نی بلخ Balkh Nai

  • Home
  • نی بلخ Balkh Nai

نی بلخ Balkh Nai Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from نی بلخ Balkh Nai, News & Media Website, .

Nai Press Release19 December- 2023Kabul- AfghanistanNai is worrying about the increase of violence against in last daysI...
18/12/2023

Nai Press Release
19 December- 2023
Kabul- Afghanistan

Nai is worrying about the increase of violence against in last days

Information reached to Nai Supporting Open Media in Afghanistan indicates that Rohullah Sangar local journalist for Tolo News has detained on 18 December during preparation of report in Parwan province. Based on the information Mr. Sangar has detained by security forces at the Haj & Awqaf administration of this province. However, local sources confirm his detention, but the reason of detention is not clear yet.
In the last days Afghan media community were witnessing the increase of unprincipled behaviors against journalists in various parts of the country, and it has created serious concerns among journalism community in Afghanistan.
Nai is concerning about current situation against journalists and media workers and asks the situation return to normal. Nai requests the release of Rohullah Sangar and emphasize on independent journalism activities and no intervention on the activities of open media in Afghanistan. On the other hand, it is expected that the Media Violation Commission will use its legal powers and prevent the detention of journalists.
It is worth mentioning that recently we are witnessing the detentions and violent behaviors against journalists including detention of Abdul Rahim Mohammadi journalist for Tamadon TV in Qandahar province, detention of Zamir Zuhair journalist in Parwan province and also the Nasim Radio chief editor's Sultan Ali Jawadi trialed in Dikundi province, and murder of Husna Sadaat former journalist of Khorshid TV in Kabul. Nai request clarity about the recent cases, so that journalists, media outlets and media support organizations being in the pictures of these events.

27/09/2022
اعلامیه مطبوعاتی نی 25  سرطان 1400کابل – افغانستانحکومت افغانستان باید مسئله‌ی قتل عکاس خبرگزاری رویترز را بررسی و نتایج...
16/07/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
25 سرطان 1400
کابل – افغانستان

حکومت افغانستان باید مسئله‌ی قتل عکاس خبرگزاری رویترز را بررسی و نتایج آنرا همگانی سازد

خبرهایی که به دست نی رسیده است نشان می‌دهد که دانش صدیقی عکاس آژانس خبری رویترز که شهروند هندوستان است در مرز میان افغانستان و پاکستان در سپین بولدک کشته‌شده است.
گفته می‌شود که این عکاس برای پوشش اخبار جنگی به مرز اسپین بولدک که در آن‌جا جنگ جریان دارد رفته بود.
نی حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از حکومت افغانستان می‌خواهد تا قتل این عکاس خبرگزاری رویترز را بررسی نماید تا روشن گردد که از سوی کدام جناح درگیر هدف قرارگرفته است. این بررسی‌ها ما را کمک خواهد نمود تا دادخواهی‌های خویش را ادامه دهیم تا قاتل این عکاس شناسایی و به میز محاکمه کشانیده شود.
وجیبه‌ی نیروهای امنیتی افغانستان است که هرگاه کارمند رسانه‌ای از ساحه‌ی جنگی گزارش تهیه می‌نماید باید تمام هماهنگی‌های لازم انجام شود تا جان این افراد به خطر نیافتد. هم‌چنان لازم است که نیروهای امنیتی حفاظت کارمندان رسانه‌ها را نه‌تنها در مناطق جنگی بل در مناطق غیرجنگی هم در سرلوحه کاری خود قرار دهند.

13/07/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
22 سرطان 1400
کابل – افغانستان

اجازه ندادن خبرنگاران برای پوشش خبری سفر رئیس جمهور خلاف قانون است
رییس‌جمهور غنی امروز در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به ولایت بلخ سفر کرده است و گفته شده است که قرار است در این سفر با مسوولان ملکی و نظامی این ولایت دیدار و گفتگو کند.
گزارش های رسیده حاکی از آن است که برای هیچ خبرنگاری در بلخ اجازه داده نشده است که سفر آقای رئیس جمهور را پوشش رسانه ای دهد.
خبرنگاران در ولایت بلخ می‌گویند دستگاه حکومتی بجای دعوت خبرنگاران برای اشتراک و پوشش خبری این سفر" برای ما، خبر می نویسد".
به باور نی رئیس جمهور باید در برابر مردم پاسخ‌گو باشد و این امر زمانی محقق می‌شود که خبرنگاران بتوانند رو در رو با رئیس جمهور، کار حرفوی شان را انجا دهند.
با این حال مردم حق دارند بدانند که در این شرایط حساس، سفر رئیس جمهور به بلخ چگونه و دارای چه زوایایی است.
به باور نی اجازه نیافتن رسانه های محلی و خبرنگاران که در شرایط حساس و جنگی به سر می برند سبب می‌گردد تا صد ها سوال باشندگان این ولایت بی پاسخ ماند و نسبت به حکومت بی باور شوند.

