبة

باقي الرواية اول تعليق ⬇️⬇️

أنتي صدقتي نفسك ولا إيه ماتفوقي انتي فاكرة أني متجوزك عشان جمالك ولا عشان بحبك. انكمشت فوق ذاتها بخوف جاذبة شرشف الفراش ...
12/27/2024

أنتي صدقتي نفسك ولا إيه ماتفوقي انتي فاكرة أني متجوزك عشان جمالك ولا عشان بحبك.

انكمشت فوق ذاتها بخوف جاذبة شرشف الفراش تغطي به جسدها بضعف وتمتمت متسائلة مجددًا ولازال عقلها لم يستوعب حديثه

:- يـ... يعني إيه أمال أنتَ متجوزني ليه ياجواد؟

صحح لها حديثها بحدة أخافتها أكثر لأول مرة تراه معها هكذا

:- أنا الظابط جواد باشا الهواري بالنسبة لواحدة زيك وعمري ما هحب واحدة زيك أنا بس كنت بجربك مش أكتر.

حركت رأسها نافية بعدم تصديق وبدأت دموعها تسيل بقهر لحديثه الغير متوقع الذي كان كالخنجر في قلبها متمتمة بخفوت وضعف

:- ا... ازاي لأ أنت بتحبني بجد أنا عارفة أنك بتحبني والله انت بس عاوز تضحك عليا.

لم يبالي لدموعها التي تسيل وشهقاتها المرتفعة بعدما جعل ليلتها المنتظرة أسوأ ليلة بعمرها، وكأنه حذبها من السماء القاها ارضًا بعنف لينهي سعادتها تمامًا، حمقاء هي ظنت أن السعادة ستعود إليها بسبب عشقه لكنه لم يهتم بكل ذلك بل استكمل حديثه بلا مبالاه لوجع تلك المظلومة

:- انا هحب واحدة زيك طب ازاي انا بس بنتقم منك عشان ابن عمي اللي مات بسببك، لكن أحبك ازاي! دة مستحيل بس قولت مفيش مانع أجربك الأول ياعروسة قبل ما ابدأ انتقامي.
لتكملة باقي الرواية انزل اول تعليق👇❤️

الحقنى يا عمار خير يا مرات عمى مالك ريتاج فى القسم يا عمار قفل الفون بعصبية وجز على سنانه وقال منك لله يا ريتاج يا بنت ع...
12/27/2024

الحقنى يا عمار
خير يا مرات عمى مالك
ريتاج فى القسم يا عمار
قفل الفون بعصبية وجز على سنانه وقال منك لله يا ريتاج يا بنت عمى مواريش غيرك انتى ومصايبك
هو فى ايه بالظبط هو انا مواريش غيرك يا ريتاج ...نفسى استجوب حد غيرك يابنتى
_ وعد يا باشا لو خلتنى امشى هحاول انك متشوفش وشى لمدة أسبوع فى القسم
وليه مش شهر مثلا ها يا بنتى انتى بتعشقى المصاېب يعنى
_ دا جزاتى يعنى يا باشا انى عملالك حس فى القسم كدا ومخلياك تشتغل بدل ما انت قاعد زى قرد وملاقيش حد تستجوبه
خبط على المكتب و نعم يا روح امك ... انتى شكلك عايزة تباتى فى الحجز الليلة دى

