סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה

סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה.
ירחון שמעורר את ההיסטו?

סגולה הוא מגזין חודשי פופולרי העוסק בהיסטוריה עם ישראל וארץ ישראל. המגזין מבקש להציג בפני קוראיו מכל הגילאים עולם מרתק של היסטוריה - סיפור טוב, אמין וקולח, משולב בתמונות מרהיבות, תצלומים נדירים, מפות ותרשימים, והכל בעיצוב השובה את העין. כל המאמרים נכתבים בידי חוקרים ומומחים בתחומים השונים של חקר ההסטוריה, ועם זאת התכנים מונגשים בשפה ברורה, תוך השלמת רקע ופערים למי שאינו מצוי ברזי הסוגיה ההיסטורית

הנידונה.
בכל מגזין כארבע כתבות רוחב, וכן מבחר מדורים: חדשות ההיסטוריה, אירועי החודש בעבר, טיול היסטורי בארץ, סיפורו של שיר, ספורט והיסטוריה, ביקורת ספרים וסרטים, ביקור במוזיאון, תשבצים ועוד.
המגזין יוצא לאור באלפי עותקים, עברית ואנגלית.
בואו לקבל גיליון מתנה להתרשמות ולבדוק את המבצעים שלנו באתר האינטרנט - http://www.segulamag.com/he/

מותו של משיחהיום לפני 49 שנים מת היילה סלאסי, קיסר אתיופיה האחרון. הוא הוכתר כקיסר בשנת 1930 ושלט באתיופיה עד שנת 1974, ...
28/08/2024

מותו של משיח

היום לפני 49 שנים מת היילה סלאסי, קיסר אתיופיה האחרון. הוא הוכתר כקיסר בשנת 1930 ושלט באתיופיה עד שנת 1974, למעט חמש שנות כיבוש תחת איטליה הפשיסטית, שבהן גלה הקיסר וישב באנגליה (וגם קצת בירושלים). אתיופיה תחת שלטונו הייתה המדינה היחידה באפריקה שלא נכבשה ולא יושבה על ידי האדם הלבן.

שמו היה טפרי מקונן, אך הוא כינה עצמו בכמה כינויים: 'מלך המלכים', 'שליח האל', 'אריה יהודה המנצח' וכן 'עוצמת השילוש' (= היילה סלאסי). כינוייו מעידים על תפיסתו את עצמו כממשיכה של שושלת מלכי אתיופיה העתיקה המיוחסת עד מנליק, בנם של שלמה ומלכת שבא.

היילה סלאסי אכן היה מנהיג גדול ונערץ על נתיניו. אישיותו שילבה הומניות, אוניברסליזם וקִדמה יחד עם שורשיות, לאומיות ודתיות. את שלטונו המונרכי הקדיש לפיתוח אתיופיה מודרנית ופוסט-פאודלית, ולטיפוח הגאווה הלאומית באתיופיה. הוא פעל למען איחודה של אפריקה, קבע מיסוי פרו-סוציאלי, ביטל את העבדות, האציל סמכויות לבית הנבחרים, פיתח תשתיות חינוך והשכלה גבוהה ועודד תרבות אתנית. הוא ערך רפורמה דתית ושינה את מעמדה של הכנסייה בארצו.

דמותו הצבעונית והמסקרנת זכתה ליחס אוהד בכל העולם, אולם הרחק במערב, באי הקריבי ג'מייקה, התייחסו אליו בחרדת קודש, וראו אותו כמשיח ממש. הם האמינו כי היילה סלאסי עתיד לגאול אותם ממעמדם הנחות כצאצאי עבדים במערב ולהשיבם אל כור מחצבתם. האמונה בקיסר הייתה חלק מתפיסת עולם רחבה, שבדומה לציונות של אותם ימים (ובהשפעתה!) דגלה בתנועת שיבה המונית של השחורים לאפריקה מולדתם, תוך שחרורם משנאתו המתנשאת של האדם המערבי הלבן. תנועה זו כונתה על שם המנהיג האתיופי הנערץ 'רסטפרי', ועד היום היא סוחפת מאות אלפים.

היילה סלאסי ניהל קשרי ידידות עם ישראל, אך סירב לאפשר ליהודי ביתא ישראל לעלות ארצה. בספטמבר 1974 הודח מתפקידו בטענה שהיה מעורב במעילת ענק. הוא הושם במעצר בית, ושנה אחר כך מצא את מותו בחניקה מסתורית. את השלטון תפס היילה מרים מנגיסטו, איש צבא קומוניסט, ומולו ביצעה מדינת ישראל ביצעה עסקאות להעלאת יהודי אתיופיה.