   اعلامیه دفتر  نی  ۹ سرطان قطعنامه (۱۷۳۸)شورای امینت سازمان ملل متحد جدی ۱۳۵۸ خبرنگاران، کارمندان مسلکی و همکاران رسا...
30/06/2021






اعلامیه دفتر نی
۹ سرطان
قطعنامه (۱۷۳۸)شورای امینت سازمان ملل متحد جدی ۱۳۵۸

خبرنگاران، کارمندان مسلکی و همکاران رسانه‌ای باید به عنوان غیرنظامی تحت حفاظت باشند، اشخاص و تجهیزات کاری‌شان نمی‌توانند به عنوان اهداف جنگی تلقی شوند؛
یا توجه به ناامنی های اخیر درشمال کشور، دیده میشود که خبرنگاران و کارمندان مسلکی رسانه ای در ساحات تحت
حاکیمت دولت افغانستان و ساحات تحت حاکمیت مخالفین حکومت افغانستا ن در شرایط دشوار کار اطلاع رسانی قرار
گرفته اند دو طرف جنگ توقع شان از رسانه های آزاد وخبرنگاران این است تا به نفع آنها اطلاع رسانی صورت گیرد
. درحالیکه خبرنگاران و مراکز رسانه ی به عنوان افراد و مکان های غیر نظامی در قوانین جنگ شناخته شده و
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در قظعنامه ۱۷۳۸ خویش خبرنگاران و کارمندان مسلکی رسانه ها را جز افراد
ومکان های غیر نظامی معرفی کرده و از طرف های درگیر خواسته تا در جنگ ها از این افراد و مراکز اطلاع رسانی
حفاظت غیر نطامی نمایند . درخواست دفتر نی حمایت کننده رسانه های ازاد افغاسنان نیز از طرف های درگیر جنگ
در افغانستان این است تا با قوانین جنگ احترام گذاشته در ساحات تحت حاکمیت شان رسانه ها و کارمندان مسلکی رسانه
ها را بخاطر اهداف نظامی خویش به مجبور به کاراطلاع رسانی نساخته و از تجهیزات وسایل اطلاع رسانی برای
تبلیغات جنگی استفاده ننمایند .

 کار اطلاع رسانی با این همه خطرات و دشواری ها برای آگاهی مردم عزیز از وضعیت امنیتی در بلخ
27/06/2021


کار اطلاع رسانی با این همه خطرات و دشواری ها برای آگاهی مردم عزیز از وضعیت امنیتی در بلخ

اعلامیه مطبوعاتی نی1 سرطان 1400کابل – افغانستانبرای ساختار جدید تشریک اطلاعات امنیتی یا دفاتر ولایتی نیز ایجاد کنید یا د...
22/06/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
1 سرطان 1400
کابل – افغانستان

برای ساختار جدید تشریک اطلاعات امنیتی یا دفاتر ولایتی نیز ایجاد کنید یا در مورد دفتر سخنگوی عمومی نهادهای امنیتی و دفاعی حکومت افغانستان تجدیدنظر نمایید.
ریاست جمهوری افغانستان طی حکمی دفتر جدیدی را زیر چتر دفتر ارتباطات استراتژیک عامه ریاست جمهوری بنام دفتر سخنگوی عمومی نهادهای امنیتی و دفاعی حکومت افغانستان، ایجاد کرده است. این دفتر مسئولیت دارد تا تمامی اطلاعات دفاعی و امنیتی را با خبرنگاران شریک ساخته و از اشاعه اطلاعات امنیتی و دفاعی توسط افراد و نهاد دیگر جلوگیری کند.
دفتر نی به این باور است که این اقدام ظاهراً قدمی است بخاطر تشریک اطلاعات امنیتی و دفاعی؛ اما در حقیقت امر می‌تواند زمینه تمرکز اطلاعات را در یک‌نهاد واحد و تحریف این اطلاعات را مساعد سازد. به باور دفتر نی به گونه کاربردی صدها خبرنگار افغانستان اگر بخواهند در یک مورد از این دفتر اطلاعات حاصل کنند، باید روزها در انتظار به سر ببردند. این روند می‌تواند محدودیت را در دسترسی به اطلاعات در چنین شرایطی که مردم بیشتر از هر چیزی دیگری به اطلاعات نیاز دارند، ایجاد کند. این امر می‌تواند خلاف قوانین رایج در کشور تلقی شود.
دفتر نی از رئیس‌جمهور افغانستان می‌خواهد تا اولاً برای دفتر سخنگوی عمومی نهادهای امنیتی و دفاعی حکومت افغانستان شعبات ولایتی ایجاد کند و اگر این امر محال است، درزمینۀ حکمش که باعث ایجاد دفتر مذکور شده است، تجدیدنظر کند.
برای معلومات بیشتر: 0702355840 – [email protected]

  با تمام دشواری های کار اطلاع رسانی خبرنگاران در بلخ می کوشند تا مردم را از چگونگی وضعیت امنیتی در این ولایت آگاه سازند...
22/06/2021


با تمام دشواری های کار اطلاع رسانی خبرنگاران در بلخ می کوشند تا مردم را از چگونگی وضعیت امنیتی در این ولایت آگاه سازند .
#خبرنگار

نشست مسولین دولتی و  عده ی از خبرنگاران و مسولین رسانه های محلی بلخ جهت رسیدگی به مشکلات حق دسترسی به اطلاعات در این ولا...
23/05/2021

نشست مسولین دولتی و عده ی از خبرنگاران و مسولین رسانه های محلی بلخ جهت رسیدگی به مشکلات حق دسترسی به اطلاعات در این ولایت
یکشنبه دوم جواز ۱۴۰۰
دفتر سیاسی سازمان ملل (یونما )
مزار شریف

این گل را از خانواده رسانه ها در قندهار پرپر کردندبه سلسلۀ ترور های هدفمند، اینبار نعمت الله روان، گویندۀ پیشین خبر طلوع...
06/05/2021

