העולם על פי אדיבה- הטור האישי של אדיבה גפן

  • Home
  • העולם על פי אדיבה- הטור האישי של אדיבה גפן

העולם על פי אדיבה- הטור  האישי של אדיבה גפן העולם על פי סבתא הטור האישי שלי מתפרסם במגזין "להיות ה?

להיות סבתא זה לא רק להיות ראש השבט, הסבתאות פנים רבות ומרתקות לה. במדור חדש, אותו מגישה הסופרת אדיבה גפן, תוכלו למצוא סיפורי סבתאות המאירים את התפקיד הנחשב, בהומור, ציניות, סרקסטיות והמון אהבה, למשפחה לנכדים, לילדים ובעיקר אומרת אדיבה גפן- לגלגול האישי שלי תפקיד החשוב "סבתא".
בטור אישי המתפרסם בעיתון "להיות הורים".כותבת מידי חודש הסופרת אדיבה גפן על סבתאותה וזוכה לתגובות נלהבות.
בואו והצטרפו לטור המצליח ותזכו בחוויה של צחוק והנאה רבה!
באדיבות "להיות הורים"

21/04/2020

אחת שואלת אחת עונה
דורית זילברמן ואני במפגש רדיופוני
אשמח לדעת שאתם אתנו, מקשיבים.
תמצאו אותנו בכתובת Radio.melitz.org

10/03/2020

סרטו של אריה יאס על הסופרת אדיבה גפן. מענין שכעבור עשור, מאז "החזיר" אריה יאס את אדיבה גפן לרחוב ילדותה בחיפה, רחוב השילוח, כתבה רומן מרתק, בו חוזרת הגיבורה ...

26/01/2020

לקראת יום השואה הבינלאומי שיצוין מחר, מכתב ששלח המשורר יצחק עוגן ששהה בווינה ב-1932 למשורר אליהו טסלר. מן המכתב, השמור בnfui גנזים – אגודת הסופרים' אפשר ללמוד על הפעילות האנטישמיות של המפלגה הנציונל-סוציאליסטית האוסטרית בווינה כבר אז, שש שנים לפני הסיפוח הנאצי של אוסטריה.

"מכים. שוב מכים יהודים. וביחוד באוניברסיטה. בשבת הקודמת הייתה התנפלות של נציונל-סוציאליסטים על בית פועלים אחד, ונהרגו אז שני נאצים ושוטר אחד. כנקמה על דם חבריהם השפוך, היכו הנאצים ביום הראשון למחרת כ-20 סטודנטים יהודים, מהם שמצבם מדאיג מאד. הסטודנטים האלו הותקפו באולמי המכללה, נסגרו בחדר מיוחד והוכו נוראות. צעקותיהם הזעיקו המונים שצבאו על דלתות המכללה, ברם לא נותנו [לא נתנו להם] להיכנס על ידי שוטרים נציונל-סוציאליסטים. המכללה – יש לה אוטונומיה משלה. לי נזדמן לעבור על יד האוניברסיטה באותה שעה שהסטודנטים היהודים והסוציאל-דמוקרטים הגרמנים (גם אלו הוכו) – נזרקו החוצה. אומצות בשר! האוניברסיטה נסגרה לפי שעה"