_باشا انا مش هتكلم الا لما المحامى بتاعى يجى
دخل عمار بكل عصبية من غير ما يخبط وخبط الباب جامد فبلعت ريقها وقالت أو اقولك احبسنى احسن بلاش دا بالله عليك
الظابط اهلا يا استاذ عمار
اهلا يا باشا خير عملت ايه المرادى الهانم
الظابط اسالها بقى لأنها صدعتنى بأنها مش هتتكلم الا لما المحامى بتاعها يجى
بصلها عمار وهو بيتوعدلها وبيجز على سنانه وقال عملتى ايه يا ريتاج المرادى
ريتاج پخوف ولا حاجة زولم جيت هنا زولم
الظابط نعم ياختى ظلم دانتى ولية قادرة يا ريتاج وتظلمى بلد بحالها
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
ريتاج عيب يا باشا كدا داحنا حتى قرايب وكلنا عيش وملح مع بعض
قرايب منين إن شاءالله
_ اللاه مش بطل عليك كل يوم هنا يبقى قرايب
عمار بزعيق اخلصى يا ريتاج اتكلمى
الظابط انت بتزعق ليه يلا انتو عيلة مجانين وشكلكم ناويين تجننونى
اعتذر يا باشا ولكن انا زهقت منها ومن مشاكلها فحد منكم يتكلم ويقول هى هببت ايه
اتكلمى ياختى قوليله خلينا ف هتمشى ولا تباتى معانا
ريتاج بصت لعمار لقيته متعصب على الاخر ونظراته كلها متوعدة ليها ... بلعت ريقها پخوف وقالت بنبرة متلجلجة اتخانقت مع واحد خناقة جامدة وكسرتله عربيته
وايه سبب الخناقة
_ احم خبط عربيتى جامد ولما طلبت منه بالذوق يصلحها مرضيش وفضل يزعق وقل أدبه وانا جبت حقى طبعا
عمار بسخرية وانتى ماشاءالله متتوصيش يا ريتاج وبعدين انتى معكيش عربية اساسا جبتى عربية منين
سكتت ريتاج ورمشت باهدابها ببراءة فوسعت عيون عمار وقال بعدم تصديق هى
هزت راسها بنعم وهو كمل عربية بابا
هزت راسها تانى وهى بتبتسم ببلاهة فهو زعق وقال يخربيتك يا ريتاج ملقتيش غير عربية بابا يا ريتاج دا انا وانتى هنبات هنا او فى الشارع بعد ما يعرف
_ وهو هيعرف منين بس يا عمار احنا هنصلحها بعد ما نخرج من هنا ونرجعها مكانها ولا من شاف ولا من درى
الظابط بعد اذن احلامك الوردية بس مين قال انك هتخرجى من هنا
عمار بتشفى أيوة صح قوليلى هتخرجى ازاى بقى
ريتاج هو انت مش هتخرجنى زى كل مرة ولا ايه
عمار لا يا حبيبتى مفيش خروج الا لما صاحب العربية يتنازل عن المحضر وشوفى بقى هتخليه يتنازل ازاى
ادخلى يا جلابة المصاېب
_ طب متزوقش طاه
وليكى عين تتكلمى كمان يابت اتهدى بقى اتهدى
_ لا مش هتهد لغاية ما اهدك معايا
والله وانتى فكرك تقدرى تغلبينى يعنى دانا اغلبك وأغلب مية معاكى
نينينينينينيى
دخلت ريتاج البيت ووراها عمار لقيت العيلة كلها متجمعة منهم اللى قلقان وخاېف ومنهم اللى شمتان فيها واخيرا بصت لعمها اللى كان قاعد بهيبة وهدوء وبصصلها تتكلم بلعت ريقها واتقدمت خطوة وقبل ما تتكلم قاطعها بنت عمتها وهى بتقول بخبث شايف بجاحتها يا خالو مش مكسوفة من نفسها وهى داخلة علينا وواقفة عادى كدا بعد اللى عملته
عمار بحدة ملكيش دعوة يا رانيا بيها وخليكى فى حالك
رانيا بس يا عمار ...
قاطعها والد عمار بصرامة اسكتى يا رانيا ومتتكلميش غير باذنى ... تعالى يا ريتاج
اتقدمت ريتاج وقفت قصاده ونزلت راسها وقالت بحزن اسفة يا عمى اوعدك مش هتتكرر
عمها بخبث ليه انتى عملتى حاجة مش عمار هو اللى ساعدك تاخدى العربية وتطلعى بيها من ورايا
رفعت ريتاج راسها پصدمة ولفت بصت لعمار وهو هزلها راسه بمعنى اطمنى ابتسمت وبصت تانى لعمها وقالت برضو يعتبر غلطانة يا عمى لانى زنيت عليه اوعدك أنها مش هتتكرر تانى
وقف عمها ومسك وشها بايده وقال بحنية بنتى تعمل اللى هى عايزاه وهسامحك المرادى برضو لانى مبحبش اقسى عليكى انتى بالذات يا ريتاج
ابتسمت بحب وعيونها دمعت ..ارتمت فى حضنه وبصت لرانيها وطلعتلها لسانها بغيظ ..
شافها عمار وضحك عليها بخفوت وقال بهمس مچنونة وهبلة والله
فى اوضة عمار ..
يارب اهديها يارب ومتتصلش بيا تقولى الحقنى يا عمار انا فى مصېبة
ونام على السرير وهى بيتمنى أنه ريتاج تسيبه فى حاله ...مكملش خمس دقايق وفونه رن فتح عيونه بضيق وهو بيتوعدلها لو كانت هى ..وفعلا كانت ريتاج فرد عليها وهو بيجز على سنانه خير يا ريتاج هببتى ايه تانى
_ بقولك ياض انزل الجنينة محضرالك مفاجأة
مفاجأة ايه دى اوعى يكون جيبالى مصېبة جديدة لغاية البيت يا بت
_ يعم انزل ودلوقتى هتعرف يلا مستنياك
استر يارب
خير يا جلابة المصاېب عايزة ايه
ابتسمت ريتاج باتساع وقالت محضرالك مفاجأة هتبهرك
والله بعد البسمة العريضة دى هتبهرنى اكيد انا خۏفت
باقى القصة في اول تعليق 🛑⬇