לאחר מות היילה סלאסי הפכה הרסטפרי לתנועה רחבה, חילונית והמונית המשפיעה על הזהות והגאווה של שחורים בכל העולם, גם אם כבר אינה מדברת על שיבה ממשית ל'ציון' היא אפריקה.

מה היו מקורות ההשראה המוקדמים של תנועת הרסטפרי? מה הקשר בין הרסטפרי לתנ"ך וליהדות? וכיצד הפך זמר הרגאיי בוב מארלי לנביא הרסטפרי?

כל זאת ועוד בכתבה 'ציון בג'מייקה' מאת יותם יזרעאלי >>
https://www.calameo.com/read/0069761894bacd18e3f08

צילום: מאוסף ספריית הקונגרס

הצטרפו למכונת הזמן של סגולה >>
https://bit.ly/Segula-Time-Machine-2

The Death of the Messiah

Forty-nine years ago today, Haile Selassie, the last emperor of Ethiopia, passed away. He was crowned emperor in 1930 and ruled Ethiopia until 1974, except for five years of occupation under Fascist Italy, during which the emperor lived in exile in England (and briefly in Jerusalem). Under his rule, Ethiopia was the only African country never colonized by white settlers.

His original name was Tafari Makonnen, but he adopted several titles: 'King of Kings', 'Elect of God', 'Conquering Lion of the Tribe of Judah', and 'Power of the Trinity' (translation of Haile Selassie). These titles reflected his self-perception as a descendant of Ethiopia's ancient monarchy, tracing his line back to Menelik, the fabled son of Solomon and the Queen of Sheba.

Haile Selassie was indeed a great leader admired by his subjects. His character combined humanity, universalism, and progress with rootedness, nationalism, and religious devotion. He dedicated his rule to developing a modern, post-feudal Ethiopia and fostering national pride. He worked toward the unification of Africa, implemented pro-social taxation, abolished slavery, empowered Ethiopia's parliament, developed educational infrastructure as well as institutes of higher learning, and nurtured ethnic culture. He also reformed the Ethiopian church (Christianity's oldest) and altered its country-wide status.

His colorful and intriguing personality was warmly received worldwide, but far away in the Caribbean, on the island of Jamaica, people regarded him with reverence, seeing him as a literal messiah. They believed that Haile Selassie would eventually liberate them from their underprivileged status in the West as descendants of slaves and return them to their roots. Belief in the emperor was part of a wider worldview that, not unlike Zionism in the same era (and to a certain extent influenced by the newly established Jewish state), advocated for a mass return of blacks to their African homeland, freeing them from the arrogant scorn of the Western white man. This movement was named 'Rastafarianism’ after the esteemed Ethiopian leader, and continues to inspire hundreds of thousands to this day.

Haile Selassie maintained friendly relations with Israel but refused to allow the Beta Israel Jews to immigrate there. In September 1974, he was deposed for alleged involvement in a massive embezzlement scheme. Placed under house arrest, he died a year later under mysterious circumstances by strangulation. Power was seized by Haile Mariam Mengistu, a communist military officer, with whom the State of Israel conducted negotiations to airlift Ethiopian Jews.

After Haile Selassie's death, Rastafarianism became a broad, secular, popular movement which still influences the identity and pride of blacks all over the world, even if it no longer speaks of an actual return to the African 'Zion.'

Image: Emperor Haile Selassie in the 1930s, courtesy of the Library of Congress Collection
-------------
Join the Segula Snippets quiet WhatsApp group for more interesting Jewish history posts: https://bit.ly/Segula-Snippets

היום לפני שנה יצאה לדרך קבוצת הווטסאפ 'מכונת הזמן של סגולה'!יחד שוטטנו בין תקופות, פגשנו מגוון של אישים ודמויות.קראנו עי...
28/06/2024

היום לפני שנה יצאה לדרך קבוצת הווטסאפ 'מכונת הזמן של סגולה'!

יחד שוטטנו בין תקופות, פגשנו מגוון של אישים ודמויות.
קראנו עיתוני עבר, דלינו מסמכים נושנים, גילינו מאין באנו, ואולי גם לאן אנחנו הולכים...

תודה למי שהצטרף
תודה למשתתפים בהרצאות
תודה לשולחים הערות והארות
יש לנו עבר מפואר, ואתם מוכיחים עד כמה הוא חשוב ומעניין!