این گل را از خانواده رسانه ها در قندهار پرپر کردند

به سلسلۀ ترور های هدفمند، اینبار نعمت الله روان، گویندۀ پیشین خبر طلوع‌نیوز در یک حملۀ مسلحانه در ولایت کندهار جان باخت. او به تازگی به صفت آمر مطبوعات وزارت مالیه کار خود را آغاز نموده بود.
خانوادۀ او تأیید نموده اند که نعمت روان امروز حوالی ساعت 1 ظهر در مربوطات حوزه 14 شهر کندهار آماج
حمله مردان مسلح ناشناس قرار گرفت و جان باخت

اعلامیه مطبوعاتی نی15 ثور 1400کابل - افغانستاننی از هشدار هم‌زمان طالبان و ریاست امنیت ملی افغانستان در برابر رسانه‌ها ش...
05/05/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
15 ثور 1400
کابل - افغانستان

نی از هشدار هم‌زمان طالبان و ریاست امنیت ملی افغانستان در برابر رسانه‌ها شوکه شده است

به‌تازگی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک سری از تویت‌ها، تعدادی از رسانه‌های افغانستان را ابزار پروپاگندای حکومت افغانستان عنوان نموده و هشدار داده است که در صورت دوام این عمل رسانه‌ها عواقب بعدی آن به دوش خود رسانه‌ها خواهد بود.
از سوی دیگر رئیس عمومی امنیت ملی در صحبت‌هایش در پارلمان افغانستان گفته است که تعدادی از خبرنگاران و تحلیلگران به نفع طالبان عمل می‌کنند. آقای سراج گفته است که آن‌ها مجبور هستند با چنین افرادی برخورد نمایند.
نی حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از هم‌زمانی این دو هشدار چنین برداشت می‌کند که وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان هرروز محدودتر می‌شود.
از دید نی، طرف‌های درگیر بدون در نظر گرفتن قوانین ملی و بین‌المللی به هشدار رسانه‌ها پرداخته و این قوانین را نقض می‌کنند. بیان چنین هشدارهایی می‌تواند باعث خلق ترس و رعب در میان جامعه رسانه‌ای افغانستان شود.
طالبان باید بدانند که رسانه‌های افغانستان مستقل و بر مبنی قانون نافذ رسانه‌های کشور عمل می‌کنند. هیچ نیرویی نمی‌تواند رسانه‌های افغانستان را به‌عنوان ابزار استخباراتی استفاده نماید.
از سوی دیگر آقای احمد ضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی باید بداند که در چنین شرایطی نه به نفع نظام و نه به نفع فرایند صلح است که رسانه‌ها را محدود بسازند. اگر آقای سراج سندی مبنی بر غیرقانونی عمل کردن کدام رسانه و یا خبرنگاری در دست دارد باید بر مبنی قانون با آن‌ها عمل نماید.
به باور نی، هشدارها از هر جانبی که باشد آزادی بیان را محدود کرده و خلاف منافع مردم افغانستان محسوب می‌گردد. دولت افغانستان باید زمینه اطمینان خاطر رسانه‌ها را در چنین شرایطی به میان آورد، باشد که اطلاع‌رسانی در این شرایط حساس به وجه احسن از سوی رسانه‌ها صورت گیرد.
طالبان نیز به‌عنوان طرف منازعه در افغانستان باید پابند قوانین بین‌المللی جنگ باشند که در آن تهدید رسانه‌ها جرم شمرده می‌شود.

اعلامیه مطبوعاتی نی18 حمل 1400کابل - افغانستانحکومت اسناد قابل‌قبول مبنی بر دست‌گیری متهمان قتل یما سیاووش ارائه نماید.ا...
07/04/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
18 حمل 1400
کابل - افغانستان

حکومت اسناد قابل‌قبول مبنی بر دست‌گیری متهمان قتل یما سیاووش ارائه نماید.

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری در صفحۀ تویترش از بازداشت عاملان قتل یما سیاووش خبر داده است.
اگر این خبر با واقعیت هم‌خوانی داشته و بازداشت شدگان عاملین اصلی قتل سیاووش باشند، می‌تواند خبر خوبی باشد. حکومت باید هر چه زودتر اسناد مرتبط به این بازداشت را که بازگوکنندۀ رابطه افراد بازداشت‌شده به قتل یما سیاووش را نشان دهد، ارائه نماید. در غیر آن به هر دلیلی نمی‌توان گفت که در راستای بررسی قتل‌های هدفمند خبرنگاران، پیش‌‌‌‌رفتی صورت گرفته است، حکومت قبلاً نیز ادعا کرده بود که عامل قتل یما سیاووش دستگیرشده است؛ اما حالا با ادعای تازه از دستگیری‌های جدید خبر داده است.
بااین‌حال، خانوادۀ سیاووش این بازداشت‌ها را دروغین توصیف کرده‌اند.
یما سیاووش گردانندۀ موفق تلویزیونی در افغانستان، سال پار در تاریخ دهم عقرب در اثر انفجاری در موتر حامل اش به شهادت رسید. وی در جریان رفتن به‌سوی دفترش که تازه در آن تقرر حاصل نموده بود، موردحمله قرار گرفت. یما سیاووش حدود دو هفته قبل از ترورش به‌عنوان مشاور روابط عامۀ بانک مرکزی افغانستان استخدام شده بود.

برگزاری جلسات ماهوار کمیته مشترک حکومت و رسانه ها در بلخ و تجلیل از ۲۷ حوت روز ملی خبرنگار . تجلیل از این روز در حال صور...
16/03/2021

برگزاری جلسات ماهوار کمیته مشترک حکومت و رسانه ها در بلخ و تجلیل از ۲۷ حوت روز ملی خبرنگار .