هي مراتك مش ناويه تعقل بقا ولا مش هتسكت الا اما تطلق_في اي تاني يا أميكل حاجه مرات اخوك الي بتعملها من غسيل مواعين لطبيخ...
12/27/2024

هي مراتك مش ناويه تعقل بقا ولا مش هتسكت الا اما تطلق
_في اي تاني يا أمي
كل حاجه مرات اخوك الي بتعملها من غسيل مواعين لطبيخ لغسيل لكنس لمسح وكمان معاها عيل
مسح على وشه بضيق..... ربنا يعينها ياأمي بس انتي عارفه رنا مش
بلااااااا رنا بلا زفت مراتك ياأحمد تنزل من بكرا من 7الصبح تحضر الفطار واليوم كله عليها
احمد بهدوء.... ياامي اسمعي مراتي انتي عارفه انها يدوب بتعرف تعمل في بيتها وكمان بتتهد في الشقه كبيره والاكل والغسيل والطوي و
امه بعصبيه...... افندم يعني هتكسر كلمتي يعني ولا اي مش فاهمه؟ وبعدين انت بتدافع عنها كدا ليه تكونشي محامي الدفاع عنها احمد هي كلمه ورد غطاها مراتك تنزل فاهم
كنت واقفه ع السلم سامعه كل كلمه قالتلها مش عارفه اي غيرها معايا بالشكل دي كانت في الاول بتحبني بجد ولا كأني بنتها بس دلوقتي بحسها تطيق العما ولا تطيقني .. قاطعتهم وانا بنزل بهدوء.... انا نزلت اهو يا حبيبتي حقك عليا عارفه اني اتاخرت في النزول النهارده بس وحياه ربنا ياماما يادوب لسا مخلصه التنضيف دلوقتي
حسيت ملامحها هدت شويه بس صوت سلفتي خلاها تكشر تاني.... ااه معتش قادره ياضهري انا خلصت الاكل اهو ياماما وغسلت المواعين
ربنا يخليكي يابنتي ويسعدك قادر ياكريم
لقيت احمد بيشدني من ايدي ولسا هنطلع..... راااايح فين يابن بطني ايييي مش قااادر خلاص وبعدين ما السنيوره لسا نازله اهي واخدها فييين بقا
احمد مسح على وشه بنرفزه..... تعبااااان ياامي لسا جاي من الشغل
وواخدها معاااك لي سبها تنزل تخدمني"الكلمه وجعتي بجد حقيقي هي شايفاني خدامه يعني انا اعملها بعيوني والله بس لو الاسلوب كويس بس فوقت ع نظره الحزن الي في عيون احمد ابتسمتله بهدوء وانا بمسح على شعره بحب.... اطلع انت خد دش وانا هحاول اخلع باي طريقه وهجيلك
ابتسملي الابتسامة بتاعته الي بتنسيني كل حاجه حرفيا حتى اسمي مش حزني بس.... مستنيكي متتاخريش عليا
دخلت المطبخ لقيت حرفيا المواعين كانها مغسوله بميا بس وشكلهم مش لطيف ابدا ومش مرصوصين حتى حلو والمطبخ متكركب كنت حابه انده على حماتي اقولها هو فين دا الي متنضف بس سكت وقولت اهو كتر خيرها بردوا ممكن تعبت من الاكل وعملت المطبخ انا من اول وجديد
شويه ولقيت سلفتي حنان لابسه نفس عبايه الاستقبال بتاعتي بس اللون مختلف مش اول مره الاقيها لابسه نفس لبسي بجد انا مش مأفوره بس بدات اضايق بس فوتت وهديت نفسي وعادي كل شويه تدخل تحطلي طبق مش نضيف وتقولي اغسلي واعملي وامسحي اتخنقت منها ورميت الفوط من ايدي وزعقت..... هو في اي هو انتي قاصداها بقا