בשעה טובה הקבוצה התמלאה.
נשמח שתזמינו חברים לקבוצה השנייה👇
להצטרפות >>

WhatsApp Group Invite

37 מטוסים36  שעות33  מרכזי קליטה14,310 עולים (+8 תינוקות חדשים)היום לפני 33 שנה הסתיים מבצע ההצלה של צה"ל וחברת התעופה א...
19/06/2024

37 מטוסים
36 שעות
33 מרכזי קליטה
14,310 עולים (+8 תינוקות חדשים)

היום לפני 33 שנה הסתיים מבצע ההצלה של צה"ל וחברת התעופה אל-על, שבמסגרתו הועלתה מרבית קהילת ביתא ישראל מאתיופיה לישראל. המבצע נערך בדחיפות בשל התקרבות כוחות המורדים לבירת אתיופיה אדיס אבבה. בתום המבצע שיגר אשר נעים, שגריר ישראל באדיס אבבה, מברק לשר החוץ דוד לוי, וכך כתב:

"זה עתה, שבת 25/5 (1991) נפרדתי ממטוס העולים שנשא בתוכו אחרון הפלאשים לגאולה בישראל. כך הסתיים 'מבצע שלמה' שהעלה 14,000 'מביתה ישראל' ואיחדם עם אחיהם שלמרות התלאות, הסבל והקשיים רצונם לא נחלש ותקוותם לא אבדה לעלות לישראל...
אנשי השגרירות האמריקנית והאישים האתיופים שהיו קשורים במבצע הביעו השתאות והערצה ליכולת הארגונית הישראלית.
אדוני השר, אני שמח להודיעך ש'מבצע שלמה' בוצע בשלמותו בהצלחה וללא תקלות. גם מזל היה לנו. זה עתה נודע לי כי שדה התעופה ייסגר מחר וחברת 'אתיופיאן איירליינס' עוברת לפעול החל מהערב מג'יבוטי."

המבצע ההירואי ש"בוצע בשלמותו בהצלחה וללא תקלות" היה אות ומופת בעולם כולו למחויבות העמוקה של מדינת ישראל כלפי בניה הנידחים. אולם למרבה הצער, ביחס לתהליך קליטת העולים, אי אפשר לומר שהוא בוצע באותה שלמות וללא תקלות.

33 שנים אחרי אותו מבצע, משיבים בני הקהילה לחברה הישראלית בהתגייסותם העוצמתית למאמץ המלחמתי.

הנה דבריו הנוקבים של חבר הכנסת משה סולומון, בן הקהילה, בנאומו בכנסת לפני כחודש: "אני עומד כאן בכל שבוע... ומספר כאן את סיפור הנופלים בני הקהילה במלחמת חרבות ברזל. מעל 5% נופלים מבני הקהילה, יותר מפי שניים מחלקם היחסי באוכלוסייה כולה. אז בשביל להילחם אנחנו חלק; בשביל לתרום למדינה אנחנו חלק; בשביל חלקות בבתי העלמין הצבאיים אנחנו חלק; אבל ביחס של המשטרה ומערכת המשפט אנחנו לא חלק?... ועל מה? ... רק על הרצון להביע מחאה על היחס של המדינה לקהילה האתיופית."

יוצאי אתיופיה במדינת ישראל מונים כ 1.7 אחוז מכלל האוכלוסיה.

הנופלים בני הקהילה האתיופית במלחמת חרבות ברזל מונים יותר מ 5 אחוז מכלל הנופלים.

למעלה מ 9 אחוז מבין כלל העצורים ב 5 השנים האחרונות, הינם יוצאי אתיופיה.

צעירים ישראליים שטובים בלמות למען הגנת המולדת, אך סובלים משיטור יתר ורישום פלילי שמונע מהם להתקדם.

אמש העברנו בקריאה ראשונה הצעת חוק שהגשתי "מחיקת רישום פלילי של יוצאי אתיופיה" שנועדה לתקן את המצב הקיים ולתת שיויון הזדמנויות לצעירים בני הקהילה.

הצעת החוק נועדה לטפל בהשלכות האפליה הממסדית ושיטור היתר כלפי יוצאי אתיופיה כפי שעלו בדוחות ציבוריים שפורסמו בשנים האחרונים.

בעקבות דוח פלמור גובש על ידי נשיא המדינה ומחלקת החנינות במשרד המשפטים מתווה למחיקת רישום פלילי לבני הקהילה האתיופית שקרא לקטינים ולצעירים שנשפטו בשל עבירות של הפרת הסדר הציבורי להגיש בקשות למחיקת הרישום.

מתווה זה מעיד על הסכמה רחבה בדבר הצורך להתמודד עם נושא זה.

הצעת החוק שאושרה נועדה למחוק או לבטל רישומים פליליים או רישומים משטרתיים ליוצאי אתיופיה, בין השאר לקטינים שיש להם רישום כאמור בעבירות של הפרת סדר ציבורי, וכך להסיר את הכתם שדבק בהם ולסייע בהשתלבותם בחברה.

עוד צעד בדרך לחברה מתוקנת וטובה יותר!