تجلیل از این روز در حال صورت میگرد که کار اعمار چوک بنام خبرنگاران در طی سه سال هنوز هم از سوی ریاست شهردار ی مزار شریف تکمیل نگردیده.
سه شنبه ۲۵ حوت سال ۱۳۹۹

اعلامیه مطبوعاتی نی 16 حوت 1399کابل – افغانستاننی از اهدای جایزه‌ی زنان شجاع از سوی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا ...
06/03/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
16 حوت 1399
کابل – افغانستان

نی از اهدای جایزه‌ی زنان شجاع از سوی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا به هفت بانوی افغانی که در جریان حملات هدف‌مند در کشور جان‌های شان را از دست داده‌اند، قدر دانی می‌کند.

در میان این هفت بانوی شهید که این جایزه‌ به‌نام‌های شان اهدا خواهد شد، نام ملاله میوند، گرداننده‌ی تلویزیون انعکاس نیز به‌چشم می‌خورد. خانم میوند در قوس سال روان در شهر جلال آباد توسط مردان مسلح ناشناس، یک‌جا با راننده‌اش کشته شد.
اهدای جایزه‌ی شجاعت به‌نام خانم میوند و شش بانوی دیگر افغان، نشان‌دهنده‌ی نقش برجسته‌ی زنان در ایجاد تغییر در جامعه‌ی افغانستان می‌باشد. این‌جایزه همه‌ساله در آستانه‌ی روز جهانی زن برای زنانی که در کشورشان حامل تغییرات مهم اجتماعی باشند، از سوی وزارت خارجه‌ی آمریکا اهدا می‌شود.
نی ضمن این‌که از این اقدام به‌موقع وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا قدردانی می‌کند، از این کشور می‌خواهد با اقدامات قانونی مرسوم، از حکومت افغانستان بخواهد تا پرونده‌های قتل‌های هدف‌مند خبرنگاران را به‌گونه‌ی ژرف و حرفوی بررسی کرده، عاملین این‌جنایت‌های بشری را به کیفر اعمال شان برساند.
نی هم‌چنان از حکومت افغانستان می‌خواهد که ضمن بررسی این‌پرونده‌ها، دست به قدردانی از بازماندگان قتل‌های هدف‌مند، بزند.
نی‌ بدین باوراست که اگر حکومت افغانستان مانند گذشته، به وظایف و مسوولیت‌هایش در قبال بررسی پرونده‌های قتل‌های هدف‌مند عمل نکند، روند کشتار خبرنگاران و فعالین حقوق بشری ادامه پیدا کرده و این روند می‌تواند، از حضور زنان و فعالین حقوق بشری در اجتماع جلوگیری کند.
پیش‌رفت در عرصه‌ی حقوق زنان و آزادی بیان، از دست‌آوردهای قابل ملاحظه‌ی بیست سال اخیر در افغانستان به‌شمار می‌رود. هم حکومت افغانستان و هم جامعه‌ی جهانی، هم‌واره این دو مهم را، حاصل کار و قربانی‌های شان در افغانستان می‌شمارند.

همایش نکوهش از قتل  ها و ترور های  هدفمند خبرنگاران در کشور از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ  و خبرنگاران  در ولایت بلخ  چها...
04/03/2021

همایش نکوهش از قتل ها و ترور های هدفمند خبرنگاران در کشور از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ و خبرنگاران در ولایت بلخ


چهارشنبه سیزدهم حوت ۱۳۹۹

02/03/2021


نی خواهان پیگیری عاملان قتل خبرنگاران توسط حکومت میباشد

کارگاه آموزشی زیر نام اساسات خبرنگاری از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ به همکاری دفتر نی حامی رسانه‌های آزاد امروز...
28/02/2021

کارگاه آموزشی زیر نام اساسات خبرنگاری از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ به همکاری دفتر نی حامی رسانه‌های آزاد امروز در تالار کتابخانه مولانا خسته راه‌اندازی شد.

در آغاز این کارگاه آموزشی عطامحمد ساهو آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ طی صحبتی هدف از راه‌اندازی این کارگاه و ضرورت فراگیری آموزش های مسلکی برای خبرنگاران و نقش و جایگاه رسانه ها در کشور توضیحات ارائه نمود و از شرکت کننده ها خواست تا از این کارگاه آموزشی استفاده خوب نموده و به مثابه خبرنگاران مسلکی در راستای انعکاس رویداد ها و وقایع کشور فعالانه گام بردارند.

همچنان خانم مبینه ساعی رییس دفتر نی حامی رسانه ها با ابراز سپاس و قدردانی از ریاست اطلاعات و فرهنگ ولابت بلخ بخاطر راه اندازی کارگاه آموزشی برای رشد و ظرفیت سازی جوانان، از همکاری خویش در این راستا وعده و اطمینان سپرد.

در این کارگاه آموزشی پیرامون اساسات خبرنگاری و تهیه گزارش‌های تولیدی از وقایع و رویداد های کشور مکلفیت و رسالت یک خبرنگار در قبال مردم و کشور نکاتی مهم و ارزنده مطرح شد.

دراین کارگاه آموزشی که توسط نسیمه رونق ترینر دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد رسانه‌ها پیش برده میشود که در آن به تعداد پنجاه تن جوان شرکت ورزیده اند.