مثلت البراءه بحترافيه.... في اي بس يارنا
في اي انتي كل شويه طبق ورا طبق ورا كبايه بشتغل عندك انا؟
لقيتها دفعتني بصباعها..... اعملي وانتي ساكته من غير صوت
رفعت حاجبي بعصبيه..... اي قله الادب بتاعتك دي
فجأه لقيتها وقعت نفسها وقعدت تعيط جامد انا وقفت مصدومه مش عارفه مالها حماتي وحمايا دخلوا على الصوت
ولقيت حماتي جت ضربتني بالقلم.... عملتلها اي ياحيوانه انتي اييي ياشيخه اي الجحوديه الي في قلبك دي وبعدين دا بدل ما تشكريها على بهدلتها من الصبح بقا توقعيها بالشكل دا اتأسفيلها حالا يالا
الدموع اتكونت في عيني انا بكره الظلم انا معملتلهاش حاجه ولا جيت جنبها اصلا وربنا انا مظلومه حقيقي مابحبش احس بدور الضحيه دا... اخلصي اتاسفي
مش متاسفه انا معملتلهاش حاجه دي كذابه وهي الي وقعت نفسها كمان وبعدين مهدوده اي دا انا قلبت المطبخ دا كان يقرف والمواعين كلها متكركبه فوق بعضها ومغسولين بميا بس والارضيه التراب تحت السجاد
انتي هتردي عليا كمان
ولا ارد عليكي ولا عليها ولولا انك قد والدتي كنت اتصرفت تصرف مش كويس وبالنسبه للقلم انا جوزي يجبلي حقي عن اذنك
يـ احمد يااحمد انت فين
جرى عليا بلهفه وهو بيملس ع خدي الاحمر.... اي دا مين عمل فيكي كدا
حكتله الي حصل ولقيته اتعصب ونزل .
دا حصل فعلا ياامي ضربتي رنا
اي ياسيد الرجاله اي شحنتك بقوووولك ايييي البت دي تروح بيتهم ملهاش مكان في بيتي
يعني اي ياامي
يعني تمشي هو ايه الي يعنيي اييي... واذا كانت هتقعد يبقى تعتزر لحنان وتبوس ايدي وتطلب السماح
امي ايه الافوره دي هو اي الجو دا وبعدين انت من امته وانتي قاسيه كدا
عشان الي زي مراتك دا ميجيش غير بالعين الحمرا وانا عند كلمتي
رنا مش نازله تعتزر لحد ولا راحه في حته
صدقوا اما قال انك بتخاف منها.... جراااا اي ياواد انت الرجل يعني الي تقوله سمعا وطاعه ... اثبتلهم انك مش ضعيف ولا هي ولا عشره زيها تقدر تسيطر عليك ... اي عملاك خاتم في صابعها
كلامها عصبه اوي..... انا راجل غصبًا عن عين التخين وهخليها تنزل تعتذرلك كمان .
انت اتجننت يااحمد
فيها اي تعالي بس على نفسك المرادي عشان خاطري
احمد انا مغلطش عشان اعتذر
اي هطلعيني عيل يعني بعد ما قولتلها انك هتنزلي تعتذري
احمد انت حصلك اي اعتذر لييييه اصلا انا مغلطش بقولك هي مرات اخوك الي حاطه نقرها من نقري
وانا قولت هتنزلي تعتذزي يا رنا
وانا مش نازله يااحمد
هتنزلي والا هتروحي لاهلك مطلقه؟
بصتله بصدمه وانا حاسه بروحي بتتسحب مني ووو
القصه كامله في اول تعليق ⤵️⤵️

صاحب مطعم في دمشق يقول:زبونة كانت واقفة عالحساب وساكتة كل ماقلا تفضلي شو طلبك!تقلي يلا خليني لآخر شي.عرفت انو بدها تطلب ...
12/27/2024

