دانستنی های ایران و جهان

دانستنی های ایران و جهان اطلاعات و دانستنی های جالب از همه جا

06/04/2021
فابر-کاستل (Faber-Castell) از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نوشت‌افزار است که در سال ۱۷۶۱ توسط کاسپر فابر د...
11/05/2020

فابر-کاستل (Faber-Castell) از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نوشت‌افزار است که در سال ۱۷۶۱ توسط کاسپر فابر در نورنبرگ آلمان تأسیس شد و تاکنون توسط خانواده فابر اداره می شود.

فابر-کاستل قدیمی‌ترین کارخانه تولید لوازم تحریر دنیا به‌شمار می‌آید و سالانه نزدیک به ۲ میلیارد مداد می‌سازد.

تصاویری از توالت های پیشرفته ژاپنی
11/05/2020

تصاویری از توالت های پیشرفته ژاپنی

زمین‌لرزه بم، زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و منا...
11/05/2020

زمین‌لرزه بم، زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین لرزه بم بیشترین تلفات انسانی (حدود ۵۰ هزار نفر) را درمیان تمام زمین لرزه‌های تاریخ ایران بر جای گذاشت.

قبل از وقوع زمین‌لرزه ۶٫۶ ریشتری سه پیش‌لرزه خفیف روی داد که دو لرزش حوالی ساعت ۲۲:۰۰ و ۲۲:۳۰ شب قبل و سومی ۴۵ دقیقه قبل از زلزله اصلی احساس شد. اما شدت زلزله، عمق کم، ساعت وقوع، طولانی بودن مدت زمین لرزه و نزدیکی کانون زلزله به شهر (فاصله رومرکز زمین لرزه تا شهر بم حدود چهار کیلومتر بود) موجب خسارات فراوان گردید. فاجعه این زمین‌لرزه در سده گذشته ایران بی‌مانند بود از این واقعه به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ ایران یاد می‌شود

تأثیر سرکه بر پوسته تخم مرغاین تخم مرغ بدون پوسته از قرار دادن یک تخم مرغ طبیعی در سرکه ظرف مدت ۴۸ ساعت حاصل شده‌است.   ...
25/03/2020

تأثیر سرکه بر پوسته تخم مرغ
این تخم مرغ بدون پوسته از قرار دادن یک تخم مرغ طبیعی در سرکه ظرف مدت ۴۸ ساعت حاصل شده‌است.
#ایران #جهان #علمی #آموزشی #جالب

آیا می دانید؟ به دلیل این که در این ماده از ژلاتین استفاده میشود ، گیاه خواران از خوردن آن پرهیز می کنند زیرا این ماده ا...
12/03/2020

آیا می دانید؟ به دلیل این که در این ماده از ژلاتین استفاده میشود ، گیاه خواران از خوردن آن پرهیز می کنند زیرا این ماده از کلاژن پوست و استخوان جانوران تهیه میشود

جالب است بدانید که تنها کشوری که در آن آبهای جاری و رودخانه وجود ندارد کشور عربستان سعودی است که در نوع خود بی نظیر و بی...
10/03/2020

جالب است بدانید که تنها کشوری که در آن آبهای جاری و رودخانه وجود ندارد کشور عربستان سعودی است که در نوع خود بی نظیر و بی مانند است. اغلب مناطق این کشور بجای آبهای جاری در آن شنهای جاری وجود دارد.

دستورالعمل جامع مواجه نشدن با بیماری ناشی از ویروس کرونا (2019-nCoV):------------1- تحت هیچ شرایطی و هیچ وقت دست خود را ...
07/03/2020

دستورالعمل جامع مواجه نشدن با بیماری ناشی از ویروس کرونا (2019-nCoV):
------------

1- تحت هیچ شرایطی و هیچ وقت دست خود را به صورت خود نزنید. (چشم، بینی و دهان خود را تحت هیچ شرایطی لمس نکنید)

2- دست هایتان را به صورت مرتب (هر 1 ساعت یکبار) با آب و صابون (حداقل 20 ثانیه) یا ضدعفونی کننده با الکل بالای 60 درصد (بین 60 تا 95 درصد) بشویید.

3- به جز مواقع اجبار از خانه بیرون نروید.

4- از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز کنید.

5- فاصله 1 متری با دیگران را رعایت کنید. (به خصوص افرادی که نشانه‌های مریضی از جمله سرفه یا تب دارند)

6- در صورت سرفه یا عطسه کردن، با آرنج خمیده (flexed-elbow) (دست خود را خم کنید و آرنج را جلوی دهن بگذارید) یا دستمال کاغذی (که سریعا به سطل آشغال بسته میندازید) را در مقابل دهن قرار دهید.