یکشنبه ۱۰ حوت ۱۳۹۹ خورشیدی.
آژانس اطلاعاتی باختر- بلخ

24/02/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
5 حوت 1399
کابل – افغانستان

رئیس پیشین اتحادیه خبرنگاران ولایت بغلان توسط افراد مسلحی که گفته می‌شود طالبان بوده اند، تیرباران شد

دامنه‌ی قتل های زنجیره‌ای با جان‌باختن رئیس پیشین اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت بغلان گسترده‌تر شد.
داکتر خلیل الرحمن نرمگوی ریس پیشین اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت بغلان و مسول شفاخانه ولسوالی بغلان مرکزی عصر امروز سه‌شنبه پنجم حوت توسط افراد مسلحی که گفته می‌شود طالبان بوده‌اند، به قتل رسید.
منابع امنیتی در ولایت بغلان گفته اند که داکتر خلیل الرحمن عصر امروز زمانی‌که از ولسوالی بغلان مرکزی به سوی شهر پلخمری در حرکت بود در منطقه‌ی سرک پنج این ولسوالی از سوی طالبان تیرباران و کشته شده است.
به نقل از منابع مذکور، طالبان موتر حامل آقای نرمگوی را توقف داده و پس از آنکه آقای نرمگوی را از موتر پیاده کردند، با شلیک گوله وی را به قتل رساندند.
قتل های هدفمند و زنجیره ای خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه ای از چند ماه بدینسو شدت گرفته و تا اکنون جان ۸ تن از خبرنگاران را در کشور گرفته است، این وضعیت مایه‌ی نگرانی نی حمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان و جامعه‌ی رسانه‌ای کشور گردیده است.
ادامه‌ی این وضعیت سبب گردیده است تا خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه‌ای نتوانند با خاطر راحت نفس بکشند و اطلاع رسانی نمایند. تا آن‌جا که وضعیت موجود سبب گردیده است تا شماری از خبرنگاران مجبور به ترک کشور نیز گردند.
اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و حکومت نتواند جلو ترورهای هدف‌مند خبرنگاران را بگیرد به یقین می‌توان گفت که صدمه‌ی بزرگی بر پیکر آزادی بیان وارد خواهد شد و آزادی بیان، یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای دو دهه‌ی اخیر، به باد فنا خواهد رفت.
نی از منابع امنیتی در ولایت بغلان و از حکومت مرکزی می‌خواهد تا عاملان این روی‌داد را شناسایی و به پنجه‌ی عدالت بسپارند. به یقین می‌توان گفت که محاکمه نشدن عاملین همچو قضایا، آن‌ها را تشجیع نموده و دست از ترور خبرنگاران بر نخواهند داشت.

تجلیل از سیزدهم فیروزی روز جهانی رادیو در مزار شریف
13/02/2021

تجلیل از سیزدهم فیروزی روز جهانی رادیو در مزار شریف

اعلامیه مطبوعاتی نی23 دلو 1399کابل افغانستانرئیس اتحادیه خبرنگاران آزاد در فاریاب که هم‌زمان گزارشگر آژانس خبری پژواک نی...
12/02/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
23 دلو 1399
کابل افغانستان
رئیس اتحادیه خبرنگاران آزاد در فاریاب که هم‌زمان گزارشگر آژانس خبری پژواک نیز است در یک حمله‌ی مسلحانه مجروح گردیده است.
قطب الدین کوهی رئیس اتحادیه خبرنگاران آزاد و خبرنگار آژانس خبری پژواک در ولایت فاریاب شام امروز پنجشنبه ۲۳ دلو سال ۱۳۹۹مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است.
بر مبنای معلومات رسیده به دفتر نی،چندین مرمی بر وی اصابت کرده و هم اکنون در شفاخانه به سر می برد.
گفته می‌شود،که پس از گلوله باری افراد ناشناس در بازار میمنه،وی به شفاخانه منتقل شده است. پولیس در آن‌ولایت تایید کرده است که باوجود جراحات متعدد، وضعیت آقای کوهی قناعت بخش است.
نی نگران وضعیت آقای کوهی و دیگر خبرنگاران،با توجه به افزایش حملات هدفمند بر خبرنگاران ودست اندرکاران رسانه ای می‌باشد.این چنین حملات از چندی بدینسو شدت گرفته است و خبرنگاران به صورت مرموز و زنجیره ای در ولایات مختلف هدف قرار می‌گیرند.
این وضعیت سبب گردیده است،که شماری از خبرنگاران بخاطر زنده ماندن ترک کشور نمایند. آن‌سو اما؛ حکومت افغانستان نیز نتوانسته است برای تامین امنیت خبرنگاران کاری نماید،که از حمله برآن‌ها جلوگیری صورت گیرد. از حدود دوماه به این‌طرف هفت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در چنین حملات هدف‌مند به شهادت رسیده اند.
نی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، از حکومت افغانستان می‌خواهد تا با اتخاذ تدابیر امنیتی پیش‌گیرانه جلو حملات زنجیره ای و هدف‌مند در برابر خبرنگاران را گرفته و عاملان این حملات را به کیفر اعمال شان برساند. هم‌چنان نی از حکومت می‌خواهد تا در زمینه‌ی تداوی آقای کوهی از هیچ اقدامی فرو نگذارد. نی از حکومت می‌خواهد تا عاملان حمله بر آقای کوهی را شناسایی و به پنجه‌ی عدالت بسپارد.