21/01/2020

אין יבין הפולני את התימני? רק לגנזים פתרונים
לכבוד יום השפה העברית שצוין בשבוע שעבר, הרי מכתב בן יותר מ-120 שנה, ממרתפי מכון "גנזים – אגודת הספרים" – השולח הוא המו"ל והמורה אליהו זאב לוין-אפשטיין (בנו של מייסד בית הדפוס). הנמען: הרב והמלומד, המשורר והמתרגם אהרן קמינקא. השאלה: אוהבים אנו את העברית, אך כיצד נדע להגות אותה, הרי לכל עדה מבטא משלה.
וכך כתב לוין אפשטיין יחד עם חברי ועד חובבי העברית ברחובות ב-14.2.1898: "הנה ידוע לכל אשר לבו ער לעמנו ולציון ערש לאומנו, כי בשנים האחרונות התעורר החפץ בלבב רבים מאחינו, בפרט בארץ הקודש, לשוב ולהחיות את שפתינו הקדושה לעשותה לשפה חיה-מדברת לכל הפחות בארץ אשר בה דיברו אבותינו… אפס לרגלי החפץ הזה התעוררה 'שאלת המבטא', לאמור: איך נדבר עברית למען תהיה שפה אחת לכולנו ואיש יבין את שפת רעהו? כי היהודים אשר נאחזו פה בארץ הקודש הם יוצאי ארצות ומדינות שונות, ועפ"י זה הם נבדלים במבטא האותיות והתנועות בשפת עבר, ואיננו דומה מבטא הליטאי למבטא הפולני ולא הרי שניהם כהרי המבטא אשר בגליציה ורומניה, ומבטא כולם איננו דומה למבטא הספרדים פה, וכולם נבדלים ממבטא היהודי התימני. לכן החלטנו לפנות בשאלתנו לאיזה מחכמי השפה ובתוכם אף כבודו ולשאול את דעתם, איזה מהחמישה מבטאים הנקובים למעלה היורש נכון עפ"י משפט השפה?"

05/11/2019

לא כל יום בשגרת מכון "גנזים" מספק רגע מרגש כזה.
לפני שנים העביר חוקר הפולקלור, הסופר והמשורר יצחק גנוז את ארכיונו לגנזים - אגודת הסופרים. השבוע, הגיע עם בנו להציץ שוב בארכיונו. תוך כדי מעבר על כתבי יד, מכתבים נושנים ומסמכים נושנים - מצא תעודת סיום שלו מבית הספר היסודי בעיירת הולדתו (על התנהגות, אגב, קיבל ציון ראוי לשבח). עיניו מלאו דמעות כשנזכר בחבריו. "היינו ארבעים ושניים ילדים בכיתה הזו", אמר, "ובתום המלחמה נותרו רק שניים".

יצחק גנוז (יליד פולין 1927) הוגלה עם אמו ואחיו לסיביר בתחילת המלחמה וכך ניצל. בתום המלחמה חזר לפולין, ארגן והדריך קבוצת ילדים ניצולי שואה ועלה אתם על ספינת המעפילים "אקסודוס - יציאת אירופה תש"ז". לאחר מכן המשיך בפעולות הצלה. עם עלייתו לארץ השתתף במלחמה העצמאות. על פועלו חום הצלת ניצולי שואה וההעפלה זכה ב"אות התקומה" ביום העצמאות ה-71.

29/10/2019
22/09/2019

ספר קולי - ״הצגה יומית״ מאת אדיבה גפן:חמש־עשרה שנים חלפו מאז דרכה כף רגלה של נעמי ברחוב שהיה לה לבית. כעת, בעל כורחה, היא חוזרת אל מוקד הכאב שהיא מבקשת למחוק. זהו המק...

גנבו לביאליק את המקלמה אין במכתב הזה של צבי שוסטר, איש חינוך מקליבלנד, אל הסופר והעורך דניאל פרסקי, מתחילת שנות החמישים....
15/09/2019

גנבו לביאליק את המקל
מה אין במכתב הזה של צבי שוסטר, איש חינוך מקליבלנד, אל הסופר והעורך דניאל פרסקי, מתחילת שנות החמישים. זכרונות מקייב 1905 שתחילתן בראשית המהפכה הרוסית, פיזור צירי הדומה על ידי הצאר ניקולאי השני, וסופן במעשה נורא שאירע לביאליק שבא לנאום בכינוס ספרותי גדול. ומה קרה לביאליק באותו ערב, שגרם לו לזחול על ארבע במלתחת הבגדים של האולם. תשמעו סיפור, בלשונו של שוסטר [סנדלר, ביידיש, המתגלה כמספר סיפורים מוכשר]:

"אין לתאר את ההפגנה שערכו אז [אחרי הנאום] לביאליק[בן 32 אז]. נשאו אותו ממש על כפיים. וביאליק מתחנן ולבסוף גם מתרעם: טיפשים, מה הם רוצים ממני? ופונה אל אשתו ברוסית: מניטשקא, שמא תאמרי לי את: מה הם רוצים ממני?