7- در صورت خارج شدن از خانه و عدم دسترسی به مواد شوینده، از محلول ضدعفونی کننده با الکل بالای 60 درصد (بین 60 تا 95 درصد) استفاده کنید.

8- گوشی همراه خود را در خارج از خانه از جیب خود خارج نکنید (مگر در شرایط اضطراری)

9- اقدامات زیر در هنگام بازگشت به خانه بسیار بسیار حیاتی می‌باشد و باید گام به گام و با دقت رعایت شود:

الف) بعد از ورود به خانه بدون دست زدن به هیچ چیز و بدون برخورد یا نشستن در جایی، مستقیما به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید. (در دستشویی را از قبل باز بگذارید، در صورت باز نبودن در، با دستمال کاغذی درب را بازکنید و سریعا دستمال را به سطل آشغال بسته (closed bin) بیندازید و بعد از پایان کار، دستگیره را ضدعفونی کنید)

ب) تلفن همراه خود را ابتدا با دستمال مرطوب الکلی و سپس با محلول ضدعفونی الکل بالای 60 درصد به طور کامل ضدعفونی کرده و روی دستمالی بگذارید. (در صورت استفاده از قاب محافظ، قاب محافظ را خارج کرده و هردوی گوشی و قاب محافظ را به طور کامل ضدعفونی کنید)

ج) لباس‌های بیرون خود را دربیاورید و در مکانی به دور از لباسهای منزل و دیگر وسایل خانه آویزان کنید.

د) مجدد به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید.

ه) در این مرحله می‌توانید لباس منزل خود را بپوشید.
اکنون محیط خانه شما امن می‌باشد و به شرط دست نزدن به صورتتان، میتوانید از گوشی همراه خود استفاده کنید.

10- دست خود را قبل، در حین و بعد از تهیه غذا، قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت بشویید.
فراموش نکنید تحت هیچ شرایطی و در هیچ ساعت روز و در هیچ مکانی به صورت خود (چشم، بینی و دهان) دست نزنید.

11- تمام سطوح پرتماس خانه و محل کار (high-touch surfaces) را هرروز با اسپری تمیزکننده بشویید. (از جمله: پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام و توالت، تلفنها، کیبورد، تبلت و میز کنار تخت، دستگیره‌های درها)

درصد جمعیت جهان--------------------در شکل زیر درصد جمعیت جهان در سال 2017 آمده است
16/02/2020

درصد جمعیت جهان
--------------------
در شکل زیر درصد جمعیت جهان در سال 2017 آمده است

موزه حیات وحش دارآباد------------------------موزهٔ آثار طبیعی و حیات وحش ایران یکی از موزه‌های استان تهران است و در ابتد...
12/02/2020

موزه حیات وحش دارآباد
------------------------

موزهٔ آثار طبیعی و حیات وحش ایران یکی از موزه‌های استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه در خیابان موزه واقع شده‌است. این موزه در سال ۱۳۷۲، توسط شهرداری تهران و به منظور آشنایی شهروندان با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، افتتاح گردید.
ساختمان موزه دارآباد با مساحت 2500 متر مربع در زمینی به وسعت 12000 متر ساخته شده است. شما در بخش‌های مختلف این موزه نمونه‌های تاکسیدرمی شده از نادرترین حیوانات دنیا و نمونه‌های منقرض شده خواهید دید.
در موزه پرندگان این مجموعه بیش از 165 گونه مختلف از گونه‌های شناخته شده در ایران (قوچ ارمنی، شوکا، فلامینگو و...) و تعدادی از گونه‌های آفریقا، اروپا و آمریکا را نیز می‌توان دید. در سالن‌های این مجموعه 5 راسته مهم از پستانداران و نمونه‌های تاکسیدرمی شده گونه‌های منقرض شده را نیز می‌توان دید. از جمله آن‌ها می‌توان به ببر بنگال، موس(بزرگ‌ترین گوزن دنیا)، خرس قهوه‌ای آمریکای شمالی، کرگدن سیاه و.. اشاره کرد.

03/11/2019

سفید کننده و جرم گیر را هیچ وقت مخلوط نکنید
-----------------------------------------
خطرناكترین مواد اسیدي که آسیب جدي به ریه می رساند مخلوط کردن وایتکس و جوهرنمک براي شستشو است .یکی از مواردي که آسیب جدي به ریه می رساند، استنشاق اسید است و متاسفانه برخی از خانم هاي خانه دار براي از بین بردن لک کاشی ها به مواد شوینده، وایتکس اضافه میکنند و در برخی از مواقع نیز و ایتکس را با جوهر نمک، در فضاي بسته، ترکیب میکنند که استنشاق بخار متساعد شده از این ترکیب، آسیب جدي و جبران ناپذیر به ریه ها وارد میکند.

