صداوسیما تریبون ما نیست

  • Home
  • صداوسیما تریبون ما نیست

صداوسیما تریبون ما نیست این صفحه اعتراضی است به تریبونی که به نام ماست، اما از آ

بسم الله الرحمن الرحیم

تلويزيون، فراگيرترين و موثرترين رسانه ي جمعي است. اگر پيش از انقلاب اسلامي، تلويزيون، متاع ممنوعه ي بسياري از خانواده هاي ايراني بود، ‌امروز پركاربردترين وسيله ي ارتباط جمعي و مطمئن ترين رسانه براي آن هاست. عموم خانواده هاي ايراني،‌ پس از انقلاب اسلامي،‌ تلويزيون را مَحرم خويش دانسته، با آغوشي باز، اوقات خود و فرزندانشان را در اختيار تلويزيون و در معرض پيام هاي متنوع و شبان

ه روزي برنامه هاي تلويزيوني قرار مي دهند. در طول شبانه روز، ‌ده ها درام تلويزيوني حجم انبوهي از گزاره هاي اخلاقي، شيوه هاي زندگي و پيام هاي سياسي را در بستر احساسات برانگيخته ي مخاطبان و در فرايندي ناخودآگاه به آنان حقنه مي كنند و خردترين تعاملات درون خانواده ها را تحت تاثير خود قرار مي دهند. به يقين مي توان گفت بسياري از رفتارها و روابط تغيير يافته ي درون خانواده ها، تعاريف جديد هويتي زنان و مردان از خودشان و تحول بسياري از انگاره هاي ارزشي و اخلاقي، محصول تلويزيون و زنجيره هاي نمايشي آن است.

نيازي به استدلال ندارد اثبات اين نكته كه تلويزيون ايران، با شرايطي كه شايستگي عنوان «سيماي انقلاب اسلامي» را داشته باشد، بسيار فاصله دارد. تلويزيونِ سي و چندساله ي جمهوري اسلامي، در «انقلابي گري» و «دغدغه ي دين»،‌ علي الخصوص در توليدات نمايشي اش به سختي مي تواند نمره ي قبولي دريافت كند. هر چند عمر كوتاه اين رسانه و تعداد اندك نيروي انساني معتقد به انقلاب اسلامي در هنر و رسانه، در خروجي تلويزيون دخيل است، اما در يك نگاه كلان نمي توان نقش ساختار و سياست هاي مديريتي را در شمايل كنوني رسانه اي كه «ملّي» خوانده مي شود، ناديده گرفت.

از موثرترين شيوه هايي كه تغيير رفتار مديران، كاهش اثرات نامطلوب پيام هاي رسانه، تقويت و تكثير نقاط مثبت و كاهش روندهاي نادرست آن را هم زمان موجب مي گردد، ايجاد و گسترش ادبيات نقد، و فعال كردن بدنه اجتماعي در رصد مداوم و ارزيابي عالمانه ي پيام هاي رسانه است. مخاطبان رسانه مي توانند مخاطبين فعالي باشند كه بيش از آن كه خود را در معرض تلويزيون قرار دهند، كنترل رسانه را خود به دست بگيرند و در فرايندي هميشگي، پيام هاي رسانه اي را در چارچوبي از آرمان ها، اعتقادات و اخلاقيات رصد كنند. در اين صورت است كه مخاطبان مي توانند در ميان انبوه پيام ها، سره را از ناسره بشناسند و با تفسير معناي پيام هايي كه با آن ها مواجه مي شوند، اثرات نامطلوب آن را بر خود كاهش دهند.

Address


Alerts

Be the first to know and let us send you an email when صداوسیما تریبون ما نیست posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Shortcuts

  • Address
  • Alerts
  • Claim ownership or report listing
  • Want your business to be the top-listed Media Company?

Share