"סוף סוף, מתחמק ביאליק מהם ונעלם אל מלתחת הבגדים, נכפף לרצפה, פושט את ידיו, כשהוא נשען על ברכיו לרצפה, ומחפש מתחת לקולבים ובכל פינה במלתחה כשהוא רוגן: מקלי, מקלי, מקל ארץ ישראל! מי העז לקחת ממני את מקלי!

"אחרי עשרים שנה בערך", ממשיך שוסטר במכתבו שהתגלה השבוע על ידי ארכיונאי גנזים - אגודת הסופרים, ד"ר בוריס ינטין, "נתכבדתי להימנות בתוך חבורת משכילים ועסקנים בקליבלנד, לקבל את פני ביאליק שבא הנה עם שמריהו לוין. הצלחתי להיות מן הראשונים לסייע לביאליק לרת מעל המדרגות של הרכבת אל התחנה. שאלתיו מיד שאלת סתם: המצאת את מקלך? ומיד ענני: לא אדוני, לא מצאתיו לצערי, פשוט גנבוהו ממני, וזה לא היה הראשון, כי אם השלישי במספר שלוקחו ממני. וגם לא היה האחרון, כי מאז לוקחו ממני עוד שבעה מטות".

הצגה יומיתספרי החדש. עוד שלושה ימים בחנויות... רומן על אהבה ונטישה. על אם חסרת מנוח וילדתה הכמהה לאהבתה.  הכל מתרחש ברחו...
30/08/2019

הצגה יומית
ספרי החדש. עוד שלושה ימים בחנויות...
רומן על אהבה ונטישה. על אם חסרת מנוח וילדתה הכמהה לאהבתה.
הכל מתרחש ברחוב חיפאי קטן שאנשים בו מעט.

30/08/2019
אבן חן נמצאה לנו בארכיון אגודת הסופרים גנזים. הנה היא לפניכם,האמנם ידע ש"י עגנון לפלרטט בנימוס עם נשים ולא רק עם השפה הע...
26/03/2019

אבן חן נמצאה לנו בארכיון אגודת הסופרים גנזים. הנה היא לפניכם,
האמנם ידע ש"י עגנון לפלרטט בנימוס עם נשים ולא רק עם השפה העברית? מכתב שנמצא בארכיון אגודת הסופרים - גנזים, מראה כי ידע גם ידע. את המכתב העתיקה במכונת כתיבה בתו אמונה ירון למען הקל על הקריאה, ושלחה לפועה שלו תורן שנודעה ביופייה (ב-1954, משמע ארבע שנים לפני שנכתב המכתב הזה, אף זכתה בתואר "מיס ירושלים.
קיבל עגנון לידיו את ספרה של פועה שלו על המשורר, העיתונאי הסופר והמחזאי אברהם בר גוטלובר ( אב"ג) ומיד טרח להגיב ובנימה אישית מאד.

הנה מה שכתב אליה זוכה פרס נובל לספרות,
גברתי הכבודה מרת שלו תורן, שמח אני על ספרך, ראשית מפני שהוא בא מידך הענוגה ושנית שאב"ג, אברהם בר היה בבוטשאטש והזכיר אותה לטובה. יום אחרי הפורים אקרא בספרך ובוודאי אמצא אותו נאה ככתב ידך ואולי גם נאה כמותך (אל תראי למר תורן את דברי, שלא לעורר קנאה) ואי"ה לכשנזדמן כאחד אספר לך מאותם הדברים ששמעתי מדוד פרישמן על אב"ג. לעת עתה תחיי בשלום וכל טוב לך ולמר תורן ולבנכם שיחיה"
בצילום, המשורר שיופיה כיפי שיריה ויצירתה.