از ترکیب جوهر نمک و وایتکس، گاز کلر متساعد می شود و کلر هم تبدیل به اسید کلریدریک می شود، کسانی که در معرض استنشاق این ترکیب قرار می گیرند با علائمی مانند آسم، تنگی نفس و خس خس سینه مواجه می شوند که اگر چه این علائم با درمان دارویی به طور موقت برطرف می شوند اما به مرور زمان این علائم در آنها باقی می ماند و هیچوقت بهبودي کامل حاصل نمی شود و باید به طور مداوم از دارو استفاده کنند.
مبتلایان به بیماري آسم و آلرژي و نیز کسانی که ریه هاي حساسی دارند به هیچ عنوان نباید از مواد اسیدي مانند وایتکس و یا هر ماده اسیدي پاك کننده دیگر جهت شستشو استفاده کنند ، کسانی نیز که مبتلا به وسواس هستند باید وسواس خود را درمان کنند و افراد دیگر تا حد ممکن کمترین استفاده را از مواد اسیدي داشته باشند و درصورت استفاده، حتماً به استاندارد بودن مواد مورد استفاده توجه داشته باشند.

03/11/2019

روز مردگان
---------------
روز مردگان یک جشن ملی در مکزیک و برخی از کشورهاست که به مدت سه روز (از ۳۱ام اکتبر تا دوم نوامبر) همهٔ بانک‌ها و سازمان‌ها تعطیل هستند و همه مشغول انجام جشن می‌شوند.

در این جشن، افراد به زیارت قبر دوستان و خانواده می‌روند و آن‌ها را تمیز کرده، روی آنها گل گذاشته و با روشن کردن شمع و خواندن دعا یاد آنها را زنده می‌کنند.

wikipedia.org

15/05/2019

شیر آسیایی
------------
در اردیبهشت 1398 یک قلاده شیر ایرانی (آسیایی ) به نام کامران از باغ وحش بریستول به ایران ( باغ وحش ارم ) منتقل شد و به این ترتیب پس از 80 سال انقراض، شیر ایرانی به باغ وحش ارم تهران برگشت.
جفت ماده آن هم قرار است چندی بعد از باغ وحش دوبلین به کامران بپیوندد تا پروژه تکثیر آن در ایران آغاز شود.
البته این بدان معنا نیست که نسل شیر ایرانی را می شود احیا کرد چرا که زیستگاههای شیر ایرانی در ایران از بین رفته است .

15/05/2019

پارک ملی غار ماموت یک پارک ملی در ایالت کنتاکی در آمریکا است.

مساحت این پارک ۲۱۴ کیلومتر مربع است. شهرت پارک بیشتر بخاطر غار زیر زمینی مشهور آن است.

این غار با ۶۴۰ کیلومتر راه زیر زمینی کشف شده، طولانی‌ترین غار شناخته شده جهان است.

18/11/2015

عروسک‌های ایرانی
--------------------

یاسمن فراهانی براساس کاراکترهای داستان‌های مجموعه هزار و یکشب عروسک‌هایی با لباس‌های ایرانی طراحی و تهیه کرده است.
او فارع‌التحصیل رشته “طراحی پارچه و لباس” است و طراحی و ساخت عروسک را از سه سال پیش و پس از اتمام پایان‌نامه‌اش شروع کرده است.
موضوع پایان‌نامه او تاریخچه لباس ایرانی است.

16/11/2015

کاشف اسید سولفوریک
------------------------

از اسيد سلفوريك در مواد شوينده،رنگ نقاشى و غيره استفاده مى شود
یک اسید قوی که برای نخستین بار توسط زکریای رازی کشف شد

در دفتر سازمان ملل متحد در وین پایتخت اتریش، مجسمه ی زکریای رازی به همراه مجسمه هایی از ابوعلی سینا، خیام و ابوریحان بیرونی دیده می شود.

09/11/2015

سنگ مزارهای عجیب

20/09/2015

کشورهای دارای بالاترین سرعت اینترنت
---------------------------------------------

کره جنوبی

میانگین سرعت اینترنت: 22.2 مگابیت در ثانیه

هنگ کنگ

میانگین سرعت اینترنت: 16.3 مگابیت در ثانیه

ژاپن

میانگین سرعت اینترنت: 15.2 مگابیت در ثانیه

سوئد

میانگین سرعت اینترنت: 14.6 مگابیت در ثانیه

سوئیس

میانگین سرعت اینترنت: 14.5 مگابیت در ثانیه

هلند

میانگین سرعت اینترنت: 14.2 مگابیت در ثانیه

لتونی

میانگین سرعت اینترنت: 13 مگابیت در ثانیه

20/09/2015

نشانه های کمبود آب در بدن
--------------------------------

1. احساس خستگی: کارشناسان بر این باورند که نوشیدن آب به اندازه کافی و لازم برای بدن سطح انرژی را افزایش می‌دهد و برای رفع خستگی موثر است.