היום הלך לעולמו השר לשעבר דוד לוי והוא בן 86. יהי זכרו ברוךלפני שלוש שנים פרסמנו את כתבתו של ד"ר אורי כהן על דוד לוי – "...
02/06/2024

היום הלך לעולמו השר לשעבר דוד לוי והוא בן 86. יהי זכרו ברוך

לפני שלוש שנים פרסמנו את כתבתו של ד"ר אורי כהן על דוד לוי – "חלוץ הפריפריה" המאירה את דמותו הייחודית של דוד לוי ואת חלקו בתמורות שהתחוללו בתנועת חרות.

הנה שני סיפורים:

זרע המהפכן החברתי נבט בדוד לוי עת עבד כעולה חדש בשדות הקיבוצים בסביבות בית שאן. אנשי הקיבוצים לא דאגו למשאיות שיקפיצו את העובדים לבית שאן, והללו נאלצו ללכת ברגל לביתם מרחק שעות ארוכות בחום. בקרב העובדים הצטברו תחושות קשות, ובאחד הימים החליט דוד לוי לעשות מעשה. כך סיפר:
"המים שהביאו לנו למקום העבודה היו לוהטים ומעופשים... ארגנתי את החבר'ה ואמרתי להם לא לעזוב את השורות עד שיביאו מים קרים ונקיים. הזהרתי – שאיש לא יעז לעבוד, ומי שיעבוד דמו בראשו. אף אחד לא עבד, ובאו אלה שקראו לעצמם מנהלים מהקיבוץ. אמרתי להם: 'לא נמשיך לעבוד עד שתתנו לנו לשתות מים קרים'. הם הסתכלו בי בהשתאות רבה. דרישתי נראתה להם מוזרה, ואולי מוזרה ממנה עצם ההעזה, אך הם נענו, וזו הייתה ראשית הדרך".

את כוחות ההנהגה שלו, ואת כאבי הקליטה והמצוקה שחש על בשרו, רתם דוד לוי לעשייה פוליטית כשהתמודד מטעם חרות למועצת עיריית בית שאן, ומשם אצה לו דרכו כחבר מרכז בתנועה הארצית. דוד לוי סלל את הדרך לכניסתם של פעילים פוליטיים מזרחיים נוספים, אולם גם כשתהליך השילוב נשא פירות נשמעו טענות קיפוח. יוסף (ז'וז'ו) אביטן ואלברט אקוקה חשו כי ותיקי חרות, שאותם כינו "המאפְיה הפולנית", משתמשים במזרחים כאמצעי להשגת השלטון. הם סברו שהכנסת מזרחים לרשימה נועדה לקשט אותה. אביטן, שהיה סגן ראש עיריית אשדוד, דרש כי שיעור המזרחים ברשימה לכנסת יותאם לשיעורם בין חברי המפלגה וחברי המרכז.
דוד לוי הגיב בביקורת חריפה על טענות אלה:
"מלחמת העדות לא הייתה ולא תהיה בתנועה הזאת... הרשימה של חברי כנסת של תנועת החרות הגיעה למספר של למעלה מ-40% חברי כנסת שהם יוצאי עדות המזרח, אבל הם הגיעו לכך לאו דווקא בגלל שהם יוצאי עדות המזרח, אלא הגיעו למה שהגיעו תודות לפעילותם, מסירותם והתקדמותם... אני לא נשלחתי לבמה הזאת על ידי מישהו. קמתי מתוך תחושה שאני חייב לומר דברים אלה... אחד הכללים שצריך להיות נר לרגלנו הוא לא שבן אדם בגלל מוצאו מגיע לו, אלא הודות לפעילותו וכישרונו".

לקריאת הכתבה המלאה>>
https://www.calameo.com/read/0069761896eebe4292979

הצטרפו למכונת הזמן של סגולה >>
https://bit.ly/Segula-Time-Machine

ישראל נפרדת מאחד מאישי הציבור הוותיקים והאהובים: חבר הכנסת והשר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86. יהי זכרו ברוך
bit.ly/3KpFAx2

צילום: אלכס קולומויסקי

היום הלך לעולמו השר לשעבר והמנהיג החברתי דוד לוי והוא בן 86.לפני שלוש שנים פרסמנו את כתבתו של ד"ר אורי כהן על דוד לוי – ...
02/06/2024

היום הלך לעולמו השר לשעבר והמנהיג החברתי דוד לוי והוא בן 86.

לפני שלוש שנים פרסמנו את כתבתו של ד"ר אורי כהן על דוד לוי – "חלוץ הפריפריה" המאירה את דמותו הייחודית של דוד לוי ואת חלקו בתמורות שהתחוללו בתנועת חרות.