22/01/2019

ברנר אוכל נזיד עניים ושופמן עוגב על המלצריות בבית הקפה

קצת רכילות עתיקה מארכיון אגודת הסופרים גנזים. במכתב ששלח חיים איצקוביץ' (מעריצו של ברנר וחברו של פוזננסקי מלבוב) אל פוזננסקי ב-1939 (פוזננסקי ביקש מכל מי שיש לו מכתבים ותמונות של ברנר שיפנה אליו) מתגלה טפח מחיי הסופרים בתחילת המאה העשרים (הכוונה כנראה לימיו של ברנר בלונדון, 1906 – 1907 לערך). איצקוביץ מגיב לדברי לעז של א.ב. [ופרופ' מנחם פרי מאיר את עיני שמדובר באשר ביילין] שכביכול "ברנר מסוגל לסכסך סכסוכים בגלל פרוטות או בשל ארוחה". איצקוביץ' מגיע ומתאר את חיי הצניעות של יוסף חיים ברנר – " "כידוע לך עבד ברנר בחודשים הראשונים בבית דפוס בשכר מועט, אכל במחלבת סום צלחת נזיד והרבה לחם ובשביל שופמן פתח קונטו [חשבון], למען יוכל לישב כל הימים בקפה 'אבציה' לשתות במנוחה שלמה את המלאנג' שלו ולעגוב על המין היפה בכלל ועל המלצריות בפרט".

05/10/2018

הבוקר הוכרזו שמו הזוכים בפרס נובל לשלום. הפרס היוקרתי שניתן על תרומה לאנושות:
זוכי פרס נובל לשלום הם: צעירה יזידית שנחטפה ונאנסה בידי דאעש ומטפל בנפגעות אונס השניים זכו בפרס על פועלם "למאבק למיגור האלימות המינית כנשק בעימותים אלימים" • מוראד נחטפה בידי דאעש והצליחה להימלט, והפכה לקול בולט במאבק בתופעה • מקווגי טיפל בנשים שנפגעו מינית בקונגו. אמרו לי שגם הנשיא טראמפ חשב שאולי יקבל טלפון מאוסלו, על מה למה חשבת שתקבל על ביזוי נשים? על העלבת נשים שאזרו עוז? אולי תקרא את נימוקי השופטים ואולי תתנצל על גסות הרוח שהפגנת.

04/10/2018

השבוע
הקדשנו את הטור של "גנזים"- אגודת הסופרים # המתפרסם ב"ישראל היום" #לסופרת דבורה בארון שארכיונה נמצא בחלקו אצלינו.
קריאה נעימה חג שמיח
מאדיבה גפן

22/05/2018

סופרים בבית הנשיא
מנהג נאה היה בבית נשיא המדינה, שיפה יהיה לאמצו גם היום: להפגיש בין סופרים ובין תלמידי בתי ספר. היוזמת היה רעיית נשיא המדינה, רחל ינאית בן צבי (1886-1979). מכתב שכתבה לשמשון מלצר, ב-30 בדצמבר 1958 – הרעיון עצמו, שהיה מלווה גם ברכישת כמות נכבדה של ספרים (100 עותקים מספרו של מלצר כדי לחלקם לתלמידים שישתתפו במפגש).

"למשוררנו היקר שמשון מלצר רב שלום וברכה, הנני באה בזה אליך בבקשה מיוחדת – להואיל להופיע עמנו במסיבת ילדים מכתות ז', שתוקדש לבלדה שלך 'דובוש והבעש"ט',
"קיימנו כבר פעם כעין סימפוסיון של ילדים על 'מעשה בפרכת' בהשתתפות המחברת מרים ילן, ועם המשוררת לאה גולדברג על ספרה 'מלכת שבא הקטנה'. ובאחרונה על שני שירים של נתן אלתרמן: 'העליה השנייה' ו'הקרב על גרנדה'".

25/02/2018

כבוד לספרות וכבוד לסופרות דורית זילברמן וסמדר שיר שנפגשו, שוחחו, הרצו וכבשו את קטמנדו . אין ספק שאגודת הסופרים רשמה לעצמה הישג גדול ראשית בהודו, ושני לא פחות חשוב בקטמנדו.
הנה קטע מעיתון טריביון הימלאיה המספר על האירועם והמפגשים,

ATHMANDU — The Literary Association Nepal (LAN) held an interaction in the Capital on Monday.

The event saw participation of Israeli ambassador to Nepal Benny Omer and writers and novelists from Nepal and other foreign countries.

On the occasion, Nepali writers and researchers exchanged their experiences with the participants.