قطب‌الدین کوهی خبرنگار آژآنس خبری پژواک و رئیس اتحادیه خبرنگاران آزاد در فاریاب شام امروز پنج‌شنبه مورد حمله مسلحانه قرا...
11/02/2021

قطب‌الدین کوهی خبرنگار آژآنس خبری پژواک و رئیس اتحادیه خبرنگاران آزاد در فاریاب شام امروز پنج‌شنبه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و گفته می‌شود چندین مرمی به بدنش اصابت کرده‌است.
اکنون وی در شفاخانه شهر میمنه بستری است.
برای دوست عزیز و گرامی ام آرزوی سلامتی دارم و انتظار دارم تمامی دوستان وعزیزان برای جناب کوهی دعای خیرشان را دریغ نکنند.
از برگه : میرویس بیژن

اعلامیه مطبوعاتی نی6 دلو 1399کابل - افغانستانبا تأمین امنیت زمینه سازی کنید تا خبرنگاران نروندتعدادی از خبرنگاران کشور ب...
26/01/2021

اعلامیه مطبوعاتی نی
6 دلو 1399
کابل - افغانستان

با تأمین امنیت زمینه سازی کنید تا خبرنگاران نروند

تعدادی از خبرنگاران کشور به دلیل نبود امنیت و هراس از به قتل رسیدن کشور را ترک کرده اند. خانم‌ها و آقایان خبرنگار که کشور را ترک کرده اند، همه یک صدا می‌گویند، جان شان در خطر بود و نمی توانستند بیشتر از این، خطر را قبول کنند.
فرار خبرنگاران از کشور به دلیل ناکارآمدی نهادهای امنیتی در قبال تأمین امنیت خبرنگاران، صورت می‌گیرد.
در چند ماه گذشته، حدود 10 کارمند رسانه و خبرنگار به گونه‌ی هدفمندانه به قتل رسیده اند. این مسئله باعث خلق ترس و رعب در جامعه‌ی رسانه‌ای شده است.
دفتر نی بدین باور است که اگر این روند ادامه پیدا کند، صدمه‌ی بزرگی بر پیکر آزادی بیان در کشور وارد خواهد شد.
نی، از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا با تلاش‌های بیشتر زمینه‌ی تأمین امنیت خبرنگاران را به گونه‌ی جدی مساعد کنند، اگر چنین شود، نی باور دارد که هیچ خبرنگاری نخواهد به بیرون از کشور و برای نیامدن، سفر نماید.

برنامه پیرامون نکوهش قتل‌های هدفمند خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی در شهر مزارشریف راه‌اندازی شد.در این برنامه داکتر محمد ...
23/01/2021

برنامه پیرامون نکوهش قتل‌های هدفمند خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی در شهر مزارشریف راه‌اندازی شد.

در این برنامه داکتر محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ، مطیع الرحمن کریمی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت، علماء دینی، اعضای شورای ولایتی، مسوولان رسانه‌ها و نهادهای حامی رسانه‌ها، اعضای جامعه مدنی، شخصیت‌های نخبه، خبرنگاران و جوانان حضور داشتند.

آقایان داکتر محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ، عبدالحمید صفوت رییس اتحادیه نهادهای مدنی،
مولوی ذبیح الله حقجو معاون شورای علما شمال کشور، مبینه ساعی مسوول دفتر نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد در بلخ، مولوی عبدالرووف توانا منشی شورای اخوت اسلامی، محمد بشیر انصاری مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران در زون شمال و محمد محسن دانش مشاور شورای عالی مصالحه ملی پیرامون قتل‌های هدفمند که منجر به کشته شدن چندین خبرنگار و فعالین مدنی را نکوهش نمودند و از گروه‌های درگیر جنگ خواستند که افراد بی‌گناه و خبرنگاران را هدف قرار ندهند. اشتراک کننده‌گان این برنامه در واکنش به پیگری نشدن قضیه قتل یما سیاووش خبرنگار پیشین طلوع نیوز به پای نامه امضا نمودن و از مسوولان نهادهای ذی‌ربط خواستند که عاملین قتل آقای سیاووش را به پنجه قانون بسپارند.

برنامه یاد بود از شهدای خبرنگاران و نکوهش ‌قتل‌های هدفمند از سوی شورای ولایتی بلخ، ریاست اطلاعات و فرهنگ، شوراهای علماء دینی، جامعه مدنی، خانواده رسانه‌ها و جوانان در مقر شورای ولایتی بلخ راه‌اندازی شد.

شنبه ۴ دلو سال ۱۳۹۹ خورشیدی
آژانس اطلاعاتی باختر - بلخ

برگزاری هفتمین  دور جلسه ماهوار کمیته مشترک رسانه ها و حکومت دربلخ دوشنبه ۳۰ جدی ۱۳۹۹
19/01/2021

برگزاری هفتمین دور جلسه ماهوار کمیته مشترک رسانه ها و حکومت دربلخ

دوشنبه ۳۰ جدی ۱۳۹۹

اعلامیه‌ی مطبوعاتی26 جدی 1399کابل، افغانستانحمله نمازگزاران بر رادیو زهره و تخریب وسایل این رسانه در کندزحوالی 1:30 ظهر ...
16/01/2021