2. افزایش وزن: بررسی‌ها نشان می‌دهد نوشیدن آب به کنترل اشتها و پایین نگه داشتن سطح کالری مصرفی کمک می‌کند.

3. آسیب دیدگی مفاصل: آب با چرب کردن و به اصطلاح روغن کاری کردن مفاصل در تسکین درد این نواحی نقش دارد.

4. ضعف سیستم ایمنی: وجود آب کافی در بدن مانع از ابتلای فرد به مشکلاتی چون سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود.

5. ظاهر نامناسب پوست: نوشیدن آب کافی مانع از آن می‌شود که پوست به شکل خشک و چروکیده جلوه کند.

14/09/2015

T.B.M
--------
آشنایی با دستگاه حفاری تونل (تی بی ام)

دستگاه حفاری تونل (Tunnel boring machine) که به TBM نیز شهرت دارد نوعی ماشین غول پیکر است که تقریبا در همه حفاری‌های تونل از آن استفاده می‌شود و کار حفاری را بصورت پیوسته انجام می دهد.

14/09/2015

ماشین آلات بزرگ
--------------------
آیا این عکس شما را یاد چیزی شبیه کامیون های اسباب بازی کودکان نمی اندازد؟ در واقع شما شاهد یک کامیون معدنی کوماتسو سری 9xx هستید.
یک کامیون به ارتفاع 7.4 متر که با بار، 576000 کیلوگرم وزن دارد. البته موتور آن با قدرت 3500 اسب بخار به راحتی از پس این هیکل گنده بر می آید.

14/09/2015

چند طرح جالب از ماگ

18/06/2015

تصاویری زیبا از انواع قارچ

16/06/2015

یک خرچنگ بسیار بزرگ
----------------------------

خرچنگ‌ها اندازه‌های مختلفی دارند اما در اینجا می‌توانید تصاویر یک خرچنگ 5.4 کیلوگرمی را مشاهده کنید. لازم است بدانید که خرچنگ‌ها از خانواده سخت پوستان هستند و شکمشان کاملاً در زیر بدنشان پنهان است. روی بدن از پوسته‌ای سخت پوشیده شده‌ است؛ همچنین آنها دارای یک جفت چنگال هستند. اندازه خرچنگ‌ها بسیار متنوع است از خرچنگ نخودی که تنها چند میلی‌متر اندازه دارد تا خرچنگ عنکبوتی ژاپنی که طول پاهایش بیشتر از 4 متر است. خرچنگ‌ها در تمام اقیانوس‌های جهان یافت می‌شوند اما برخی از آنها نیز در آب‌های شیرین و همچنین درون خشکی به ویژه در مناطق گرمسیری نیز زیست می‌کنند.

16/06/2015

کنکور در افغانستان
-----------------------

همه ساله حدود 200 هزار نفر در افغانستان در کنکور شرکت می کنند. یکی از نکات عجیب برگزاری کنکور در این کشور، نحوه و محل برگزاری آن است، به صورتی که در تصاویر به خوبی می توان مشاهده کرد که در هر شرایط آب و هوایی و در محیط باز نیز این آزمون برگزار می گردد. معلوم نیست با این که تعداد شرکت کنندگان در این آزمون در کشور ما گاهی حتی بیش از 5 برابر این تعداد است و تعدادی از دانش آموزان نیز در مناطق محروم و دور افتاده در این آزمون شرکت می کنند، چرا شرایط برگزاری آزمون مثل این تصاویر نیست!

09/06/2015

مناظر دیدنی زمین از بالا
---------------------------

میسا (Mesa)، آریزونا، آمریکا

09/06/2015

مناظر دیدنی زمین از بالا
---------------------------

گورستان بانوی ما المودنا (Our Lade of Almudena)، مادرید، اسپانیا

09/06/2015

مناظر دیدنی زمین از بالا
---------------------------

لاس وگاس، نوادا، ایالات متحده

09/06/2015

مناظر دیدنی زمین از بالا
---------------------------

مرکز نگهداری، بازسازی و انبار اسلحه و هواپیمای توسان (Tucson Group)، آریزونا، ایالات متحده

09/06/2015

مناظر دیدنی زمین از بالا
---------------------------

اتصالات اسپاگتی (Spaghetti Junction)، مادرید، اسپانیا

09/06/2015

سخنان گرانبـها از بـزرگـان
-----------------------------

Address

Tehran

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when دانستنی های ایران و جهان posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Videos

Share

Category



You may also like