22/10/2024
قصة اليوم بعنوان "هل أنا بنت ست مش كويّسة عشان ما حققتش لـ صاحبتي طلبها الوحيد منّي؟"
تقول صاحبة الرسالة: اسمي "أنچيليكا"، عمري 33 سنة، ليّا مجموعة أصدقاء – كلّنا 6 – أقربهم ليّا "ليز".
"ليز" صاحبة عمري، الجروب ده أصلاً اتكوّن فوق صداقتنا إحنا الاتنين.
ليز كانت معايا من بداية معرفتي بـ "توم" جوزي مروراً بخطوبتنا وجوازنا، بل كانت معايا في حملي مرة واتنين!
دي وقفت معايا في ولادتي لما توم كان برّه الولاية وجالي طلق مبكّر في ولادة ابني التاني.
المهم إن ليز انفصلِت عن صاحبها من بتاع 6 شهور كده وقالت إن كار العلاقات ده مش كارها لأنها مغناطيس للرجالة الخوازيق.
أنا قلت هي فترة لغاية ما تلاقي الشخص المناسب، وبلّغْتها إني مستعدة أدعمها على أدّ ما أقدر.
ليز من أسبوع تقريباً كانت عندي في البيت وبنتكلم ونضحك عادي، وفجأة قالت لي: "أنچي" .... هو أنا لو طلبْت منِّك طلب تنفّذيهولي؟
قلت لها يا خبر أبيض! ده انتي أختي يا بنتي قولي عايزة إيه.
قالت لي بصراحة كده أنا عيني من "توم"!
قلت لها وماله يا حبيبتي أقلعهوملِك!
فضْلِت باصّة لي وهي مش فاهمة، وقالت لي أنا مش بطلب منِّك جوز غوايش عشان تقلعيهم، أنا بقولِّك عيني من جوزِك!
قلت لها وأنا سمِعْتِك وبقولِّك أقلعهوملِك يعني أخرّج عينيكي الاتنين من مكانهم أعميكي!
قالت لي ليه؟ بجد ليه؟ فكّري فيها!
أنا صاحبتِك الأنتيم وأقرب حد ليكي، أولادِك بيقولولي يا طنط ليز، يعني لو الأمور مشيِت ممكن آجي أعيش معاكي هنا في البيت ونعيش أسرة سعيدة!
قلت لها انتي رافعة إيه على المِسا؟ دي ولا أجزخانة بحالها!
لأسباب مجهولة جداً بالنسبة لـ "ليز" ما أخدِتْش رفضي على محمل الجد وفضْلِت تحاول "تقنعني" بوجهه نظرها! وازّاي إن الرجالة بيحتاجوا أكتر من ست في حياتهم ودي طبيعتهم، ولما تكون هي في حياة جوزي أحسن من الغريبة!
في اللحظة دي كنت على وشك إني أبطحها بالفازة على دماغها فـ استكفيت إني طلبْت منها تمشي وخلاص!
ومشْيِت!
لما جه "توم" كنت متعصبة، خصوصاً إن كلامها حسّسْني إنه هيوافق ويرحّب.
قلت له توم عايزة أتكلم معاك ... قال لي أقسم بالله العظيم نزِّلْت القاعدة قبل ما أخرج من الحمّام!
قلت له لأ مش دي قال لي أخدْت الزبالة وانا خارج!
قلت له يا ابني مش ده قال لي قَصِّة شعرِك جديدة؟ لون جديد؟ ده فستان جديد؟
قلت له يخرب بيت الهلع اللي انت فيه أنا محتاجة أتكلم في حوار مهم.
بصّ لي برعب وقال لي: عيد ميلادِك؟ عيد جوازنا؟ عيد أول مرة طلبنا فيها بيتزا بيبيروني مع بعض؟
فضِلْت باصّة له بصبر عشان يخلّص، قال لي: هيجي لي أزمة قلبية أرجوكي قوليلي في إيه؟!
قلت له انت لو سكتت هقولَّك!
فِضِل باصص لي بهلع وسألْته إذا كان معجب بـ "ليز" أو بيفكر يكون في علاقة معاها وخايف من رد فعلي مثلاً!
ما تخافش! تحالى لـ حمّو يا حبيبي!
حاولْت أطمّنه على أدّ ما أقدر عشان يقوللي الحقيقة قبل ما أرزعه شوت انسولين زيادة يجيب أجله بدون ما أُثير أي شكوك!
فِضِل باصص لي شوية وبعدين طلّع موبايله من جيبه وادّاهولي بعد ما فتحه على محادثة بينه وبين "ليز" من يومين!
المحادثة اللي ليز بتبدي فيها إعجابها بيه وإنها عايزاه وعارفة إنه عايزها!