הנה שני סיפורים:

זרע המהפכן החברתי נבט בדוד לוי עת עבד כעולה חדש בשדות הקיבוצים בסביבות בית שאן. אנשי הקיבוצים לא דאגו למשאיות שיקפיצו את העובדים לבית שאן, והללו נאלצו ללכת ברגל לביתם מרחק שעות ארוכות בחום. בקרב העובדים הצטברו תחושות קשות, ובאחד הימים החליט דוד לוי לעשות מעשה. כך סיפר:
"המים שהביאו לנו למקום העבודה היו לוהטים ומעופשים... ארגנתי את החבר'ה ואמרתי להם לא לעזוב את השורות עד שיביאו מים קרים ונקיים. הזהרתי – שאיש לא יעז לעבוד, ומי שיעבוד דמו בראשו. אף אחד לא עבד, ובאו אלה שקראו לעצמם מנהלים מהקיבוץ. אמרתי להם: 'לא נמשיך לעבוד עד שתתנו לנו לשתות מים קרים'. הם הסתכלו בי בהשתאות רבה. דרישתי נראתה להם מוזרה, ואולי מוזרה ממנה עצם ההעזה, אך הם נענו, וזו הייתה ראשית הדרך".

את כוחות ההנהגה שלו, ואת כאבי הקליטה והמצוקה שחש על בשרו, רתם דוד לוי לעשייה פוליטית כשהתמודד מטעם חרות למועצת עיריית בית שאן, ומשם אצה לו דרכו כחבר מרכז בתנועה הארצית. דוד לוי סלל את הדרך לכניסתם של פעילים פוליטיים מזרחיים נוספים, אולם גם כשתהליך השילוב נשא פירות נשמעו טענות קיפוח. יוסף (ז'וז'ו) אביטן ואלברט אקוקה חשו כי ותיקי חרות, שאותם כינו "המאפְיה הפולנית", משתמשים במזרחים כאמצעי להשגת השלטון. הם סברו שהכנסת מזרחים לרשימה נועדה לקשט אותה. אביטן, שהיה סגן ראש עיריית אשדוד, דרש כי שיעור המזרחים ברשימה לכנסת יותאם לשיעורם בין חברי המפלגה וחברי המרכז.
דוד לוי הגיב בביקורת חריפה על טענות אלה:
"מלחמת העדות לא הייתה ולא תהיה בתנועה הזאת... הרשימה של חברי כנסת של תנועת החרות הגיעה למספר של למעלה מ-40% חברי כנסת שהם יוצאי עדות המזרח, אבל הם הגיעו לכך לאו דווקא בגלל שהם יוצאי עדות המזרח, אלא הגיעו למה שהגיעו תודות לפעילותם, מסירותם והתקדמותם... אני לא נשלחתי לבמה הזאת על ידי מישהו. קמתי מתוך תחושה שאני חייב לומר דברים אלה... אחד הכללים שצריך להיות נר לרגלנו הוא לא שבן אדם בגלל מוצאו מגיע לו, אלא הודות לפעילותו וכישרונו".

לקריאת הכתבה המלאה>>
https://www.calameo.com/read/0069761896eebe4292979

הצטרפו למכונת הזמן של סגולה >>
https://bit.ly/Segula-Time-Machine

ישראל נפרדת מאחד מאישי הציבור הוותיקים והאהובים: חבר הכנסת והשר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86. יהי זכרו ברוך
bit.ly/3KpFAx2

צילום: אלכס קולומויסקי

הילולה ומלחמהההילולה לזכר רשב"י בהר מירון מתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר כבר מהמאה ה-16. בראשית הדרך הייתה זו הילולה ליודעי ...
25/05/2024

הילולה ומלחמה
ההילולה לזכר רשב"י בהר מירון מתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר כבר מהמאה ה-16. בראשית הדרך הייתה זו הילולה ליודעי ח"ן, ורק מעטים בעם ישראל השתתפו בה. היו רבנים שאף יצאו חוצץ כנגדה. אולם עם השנים היא הלכה ותפסה מקום מרכזי, ובמאה ה-19 נחשבה לאירוע המוני חוצה מגזרים. המדורות והריקודים אל תוך הלילה משכו אלפי יהודים מכל הסוגים. אפילו ערביי הסביבה הצטרפו לחוגגים. במאה העשרים החלו גם החלוצים להגיע להילולה, ועם חניכת רכבת העמק הם הציפו את ההר בהמוניהם, והוסיפו לחג נופך ציוני.

הנה תיאור מההילולה של שנת תש"ז (1947) בעיתון דבר:
"בחור מקיבוץ... לבוש חולצה, כחולה, מכנסי חאקי קצרים ועל ראשו כובע עבודה חלוצי, רוקד עם חסיד ירושלמי ... משהו ארץ ישראלי חדש, עד לידי תחושה גופנית, היה בריקודו של זה הצעיר מאחד הקיבוצים בהרי הגליל עם הירושלמי משכונת מאה שערים".