اعلامیه‌ی مطبوعاتی
26 جدی 1399
کابل، افغانستان

حمله نمازگزاران بر رادیو زهره و تخریب وسایل این رسانه در کندز
حوالی 1:30 ظهر ام‌روز جمعه ۲۶ جدی ۱۳۹۹ شماری از نمازگزاران مسجد فیروزکوهی به‌دستور امام این مسجد پس از آن بالای این رسانه حمله‌ور شده و وسایل آن‌را تخریب نمودند که گفته می‌شود در هنگام ادای نماز صدای آهنگ از بلند گوی این مسجد پخش گردید.
محسن احمدی مدیر مسوول رادیو زهره محرک اصلی حمله بر رادیو زهره را مولوی عبدالبصیر امام مسجد فیروزکوهی و جمعی از مقتدیان وی دانسته می‌گوید: "آن‌ها در حالی بر این رادیو حمله نموده و وسایل آن‌را شکستند که رادیو بنا بر نبود برق، خاموش بود و نشرات نداشت."
حمله بر رسانه به هر دلیلی که باشد، حمله بر آزادی بیان محسوب گردیده و خلاف قانون محسوب می‌گردد. ما از حکومت محلی کندز خواهان پی‌گیری این روی‌داد هستیم و می‌خواهیم تا عاملان حمله بر رادیو زهره را شناسایی و مورد پی‌گرد قانونی قرار دهند.
از آن‌جایی که حمله‌کننده‌ها وسایل نشراتی این رسانه‌را تخریب نموده اند و نشرات این رسانه متوقف گردیده و قادر به نشرات دوباره نیست، از حکومت محلی می‌خواهیم تا از عاملین این روی‌داد جبران خساره این رادیو نیز اخذ نماید.
هم‌چنان گفته می‌شود که این حمله‌کننده‌ها قصد تخریب وسایل رادیوهای کیهان و چراغ را نیز داشتند که با پا در میانی نیروهای امنیتی از آن جلوگیری شده است.

حمله نمازگذاران بالای یکی از رادیو خصوصی به دستور امام مسجد فیروز کوهی در کندزساعت 1 او 30 دقیقه بعد از ظهر امروز به دست...
15/01/2021

حمله نمازگذاران بالای یکی از رادیو خصوصی به دستور امام مسجد فیروز کوهی در کندز

ساعت 1 او 30 دقیقه بعد از ظهر امروز به دستور امام مسجد فیروز کوهی نماز گذاران با خود این امام مسجد بر یکی از رادیو های خصوصی بنام زهره در کندز یورش بردند و تمام وسایل نشراتی این رادیو را از بین بردند..

محسن احمدی مدیر مسول این رادیو می گوید که این امام مسجد زمان فتوا حمله بر این رادیو داده است که صدای آهنگ در جریان نماز در سوند سیستم این مسجد یکجا شده بود اما بیدون تحقیق که همی آهنگ از کجا نشر شده به دفتر رادیو یورش بردند.

به گفته آقای احمدی در حال که از ساعت ۹ صبح الی ۱ بعد از ظهر به دلیل نبود برق نشرات شان خاموش بوده.

مدیر مسوول این رادیو خواهان پیگیری این قضیه از سوی حکومت محلی کندز و نهاد های حامی خبرنگاران هستند.

#نوری

برگزاری جلسه مسولین نهاد های حامی وخبرنگاران با هماهنگی ریاست اطلاعات وفرهنگ   جهت چگونگی تدابیر امنیتی برای رسانه ها و ...
13/01/2021

برگزاری جلسه مسولین نهاد های حامی وخبرنگاران با هماهنگی ریاست اطلاعات وفرهنگ جهت چگونگی تدابیر امنیتی برای رسانه ها و خبرنگاران در بلخ
چهار شنبه ۲۳ جدی ۱۳۹۹

اعلامیه‌ی مطبوعاتی12 جدی 1399کابل، افغانستانجامعه‌ی رسانه ای افغانستان، سال جدید میلادی را با قربانی آغاز نمودبسم الله ع...
02/01/2021

اعلامیه‌ی مطبوعاتی
12 جدی 1399
کابل، افغانستان

جامعه‌ی رسانه ای افغانستان، سال جدید میلادی را با قربانی آغاز نمود

بسم الله عادل ایماق، مدیر مسوول رادیو صدای غور در شهر فیروزکوه حوالی شام امروز جمعه، در نتیجه‌ی شلیک گلوله از سوی افراد ناشناس به شهادت رسید.
با ترور آقای ایماق یکبار دیگر ثابت گردید که دشمنان مردم افغانستان به صورت هدفمند، نخبه‌گان جامعه‌ی رسانه‌ای کشور را هدف قرار می‌دهند و آن‌سو حکومت افغانستان نظاره گر بوده و در تأمین امنیت شهروندان ناتوان است.
آقای ایماق چندی قبل در رخ‌نامه/فیسبوک‌اش از احتمال حمله بر جانش یاد آور شده بود و به صورت گلایه نگاشته بود که حملات صورت گرفته بر وی را هیچ کسی جدی نگرفته و حتا شماری آن‌را به‌خاطر شهرت طلبی و دسیسه سازی شخصی عنوان نموده بودند.
نی حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان، چندی قبل نامه‌ای از آقای ایماق دریافت نموده بود که در آن از حمله افراد ناشناس با بم دستی به خانه اش و در مورد دیگر حمله مسلحانه ناموفق که با گلوله قصد جان وی را نموده بودند، یاد شده بود. نی طی نامه های رسمی، از نهاد های امنیتی ذیربط درخواست پی‌گیری قضایا و تأمین امنیت جان آقای ایماق را نموده بود. حالا باید نهادهای ذیربط و از جمله وزارت محترم داخله باید پاسخ بگوید.
ما یک‌بار دیگر از جامعه‌ی بین‌المللی می‌خواهیم تا با توجه به حضور نیروهای‌شان در افغانستان درزمینه‌ی تشریک اطلاعات تهدید آمیز، و هم‌چنان در زمینه‌ی بررسی تهدیدهای امنیتی خبرنگاران کارهایی را انجام دهند.
یکبار دیگر از حکومت افغانستان می‌خواهیم تا راهکار مناسب و پیش‌گیرانه‌ای را برای تأمین امنیت جان خبرنگاران روی دست گرفته نگذارند جامعه‌ی رسانه‌ای کشور بیش‌تر از این آسیب ببیند.
باید گفت که؛ با کشته شدن آقای ایماق تعداد ترور های هدف‌مند خبرنگاران که در حدود دو ماه اخیر هدف قرار گرفته اند، به 7 تن رسیده است که تا اکنون از پی‌گیری آن‌ها به‌گونه‌ی قابل قبول، اطلاعی در دست نیست وهمچنان دست‌گاه‌عدلی و قضایی کشور نیز تا حال از حصول و یا تکمیل پرونده‌ای دراین زمینه خبری مخابره نکرده است.

