16/01/2026
AI's vara eller icke vara. Jag vill börja med att säga: att det ens är lagligt att någon med en text-prompt kan ge en beskrivning över vad man vill att AI ska generera för typ av musik och låttext är för mig ofattbart när allt AI gör är baserat på riktiga låtskrivare och producenters hårda arbete som tar veckor och ibland månader att få till. Att sen kalla det för "min nya låt" är fullständigt förkastligt. Att dessutom inte ens ha en riktig artist som framför låten utan en AI-genererad sångare är ännu värre. Att man ens vill lyssna på detta oavsett om det är bra eller dåligt hör inte till saken men det är upp till konsumenten att välja och jag hoppas och tror att människan själv kommer att göra uppror mot detta så småningom när vi fattar vad det är vi håller på med. Musik är för mig ett uttryck för känslor och budskap som får andra människor att känna, reflektera och känna igen sig i. Att Håkan Hellström fyller Ullevi gång på gång beror inte på att han är världens bästa sångare, som alltid diskuteras, utan just för att han med sitt skapande får människor att känna och känna sig delaktiga. Att Taylor Swift med fantastiska låtar skrivna av svenska Max Martin och Shellback ligger etta på billboard vecka efter vecka är pga att det berör otroligt många människor och att det är genomtänkt och skapat med känslor och väldigt mycket arbete. En text-prompt som AI paketerar ihop av små delar av all världens låtar som sen någon tjomme på ett nystartat förlag i Danmark kallar "sin egen" är bara patetiskt. Dessa människor är enbart ute efter att tjäna snabba pengar utan ens en tanke på vad det får för konsekvenser och att det ens är lagligt att registrera sig som låtskrivare på STIM och andra upphovsrätts-organisationer är ju också väldigt märkligt. Med det sagt, det är ingen slump att vissa popstjärnor är större än andra utan det beror på känslor, erfarenheter och iaktaganden som låtskrivare förmedlar via musiken som framförs. Vissa gör detta fulländat och vissa mindre fulländat, precis så som det ska vara ur ett mänskligt perspektiv. Från detta till att förklara hur en artist/sångare som inte vare sig kan spela några instrument eller producera någonting själv kan kalla sig låtskrivare är en företeelse som det råder delade meningar om. När den typen av artist helt plötsligt vill ha mer "cred" och stå med som låtskrivare trots att dom inte skapat något själva mer än kanske 4 ord i en text eller en nynnad kort melodi i örat på en producent så får man ju ändå nån form av AI-vibbar. Denna låtskrivare och producent som sen förädlar och skapar harmonier i ackord, melodier som tilltalar, spelar alla instrument och bygger en hel låt i studion framstår ju faktiskt som just AI i sammanhanget. Sen finns det såklart artister som tillför otroligt mycket i just den processen också men jag känner ändå att jämförelsen inte är helt orimlig. Jag använder mig själv av AI för andra saker i livet men nu finns det också verktyg att tillgå när man skapar musik och det har jag ingenting emot men det får aldrig ta över skapandeprocessen. Att skapa en låt och spela in exempelvis en grundmelodi och ett piano för att sen med AI-verktyg få förslag på synthar, basgångar och beats är väl ett jättebra sätt att komma vidare i processen som många gånger kan va svår när idéerna tryter, detta har jag all förståelse för......men att låta AI välja melodi och ackordföljd är inte för mig att skriva en låt. Det lär komma ut böcker som är generade av AI och konst finns redan men som slutkläm på denna "artikel" så hoppas jag att vi som människor tar vårt förnuft tillfånga och väljer bort AI i mångt och mycket när det gäller musik, författarskap och konst. Ja i princip alla områden som är baserat på känslor och erfarenheter för detta vet inte AI någonting om................ännu (God help us all)