صاحب مطعم في دمشق يقول:
زبونة كانت واقفة عالحساب وساكتة كل ماقلا تفضلي شو طلبك!
تقلي يلا خليني لآخر شي.
عرفت انو بدها تطلب شي وخجلانة بحكم انو مبين
حالها تعبان، تركتها للآخير متل ماطلبت، بعد شي تلت
ساعة حتى فضي الكاش عندي، قالتلي بدي( ٥ ) سندويشات
قلتلا تكرم عينك.
رجعت قالتلي بصوت واطي والرجفة على شفافها والغصة بحلقها قالت بس مامعي مصاري.
الشي يلي حسيت فيه خلاني ما اتردد لحظة بأني اطلبلها
السندويشات وعطيتها الأوردر وقلتلا ٥ دقايق وبكونو
جاهزين تكرم عينك..
بدون ولا حرف زيادة..
اخدت الطلب ووقفت على جنب وكانت كتير حاصرة..
فجأة صارت تشهق وتبكي كأنو في بركان جواتها تعبى
عاﻵخير ومعد يقدر يحمل العبئ اللي جواتو...
الطريقة اللي كانت عم تبكي فيها خلت كل اللي حوليها
يتأثروا، قربت لعندها صرت أسألها شو بك خالة فيكي شي!!
تكملة القصة كاملة في أول تعليق 👇👇👇

زين بحذر : انتى عندك كام سنه ؟؟؟؟؟روح : 18 سنه ( زين يقف مره واحده ويبان ع ملامحه النرفزه )زين بصوت عالى : 18 سنه !!!! 1...
12/27/2024