قال لها إنه الحقيقة مش عايزها ومش عايز حاجة في الدنيا غير إنها تحل عن سماه!
قالت له لو خايف مني إنها هي هتقوللي، وقتها هو قال لها إني حتى لو وافقْت يكون في ست تانية في حياته غيري فـ عمره ما هيفكر فيها أبداً! ونصحها ما تقولليش العبط ده بدل ما تخسرني!
لما سألْته ليه ما قالليش ردّه كان إنه كان متخيّلها سكرانة مثلاً وبتقول كلام عبيط وندْمِت بعده وما حبّش إنه يخرب علاقتي بيها!
يا حنيّن! ده أنا هعلّقك من فخادك في السقف عشان خبّيت عليّا الرسايل دي!
كنت حاسّة بصدمة حقيقية خصوصاً إن ليز زيّ ما قلت صاحبة عمري!
كنت ناوية أتجاهل اللي عملِته وأرجعته لأنها مرّت بتجربة صعبة وخلاص، لقيتها يا حبيبتي مصمّمة!
قامت رازعاني منشن على جروب الواتس بتاع البنات وبتسألني: طول عمري واقفة جنبِك وعمري ما تخلّيت عنِّك ليه الطلب الوحيد اللي طلبْته منِّك بترفضي تعمليه ليّا؟!
فِضِلْت باصّة للرسالة مش مصدقة البجاحة وردّيت عليها إن اللي بتطلبه غير طبيعي أصلاً يعني إيه عايزاني أشاركها جوزي؟!
قالت لي إن جوزي أكتر شخص مناسب تكون في علاقة معاه لأنها على مدار سنين شايفاه بيعاملني ازّاي، واني مستخسرة فيها تتعامل معاملة كويّسة من راجل لأني أنانية ما بفكّرش غير في نفسي!
قلت لها أنا أنانية محمد أنانية يا ستي اقطعي علاقتِك بيّا!
الطريف بقى إن الجروب فيه اتنين طلعوا فيها أكلوها حرفياً إن اللي بتطلبه ده مش طبيعي أصلاً، بس اتنين تانيين بدأوا يحصروني في دور الشريرة اللي مش عايزة صاحبتي تعيش سعيدة شوية!
وإيه المشكلة لما أشارك جوزي هو هينقص حتة يعني؟ هتستعيره وترجّعه ليكي مغسول ومتعلق في رقبته فوّاحة ولا تزعلي!
قفلْت الشات عشان ما اساويش وشّ أهلهم بالأسفلت!
تاني يوم كنت فعلاً متعصبة فـ بعتّ على جروب البنات إني عايزة أقابلهم كلهم برّه ...
أنا عايزة أعرف آخرة الحوار ده إيه وازّاي في حاجة بديهية زيّ دي حد مغلّطني أصلاً!
********
تعديل
خرجنا وقعدنا وبدأْت أحكي اللي حصل ظناً منّي إن الاتنين اللي واقفين في صفّها مش فاهمين هي عايزة إيه.
بلوت تويست طلعوا عارفين وبيدعموها عادي!
شكراً للتعليقات على البوست الأصلي اللي قالوا لي في احتمالية يكونوا عارفين وبيدعموها! أنا أخدْت بنصيحتكم وقلت لـ "ليز" وليه ما فكّرتيش في جوز فلانة؟ ... انتي مش شايفة دخله؟ مش شايفة الهدايا اللي بيجيبها ليها؟ دخله ممتاز مش هتحتاجي تشتغلي أصلاً!
والّا علانة؟ جوزها عنده بيت في فلوريدا ولسه مغيّر لها العربية ... تفتكري مش إنك تشاركيها في جوزها حاجة كويّسة ممكن يجيب لِك عربية زيها؟
ده تومي حتى غلبان ودخله على أدّه!
الاتنين بان على وشّهم الهلع لما قلت كده و – سبحان الله – بدأوا يهاجموا ليز بعنف وانها خرّابة بيوت وبتجري ورا رجالة متجوزة!
ياااه! لازم الحريقة كانت تمسك فيكم عشان تحسّوا بنار الموقف؟!
ليز لما لقت مالهاش داعم فجأة اتعصّبِت وقالت لي: أنا مش فاهمة انتي عاملة حوار ليه؟ ... الموضوع مش مهم أوي كده، إيه جوزِك ده اللي عاملة لي عليه فيلم؟!
قلت لها إني مراعاة للعيش والملح هكتفي إني أقطع علاقتي بيها، ولو عرِفْت إنها تواصلت مع جوزي هزعّلها!
باقي المجموعة برضه قطعوا علاقتهم بيها ... أعتقد ده للأفضل.
#منقول او #مسروق