בל״ג בעומר תש״ח (1948), בעיצומה של מלחמת העצמאות, לא התקיימה ההילולה המסורתית. כוחות צבא ההצלה בפיקודו של פאוזי קאוקג׳י ישבו בהר מירון ושלטו בו. רק במבצע ׳חירם׳, בסוף תשרי תש״ט, כבשו כוחות צה"ל את ההר.

בל״ג בעומר הבא, בשנת תש״ט (1949), חודשה ההילולה בהשתתפות כעשרים אלף איש, זאת למרות האיסור הרשמי להגיע למירון בשל סכנת המוקשים באזור. באותו יום עלה לקרקע המושב מירון, ומאז ועד היום נערכות הילולות ל"ג בעומר בחסות מדינת ישראל.

ל"ג בעומר תשכ"ז (1967) חל בעיצומה של תקופת ההמתנה, עשרה ימים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים. באזור הצפון שררה מתיחות מיוחדת והוכרז על האפלה ועל כן בוטלה ההילולה.

השנה בוטלה ההילולה בפעם השלישית בתולדותיה, על רקע הלחימה בגבול הצפון. בתפילה שיהא זה הביטול האחרון, בזכותו של בר יוחאי.
בַּר יוֹחָאי, נֶאֱזָרְתָּ בִּגְבוּרָה,
וּבְמִלְחֶמֶת אֵשׁ דַּת הַשַׁעְרָה,
וְחֶרֶב הוֹצֵאתָ מִתַּעְרָהּ,
שָׁלַפְתָּ נֶגֶד צוֹרְרֶיךָ

בתמונה: עולי רגל להילולה במירון, שנות העשרים

על תולדותיה של ההילולה בכתבה 'נמשכת אשריך' מאת דותן גורן >>
https://www.calameo.com/read/00697618949fa2164e1ed

להצטרפות למכונת הזמן של סגולה >>
https://bit.ly/Segula-Time-Machine

נחיל של עולי רגל וחמורים, שנות העשרים

59 שנים למותו של אלי כהן.אלי כהן נתלה לראווה בכיכר דמשק. גופו היה עטוף סדין לבן, ועל הסדין היה כתוב באותיות שחורות כתב ה...
23/05/2024

59 שנים למותו של אלי כהן.
אלי כהן נתלה לראווה בכיכר דמשק. גופו היה עטוף סדין לבן, ועל הסדין היה כתוב באותיות שחורות כתב האשמה נגדו.

מילות הפרידה שכתב לאשתו ולמשפחתו העידו על כך שהשלים עם מותו והיה גאה בפועלו:

"נדיה יקירתי, משפחתי היקרה! אני כותב אליכם מילים אחרונות אלו בתקווה שתישארו תמיד מאוחדים. אני מבקש מאשתי שתסלח לי, שתדאג לעצמה ושתעניק השכלה טובה לילדינו... יום יבוא וילדי יהיו גאים בי. ולך נדיה יקירתי, אנא התחתני עם איש אחר שיהיה אבא לילדים שלנו, לפי רצונך. אל תבזבזי את זמנך בבכי על מה שקרה, אלא הביטי לעתיד. אני שולח לכם נשיקות אחרונות. התפללו לעילוי נשמתי."

לוי אשכול אמר לימים כי "מעשיו של אלי כהן חסכו למדינת ישראל חטיבות רבות של חיילים, והמידע שהביא לפני מלחמת ששת הימים היה מידע שלא יסולא בפז, והביא לניצחון הגדול במלחמת ששת הימים".

אלי כהן נולד במצרים ועלה לישראל בשנות החמישים. הוא גויס לאמ”ן ונשלח לארגנטינה, שם חי בין מהגרים סורים. בראשית 1962 עבר לדמשק בדמות של בן סוריה השב למולדתו מהנכר. כהן שכר דירה בסמוך למטכ"ל הסורי ורקם קשרי ידידות עם בכירים בצבא סוריה. הוא אסף מידע מודיעיני רב והעבירו לישראל. בשנת 1968 החלו הסורים לחשוד בידידם. הם הטילו דממת אלחוט על כלל הצבא. כהן לא ידע על כך, ושידר מסרים לישראל. כך נלכד.

לא רבים יודעים, אבל ראשית דרכו של אלי כהן כמרגל למען ישראל הייתה עוד במצרים. הוא היה חבר חולייה ב'מבצע סוזנה' – המוכר יותר בשמו 'עסק הביש'.

המצרים חשפו את החוליה בשנת 1954 ואלי כהן נמנה עם העצורים. בחקירותיו הצליח לשכנע את החוקרים כי אינו קשור לרשת הריגול, וכך נחלץ מגורל תלייה. ייתכן שהפרשה הכאובה היא זו שעוררה אותו להציע את עצמו למודיעין הישראלי אחר עלייתו ארצה.