اعلامیه مطبوعاتی نی1 جدی 1399کابل - افغانستانبا قتل رحمت‌الله نیکزاد جامعه رسانه‌ای کشور یک‌بار دیگر سوگوار گردید.به سلس...
21/12/2020

اعلامیه مطبوعاتی نی
1 جدی 1399
کابل - افغانستان

با قتل رحمت‌الله نیکزاد جامعه رسانه‌ای کشور یک‌بار دیگر سوگوار گردید.

به سلسله ترورهای هدفمند خبرنگاران اینبار رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار - عکاس خبرگزاری اسوشیتد پرس (AP) توسط افراد ناشناس در مقابل درب خانه‌اش در ولایت غزنی کشته‌شده است.
دیده می‌شود که حکومت افغانستان در تأمین امنیت خبرنگاران کوتاه آمده و این سبب گردید است که دشمنان مردم افغانستان هرروز از جامعه‌ی خبرنگاری قربانی بگیرند.
نی حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان از حکومت افغانستان مصرانه می‌خواهد تا به خواست مشروع جامعه خبرنگاری که همانا تامین امنیت خبرنگاران است، پاسخ بگوید.
اگر به این خواست مشروع جامعه‌ی رسانه‌ای افغانستان پاسخ درست داده نشود، ما ناگزیریم به راه‌هایی متوصل گردیم که قطعاً نفع حکومت در آن نهفته نخواهد بود.
ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا با توجه به حضور نیروهایشان در افغانستان درزمینه‌ی تشریک اطلاعات تهدید آمیز، و همچنان درزمینه‌ی بررسی تهدیدهای امنیتی خبرنگاران کارهایی را انجام دهند.

اعلامیه مطبوعاتی نی30 قوس 1399کابل-افغانستانحکومت افغانستان با لغو پست‌های سخنگویی در ولایات به‌صورت آشکار قانون اساسی ا...
20/12/2020

اعلامیه مطبوعاتی نی
30 قوس 1399
کابل-افغانستان

حکومت افغانستان با لغو پست‌های سخنگویی در ولایات به‌صورت آشکار قانون اساسی افغانستان را نقض می‌کند.

در نامه‌ای که از سوی شورای امنیت ملی به ارگان‌های محلی فرستاده شده است، رییس جمهور غنی دستور داده است که هر والی مسوول اطلاع‌دهی است و بعد از این والیان حق داشتن "سخنگویان را ندارند".
به اساس نسخه‌ی این نامه که به رسانه‌ها درز کرده است‌، رییس جمهور دستور عزل سخنگوی والی تخار را نیز به دلیل اطلاع‌دهی از تلفات غیرنظامیان در یک حمله هوایی نیروهای ارتش، صادر کرده است. شورای امنیت ملی از اداره مستقل ارگان‌های محلی خواسته است که از عزل سخنگوی والی تخار و نیز حذف همه بست‌های سخنگوی والیان از تشکیلات و پیش‌برد امور اطلاع‌رسانی توسط شخص والی، به این شورا گزارش دهد.
باور ما این است که نشر گزارش‌های تحقیقی، تحقیق اخبار روزمره و نشر وقایع مهم برای مردم بدون دسترسی به معلومات، مهال است. حکومت افغانستان بعد از نشر گزارش‌های تحقیقی اخیر به‌خصوص درزمینهٔ چگونگی مصرف بودیجه اضطراری، گویا دست به این اقدام زده است.
باور نی این است که حکومت به‌عنوان مشروع‌ترین نهاد اجتماعی مکلفیت دارد تا پیش‌تر از هر نهاد دیگری قوانین نافذ را عملی نماید. هرگاه قوانین از طرف حکومت نقض گردد، نتیجه‌ای جز زیر سؤال بردن مشروعیت این نهاد، نخواهد داشت.
از سوی دیگر، آنچنان که در این حکم آمده است که وظیفه سخنگویان پس‌ازاین از سوی والیان انجام می‌شود، یک اقدام غیرعملی بوده؛ زیرا دسترسی به والیان در بسا موارد، هفته‌ها طول می‌کشد که به‌تبع آن، دسترسی به اطلاعات نیز محدود و در مواردی ناممکن خواهد شد.
دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از شخص رئیس‌جمهور می‌خواهد تا این حکم خویش را بازگرفته و جلو چرخش آزاد اطلاعات را نگیرد. دفتر نی همچنان از ادارۀ مستقل ارگانهای محل می‌خواهد تا زمان بازبینی این حکم از سوی رئیس‌جمهور، عملی کردن آنرا به تاخیر بی‌ندازد.

Address


Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when نی بلخ Balkh Nai posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to نی بلخ Balkh Nai:

Shortcuts

  • Address
  • Alerts
  • Contact The Business
  • Claim ownership or report listing
  • Want your business to be the top-listed Media Company?

Share