زين بحذر : انتى عندك كام سنه ؟؟؟؟؟
روح : 18 سنه
( زين يقف مره واحده ويبان ع ملامحه النرفزه )
زين بصوت عالى : 18 سنه !!!! 18 !!!!!
( يسيبها ويخرج من الاوضه ويقف ف الصاله وينادى ع ابوه وامه بزعيق .. يتخض كامل ومايسه ويخرجوا من اوضتهم وروح كمان تخاف من رد فعله وتقف ع الباب تتابعهم )
زين بزعيق : انت مجوزلى عيله !!! انت عارف انا كام سنه !! مجوزلى واحده كل طلابى اكبر منها !!
مايسه : اهدى يا حبيبي مش كده
زين بنرفزه : اهدى ! انتى عارفه فرق السن بينا كام ! انا متخيلتش انها لسه طفله كده انا قولت صغيره شويه يعنى 22 23 انما 18 .. اهدى ازاى بعد اللى عرفته دا
كامل : ماله فرق السن .. 12 سنه مش كتير وبعدين هى تفكيرها اعلى من سنها يعنى مش هتحس بالفرق دا خالص
زين بزهول : مش كتير !! دى عيله ولا تفهم ف الجواز ولا ف الحوارت دى كلها
كامل : واديها اتجوزت وخلصنا .. عصبيتك من غير داعى
زين : لا مخلصناش الغلطه تتصلح وترجع بلدها دلوقتى وهطلقها .. خليها تشوف حياتها وتكمل تعليمها
كامل : نعم ! انت عاوز تتطلقها دلوقتى .. انت اتجننت ولا ايه ؟؟ انتو فرحكو انهارده .. انت كده هتدمر سمعتها
( زين يبصله بعصبيه وفعلا ياخد باله انه مينفعش يطلقها دلوقتى .. يسيبهم ويدخل الاوضه )
كامل : معلش يا بنتى .. شويه وهيتعود
( تهزله دماغها بمعنى طيب )
مايسه : ادخلى شوفيه يا حبيبتى متسيبهوش متعصب كده
( تسيبهم روح وتدخل الاوضه وتقفل الباب .. تلاقى زين بيغير هدومه تلف وشها بسرعه )
روح بتوتر : انت هتخرج
( ميردش عليها ويخلص لبس وياخد مفاتيحه ويخرج .. تتنهد روح )
روح : اخيرا بقي
( تطلع بيجامه لونها جراى من شنطتها وتدخل الحمام تاخد شور وتلبسها .. تقف قدام المرايه تسرح شعرها وتفتكر بابها واد ايه هى مفتقده حنيته وحنانه تنزل دموعها وتسيب المشط .. تطلع ع السرير وتعيط بحرقه .. يعدى الوقت وهى عماله تعيط من التعب تنام .. عند زين قاعد عند معاذ ف شقته عمال يشرب سجاير كتير ومتعصب ومش قادر يهدى )
معاذ : اهدى يا زين هدمر نفسك
زين بعصبيه مكتومه : اهدى ازاى بقولك عندها 18 سنه دى قاصر يا معاذ
معاذ : لا هى عدت السن القانونى فمبقتش قاصر .. هي ممكن تكون صغيره شويه بس
زين : لا قاصر السن دا متقدرش تعتمد فيه ع نفسها .. دى لسه مراهقه
معاذ : طب يا زين ما هى كده كده كانت هتتجوز وعشان هى ف بلد ارياف فطبيعى كل دا .. انت مضايق نفسك ليه كده
( زين مش عارف يقوله انه كده مستحيل يقربلها ميقدرش يعمل معاها كده وهو شايفاها طفله وف نفس الوقت عيونها مش مفارقاه حس انه ف معركه ضد نفسه .. صوت عاوزه ميلمسهاش ويسيبها لحد ما توصل للسن اللى تقدر تعتمد ع نفسها فيه ويطلقها ويسيبها تعيش حياتها .. وصوت تانى بيقوله انها بتاعته ومن حقه يعمل اللى هو عاوزه وكده كده هتاخد لقب مطلقه بس ازاى وهى ف السن ده ازاى يقتل برائتها كده .. يقاطع تفكيره معاذ اللى بيحرك ايده قدامه )
معاذ : روحت فين !
زين : لا ابدا معاك
معاذ : طب كنت بتفكر ف ايه
زين وهو بيقف : مش بفكر ولا حاجه .. انا مروح
معاذ : خليك لحد ما تهدى
زين وهو رايح للباب : هديت
( يسيبه ويمشي .. يعدى الوقت .. يوصل زين البيت .. يدخل ويلاقى البيت كله هادى يدخل اوضته ويلاقى النور مطفى .. ينور النور يلاقى روح نايمه ع السرير وشعرها مفرود .. يبصلها للحظات وسرح ف شكلها .. هى اول واحده تجذبه بالشكل ده .. هو عمره ما شاف بنت بالجمال ده اصلا .. بتلقائيه يقرب ع السرير ويقعد جمبها .. يمد ايده ولسه هيلمس وشها يفتكرها وهى بتعيط وكمشانه ف نفسها وخايفه منه ويفتكر سنها وحياتها اللى ملحقتش تتهنى بيها .. يتنهد ويقوم من جنبها ويخرج بره الاوضه .. يفرد ع الكنبه اللى ف الصاله ويحط ايده ع راسه وافكاره مش بتهدى .. يغمض عينه وينام .. تانى يوم .. روح تقوم من السرير وتبص حوليها متلقهوش تتنهد بارتياح وتدخل الحمام تاخد شور .. يعدى الوقت تخرج روح وتلبس عبايه سوده وطرحه سوده وتخرج بره الاوضه تلاقى زين نايم ع الكنبه ورجله ف الارض .. كامل ومايسه لسه مصحيوش .. كانت هتطنشه وتمشي بس حاجه جواها خلتها قربت عليه ومدت ايدها بترقب وحاولت ترفع رجله .. زين يحس بيها وابتدى يفتح عينه براحه وياخد باله انها بتحاول ترفع رجله يشد رجله منها بهدوء ويقوم يقف .. وروح تتحرج لما لقيته صحى .. يسيبها ويدخل الاوضه وينام ف سريره .. تقعد روح ف مكانها مش عارفه تعمل ايه او هما المفروض بيصحوا امتى اصلا .. شويه ولاقت مايسه خارجه من الاوضه )