חברי הרשת ההיא, שעלו לגרדום במצרים בשל שירותי הריגול שהעניקו למדינת ישראל, לא זכו לתהילה כמו זו שנקשרה בשמו של אלי כהן. חילופי ההאשמות הממושכים בין הדרג הצבאי לדרג המדיני, וגל ההתפטרויות וההדחות בעקבות הפרשה, לא סייעו לביסוס מעמדם בפנתיאון הגבורה הישראלי.

גדעון מיטשניק הביא אצלנו את סיפורם של אותם מרגלים, והשמיע את קולם של אלה מהם שעדיין חיים בינינו, המפצירים בכולנו: למדו את הסיפור, וזכרו את חלקם של הגיבורים שהקריבו את נפשם.
לקריאת הכתבה המלאה >>
https://www.calameo.com/read/006976189308722b5f1a5

להצטרפות למכונת הזמן של סגולה >>
https://bit.ly/Segula-Time-Machine

שנתיים שגם לנו הוא חסר.אחד ממנויינו הנאמנים והיקרים.יצחק נוי, יהי זכרו ברוך.
19/05/2024

שנתיים שגם לנו הוא חסר.
אחד ממנויינו הנאמנים והיקרים.
יצחק נוי, יהי זכרו ברוך.

שנתיים לפטירתו של יצחק נוי - היסטוריון, איש רנסנס, סופר ושדרן רדיו אהוב, שבחר להיפרד מהעולם בדרכו שלו.

לאחר עשרות שנים ברדיו, בהם ביצע שלל תפקידים וסחף אחריו קהל מאזינים נאמן שהיו מעריצים מושבעים של סגנון הגשתו ותכניו מרחיבי הדעת, התמוטט נוי ונפל למשכב. באותו היום, ה-2 באפריל 2022, כמה שעות לפני כן, שידר את תוכניתו האחרונה.

למעשה, נוי רצה לפרוש מהרדיו כבר בשנת 2008, אבל קהל מאזיניו הנאמן התחנן שיחזור, והוא נענה להם. כשהתאשפז, גילה נוי שהוא סובל מסרטן מוח מתקדם. כבר שנים לפני כן, ב-2016, אמר: "יש בי השלמה עם המוות, עם הבלתי נודע". כשנודע לו על מחלתו הסופנית ולמרות הפצרותיהם של אהוביו, הוא החליט שלא לקבל טיפול למחלתו. הוא הפסיק לאכול מתוך החלטה שהיה שלם איתה לחלוטין - שאל לו לדחות את מותו. למשפחתו ואהוביו, שמיאנו להיפרד ממנו, שר ממיטת חוליו את השיר "הצוואה" מאת ג'ורג' ברסאנס בתרגומה של נעמי שמר:

"מר אתייפח כמו עץ בגשם
בבוא יומי האחרון
עת אתבקש אזי לגשת
אל מקומי שבמרום."

הוא נפטר כ-6 שבועות לאחר מכן, היום לפני שנתיים, והוא בן 80.

נוי, נוישטט במקור, נולד במושב נטעים, הסמוך לראשון לציון. הוא התגורר בבית ילדותו כל חייו, עד לפטירתו. הוריו היו חקלאים "רצוצים ואכולי דאגות" מבני העלייה השנייה. כשהיה בן 5 נכנס אביו לניתוח ("מיותר" לדבריו) שממנו נותר משותק. בהמשך נפטר. אמו של נוי נותרה עם עול המשק הכבד ולא היה לה פנאי לדאוג לנפש ילדיה. למרות כל זאת, נוי זוכר את התקופה הזאת כחופשייה ונפלאה במיוחד: "נשארתי פחות או יותר לבדי בין חולות לבנים, פרדסים ירוקים ושמיים כחולים ממעל. בבית הספר רמת הציפיות ממני הייתה כל כך נמוכה עד כי למעשה הניחו לי לנפשי. איזה ילד יכול לבקש יותר?".

הוא השתתף בקורס קרייני רדיו בקול ישראל "לא הצטיינתי בו במיוחד" הוא מעיד. עם זאת, קולו הפך אותו לשדרן אהוד. "מן השמיים העניקו לי קול בס. הקול הזה, כשהוא בוקע ממקלט הרדיו, נשמע סמכותי. אנשים החלו להתייחס אליי בכובד ראש. לא היה לכך (עדיין אין) בסיס הגיוני – אבל אני לא התלוננתי. גדלתי בבית דל אמצעים, ורדיו היה עבורי פרנסה". מה שהתחיל כפרנסה הפך לאהבה גדולה שליוותה אותו ממש עד ימיו האחרונים.

נוי התחתן עם נורית אהובתו כל חייו ונולד להם בן אחד, רועי. לימודי היסטוריה משכו את ליבו והוא המשיך בהם ללימודי דוקטורט באוניברסיטת ברנדייס בארה"ב.