Addressing the programme, guest speakers novelist Dr Dorit Silverman, and writer Ms Smandar Shir talked about synchronicity of Hebrew and literary trend in Israel.

Israeli ambassador Omer said that exchanging view and idea about literature and research would help strengthen cultural ties between Israel and Nepal.

He also assured of Israel’s initiatives for holding other such programmes of cultural significance in the future.
בצילום. דורית זילברמן וסמדר שיר הנפלאות שלנו עם טולאסי דיוואסה המשורר הנפאלי הידוע ביותר בעולם

14/11/2017

חברי, תזכורת לכל חברי אגודת הסופרים, אל נא תשכחו להגיע והיום לבית הסופר להצביע. אל תחמיצו את ההזדמנות להביע את דעתכם ולהשפיע. ועד השעה ארבע אחה"צ, השעה שבה תפתח הקלפי, ולכל המתעניינים, הנה לכם פנינה מארכיון גנזים אותו אני מנהלת בהתנדבות והאהבה אין קץ. אי שם מהמאה ה- 19. תרגום של יל"ג למונולוג הידוע של שייקספיר.
שימו לב, זהו כתב ידו המקורי שנמצא בין אוצרות גנזים.
שלכם, אדיבה

מהאוצרות של גנזים של אגודת הסופריםקראו והנאתכםוהרשמו לדף שלנוגנזים מכון ביבליוגרפי על שם אשר ברשזהו שמוhttps://gnazimblo...
07/05/2017

מהאוצרות של גנזים של אגודת הסופרים
קראו והנאתכם
והרשמו לדף שלנו
גנזים מכון ביבליוגרפי על שם אשר ברש
זהו שמו

https://gnazimblog.wordpress.com/2017/02/21/אוי-לעיניים-שכך-רואות
https://gnazimblog.wordpress.com/2017/02/21/אוי-לעיניים-שכך-רואות

השנה היא 1952 ובבתי הקולנוע בארץ ישראל הועלה הסרט "דוד ובת-שבע" בכיכובם של גרגורי פק (דוד המלך) ושל ג'יין מידאוס (בת שבע). נתגלגלה השמועה לאוזניו של הרב יהודה איסר אונטרמן, הרב הראשי לתל-…

30/01/2017

אשמח להיפגש...
תבואו, יהיה מעניין!

07/05/2015

ניצה שאול המליצה על הספר "הבית החדש של הזברה גאולה" ב FM88:
"אני רוצה להמליץ לכם על ספר קסום במיוחד 'הבית החדש של הזברה גאולה' שכתבה אדיבה גפן.
אדיבה היא סופרת מצוינת עם הומור, שמצליח לעבור בקלילות לעולם הילדים ולהקסים אותם. האיורים המרהיבים הם של דנה אלון זיתוני.
זהו הספר השני בסדרת ההרפתקאות של הזברה גאולה. בספר הראשון, שזכה להצלחה מאד גדולה, התעוררה הזברה וגילתה שהפסים השחורים שהיו לה פשוט אבדו ונעלמו לה.
בספר החדש שוב צרה צרורה - הפעם זה הבית היפה של גאולה שנהרס בסופה. ושוב באים החברים לעזרתה והזברה גאולה מגלה מהי נדיבות ונאמנות וכמה נפלא שיש חברים כאלה טובים.
את ספרי ההרפתקאות המופלאות והמשעשעות על הזברה גאולה וחבריה כתבה אדיבה גפן באהבה רבה. ספר נפלא שילדים רבים מחכים לו בכיליון עיניים ממש שמחה להמליץ לכם עליו."
התמונה של ספרים טובים לילדים.

הבית החדש של הזברה גאולההזברה על מכבש הדפוס.... בקרוב בקרוב בחנויות
05/03/2015

הבית החדש של הזברה גאולה

הזברה על מכבש הדפוס.... בקרוב בקרוב בחנויות

Address


Alerts

Be the first to know and let us send you an email when העולם על פי אדיבה- הטור האישי של אדיבה גפן posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Shortcuts

  • Address
  • Alerts
  • Claim ownership or report listing
  • Want your business to be the top-listed Media Company?

Share