مايسه بابتسامه : انتى صحيتى يا قمر
روح تبادلها الابتسامه : اها من شويه
مايسه : طيب يا حبيبتى قومى صحى زين عقبال ما اجهز الفطار
روح : هو لسه صاحى ونام تانى
مايسه : امممم طب صحيه برضو دا مكالش من امبارح
روح : اوك
( تسيبها وتدخل تصحيه )
روح : زين .. ززززين
( ميردش عليها .. تمد ايدها وتهزه )
روح : زين
( يصحى زين ويبص لايدها اللى ع كتفه .. روح تسحب ايدها )
روح : طنط بتقولك قوم عشان تفطر
زين بصوت نايم : مش جعان .. اخرجى واقفلى الباب وراكى ومتصحنيش تانى
روح : هى بتقول انك مكلتش من امبار....
يقاطعها زين : انتى مسمعتيش انا قولت ايه ولا انتى مش بتفهمى ؟
روح : اوك براحتك
( تسيبه وتخرج وتقول لمايسه .. تحضر مايسه الفطار وتقعد روح تفطر هى وكامل ومايسه )
كامل : صحيح يا روح انتى تقديم جامعتك امتى !
روح : لسه هكتب الرغبات بكره
مايسه : انتى مرحله اولى ؟
روح : ايوه
كامل : طب وناويه تدخلى ايه ؟!
روح : السن
( كامل يبص لمايسه ويبتسم )
كامل بابتسامه : تعرفى ان زين كمان ف السن
روح : بجد !
كامل : اه اهو كويس يساعدك ف المذاكره
روح : طب هو ف سنه كام !!
كامل : لا هو مش بيدرس هو بيشتغل معيد ف كليه الالسن
روح : ممممم
مايسه : خلاص بكره كامل يكتبلك الرغبات وان شاء الله تدخليها .. انتى كنتى جايبه كام ؟
روح : 99%
مايسه بابتسامه : لا داانتى تدخليها ونص كمان .. كويس اهو زين يعلمك ف الجامعه وياخد باله منك
كامل بحذر : بس بلاش نعرف زين .. خليها مع دخول الدراسه احسن
مايسه : ليه ؟!
كامل : عشان منفكروش بسنها ويضايق
( يبص لمايسه وهى تفهم ان ابنها مستحيل يقبل ان روح تقدم ف كليه الالسن لانه مش حابب وجودها ف البيت واكيد مش هيقبلها ف شغله كمان .. تبتسم لانهم كده هيقربوهم من بعض اكتر وكامل يبادلها الابتسامه لانه كمان تفكيره كان كده .. يعدى الوقت ويخلصوا اكل ومايسه تخلى روح ترجع اوضتها .. روح تفتح الباب براحه وتتسحب وتدخل الاوضه عشان متصحيش زين .. تسيب النور مطفى وتقعد ف الكرسى ع جنب وتفتكر باباها وتنزل دموعها بصمت .. يقاطعها تلفون زين اللى بيرن .. كانت لسه هتقوم تطفيه بس تلاقى زين صحى ورد )
زين بصوت نايم : الو .. ايه يا قمر .. لا انا ف البيت ماانتى عارفه مأجز الايام دى عشان الجوازه .. لسه بدرى ع السهره .. طبعا وحشتينى يا سوزتى .. هههههه اكيد يا غزال السهره انهارده صباحى .. عندك اكيد .. مراتى ؟ .. لا هى ملهاش انها تتكلم اصلا ماانتى عارفه تخدمنى وتلبى احتياجاتى وبس .. تمام .. سلام
( يقفل الفون ويقوم يدخل الحمام .. روح سمعت المكالمه كلها ودموعها بتزيد ومفرقش معاها المكالمه بس فرق معاها انه فاكراها خدامه تفتح النور وتقعد ع السرير مستنياه يخرج .. يخلص زين الشور ويلف فوطه حولين وسطه ويخرج .. اول ما تشوفه تشهق وتديله ضهرها وهو يبتسم باستهزاء )
زين : خير !
روح بتوتر : البس حاجه بدل ماانت واقف كده
زين : البس وانتى موجوده يعنى ! عموما انا معنديش مشكله .. وادى الفوطه
( كان لسه هيفك الفوطه )
روح بزعيق : لا لا استنى هخرج
( تقوم روح وتقرب ع الباب وخلاص هتخرج بس تفتكر المكالمه وتقف )
زين بنفاذ صبر : عاوزه ايه سيادتك !
روح : انا كنت موجوده من قبل ما تاخد شور
زين : طب ايه المشكله !
( يقول كده وياخد باله من المكالمه وعرف انها سمعته )
زين ببرود : اه سمعتى المكالمه يعنى
روح : ايوه
زين : اوك .. اتفضلى بقي
روح : زين .. انا عمرى ما هكون عبده لرغباتك .. لو انت فاكر انك ممكن تخلينى خدامه عندك ف ده شيله من دماغك خالص .. لانى مستحيل اقبل بحاجه زى كده

لو عاوزين الرواية كامله اعملو لايك وكومنت وهرد عليكم باللينك👇♥️✨️

Address

Manhattan, NY

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when القصة posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to القصة:

Share

Category