משנות ה-60' עד שנות ה-80 כתב והגיש תוכניות ותסכיתים לילדים במסגרת "התכנית לאם ולילד" שהפכה לתוכנית "לַבָּת, לַבֵּן, וּלְמִי שמִּתְעַנְיֵן", תכנית יומית ששודרה ברשת א' בשעת הצהריים בדיוק כשילדים היו חוזרים הביתה מבית הספר. "הרגשתי בר מזל", הוא מספר "שילמו לי כדי לכתוב סיפורים לילדים ונוער, יש יותר טוב מזה?".

נוי כתב ספרי ילדים ונוער שעסקו בדילמות האמיתיות של החיים כמו "גבעת האירוסים השחורים" על המתח בין ילדי המעברה לילדי המושב הסמוך. "רון וג'ודי" התחיל בכלל כתסכית שנכתב על המפגש בין נער ישראלי לנערה אמריקאית יהודייה בארה"ב, ונכתב בתגובה למשפט המפורסם של יצחק רבין שכיהן אז כראש ממשלה על הישראלים היורדים מן הארץ:" נפולת של נמושות".

בהמשך עבד בחטיבת החדשות ברדיו והגיש את התכנית "שעה בינלאומית" על המתרחש בעולם. בשבת בבוקר הייתה לו את תוכניתו הקבועה והאהובה – "שבת עולמית". התכנית צברה קהל מעריצים והיו לה מאפיינים ייחודיים, קצב משלה ועומק אינטלקטואלי שלא היה נפוץ מעל גלי הרדיו, וכל זה בשידור חי: "התכנית משודרת בשידור חי, ללא עריכה. אני לא מסוגל אחרת, יש משהו עקר בשידור מוקלט של תכנית כזאת".

נוי נפרד מהעולם כשהוא משאיר אחריו אוצרות של ידע ושעות על גבי שעות של תוכניות רדיו וספרים שהסבו הנאה למאזינים ולקוראים בספריו, בתסכיתיו ובתוכניות הרדיו שלו.

ביום חמישי האחרון נערך בראשון לציון טקס הענקת מלגות לכותבים מצטיינים מתושבי העיר על שם יצחק נוי מטעם הקרן להנצחת זכרו של האיש המיוחד הזה.

בהכנת הפוסט נעזרנו בראיון של טליה לוין עם יצחק נוי שהתפרסמה ב"מעריב" מיום ה-16 בדצמבר 2016, מתוך ארכיון העיתונות הדיגיטלי של הספרייה הלאומית וכן באתר האינטרנט האישי של יצחק נוי ז"ל.

***
צילום: רוני בן ארי (מתוך וויקיפדיה)

https://bit.ly/Segula-Time-Machineכדאי להצטרף - סיפורים, מסמכים מההיסטוריה והרצאות.קבוצה שקטה שמחברת לשורשים ומרחיבה את ...
17/05/2024

https://bit.ly/Segula-Time-Machine
כדאי להצטרף - סיפורים, מסמכים מההיסטוריה והרצאות.
קבוצה שקטה שמחברת לשורשים ומרחיבה את האופקים.

ביום ראשון הקרוב בשעה 20:00 - הרצאתו של ד"ר עמית עסיס:
הורה שכזאת - על תולדות ההורה החלוצית ומקורות ההשראה שלה

מוזמנים!!

WhatsApp Group Invite

Address

Beit Hanina

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to סגולה - מגזין ישראלי להיסטוריה:

Videos

Share

Category

סגולה - מעוררים את ההיסטוריה לחיים

מי אנחנו?

סגולה הוא מגזין ישראלי בן עשר שנים שמעורר את ההיסטוריה לחיים. מדי חודש אנו מוציאים לאור חוברת עשירה, צבעונית וייחודית. סיפורים מרתקים, דמויות שעשו את ההיסטוריה, כתבות מאת טובי המומחים - הכל בשפה מונגשת ובעיצוב מוקפד, בליווי תמונות מרהיבות, תרשימים ומפות.

המגזין מבקש להציג בפני קוראים מכל הגילאים עולם מרתק של היסטוריה - סיפור טוב, אמין וקולח, משולב בתמונות ובתצלומים נדירים, מפות ותרשימים, והכל בעיצוב השובה את העין. אנו מתעניינים בהיסטוריה של עם ישראל וארץ ישראל, אבל אוהבים גם לעסוק בתופעות היסטוריות רחבות שמשפיעות על כולנו.

המגזין יוצא לאור באלפי עותקים, בעברית ובאנגלית. היכנסו לאתר שלנו, ותוכלו להתרשם מגיליון לדוגמה ולבדוק את המבצעים שלנו https://segulamag.com/

Nearby media companies


Other Beit Hanina media companies

Show All