جورج سيدهم - George Seidhm

  • Home
  • جورج سيدهم - George Seidhm

جورج سيدهم - George Seidhm فنان

_ عامل ايه النهاردة يا حبيبي ؟= مستني المــ ــوت _ بعد الشــ ــر .. ماتقولش كدة ، إن شاء الله ربنا هيشفيك وتخرج وتربي ول...
04/07/2023

_ عامل ايه النهاردة يا حبيبي ؟
= مستني المــ ــوت
_ بعد الشــ ــر .. ماتقولش كدة ، إن شاء الله ربنا هيشفيك وتخرج وتربي ولادك ، هند ولدت يا واصل
= عارف .. وجابت بنت
_ لأ ، جابت ولد وزي القمر
= ولد ؟!! .. مش ممكن ، كان لازم تجيب بنت وتســ.ــموهوا هدي
_ بقولك جابت ولد ، وأنا جاي أقولك وأسألك هتسميه ايه ؟
= ازاي دة .. تفسيره ايه ؟! .. هند قالتلي إن أنا همــ ــوت بعد ولادة بنتي هدي ، يبقي معناه ايه ، اللي أنا شفته دة وهم ولا حقيقة ، همــ ــوت ولا مش همــ ــوت ؟؟
_ ماحدش فينا هيعيش ، كلنا هنمــ.ــوت .. بس إمتي ماحدش يعرف
= بس أنا عرفت ميعاد مــ ــوتي
_ لو كل واحد في الدنيا عرف ميعاد مــ ــوته تبقي الدنيا خــ..ــراب ، ماحدش فينا يقدر يعرف بكرة هيحصل ايه ، الغيب عند ربنا ، ليه يا واصل عايز تتدخل في اللي مالكش فيه ؟؟
= أنا في حيرة يا أمي ، اللي أنا شوفته دة معناه ايه .. وليه ؟! .. في دماغي ١٠٠ سؤال وسؤال ومش لاقي جواب واحد يريحني
_ الجواب موجود بس انت اللي تايه عنه ، ربنا جواب كل سؤال وراحة كل حيران ، إرجعله يا ابني وسلمله أمرك وعيش في دنيته وخلي إسمه علي لسانك وفي قلبك ، ماتخليش غرور عيونك يهيألك إنك إله
= أنا تعبان وتايه
_ عيط يا إبني .. ماحدش شايفك غير ربنا وأنا وهو أرحم عليك مني
= ممكن يرحمني يا أمي ؟
_ بيرحم ويغفر ويسامح ، بس انت قول يارب
= يارب
_ الحمد لله ، قلي يا حبيبي هتسمي إبنك ايه ؟
= محمد ، هسميه محمد
_ أشكرك يارب ، خد يا حبيبي إقرا في المصحف دة
= بسم الله الرحمن الرحيم ، إن الله عنده علم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الأرحام وما تدري نفس ماذا تكسب غدا وما تدري نفس بأي أرض تمــــوت إن الله عليم خبير ، صدق الله العظيم

الرقــ ــص مع الشيــ ــطان _ ١٩٩٣
تأليف : محمد خليل الزهار
إخراج : علاء محجوب

مصر ❤️🇪🇬
27/06/2023

مصر ❤️🇪🇬

المعلق الإماراتي ❤️

27/06/2023

😂😂😂😂

- تسمح تولعـ ـلي ؟ إيه يا برقوقة مستخسر فيا عود كبريت تولعـ ـلي بيه السيجارة ؟ زمان وانت فقـ ـير كنت أكرم من كده ، في ثا...
27/06/2023

- تسمح تولعـ ـلي ؟ إيه يا برقوقة مستخسر فيا عود كبريت تولعـ ـلي بيه السيجارة ؟ زمان وانت فقـ ـير كنت أكرم من كده ، في ثانية واحدة ولـ ـعت النـ ـار في قلبي وجسمي وعقلي ، قـtـلت مراتي وحرقـ ـت ٢٥ سنة من عمري .. والنهاردة لما بقيت غني مش عاوز تولـ ـعلي السيجارة ؟!

= جابر ؟!

- ما انت فاكر أهو ؟!

= إذا كنت ناوي على الشر أنا ماليش ذنب في اللي حصلك ، هما اللي خلوني أعمل معاك كده .. أنا لعبة في إيديهم طول عمري ما انت عارف

- تعرف يا برقوقة ؟ انت طلعت أجدع واحد فيهم كلهم

= الله يُستر أصلك

- لما بقى معاك فلوس نقيت أعلى عمارة وسكنت فيها .. وفرت عليا مصاريف النقل والشحن والتفريغ

= شحن !! شحن إيه ؟!

- شحنك انت طبعًا .. مانا جاي أصلًا عشان أشحنك يا برقوقة

= انت عاوز تعمل فيا إيه يا معلم جابر ؟!

- إذا كان عليا عايز أعمل فيك حاجات كتير ، أنا هحُط إيدي في المخلَة وشوف حظك هيطلع إيه ، غريبة كل ما روح أزور واحد منكم أحُط إيدي في المخلَة يطلع في إيدي كلبش .. العين بالعين والسن بالسن والبادي أظلم

"الظالم والمظلوم - ١٩٨٩"

" باشا السينما المصرية " ، كريم عبد العزيز أنا دايما بشوف إنه مش مجرد فنان شاطر بل هو فنان نادر جدا و حالة فنية فريدة من...
26/06/2023

" باشا السينما المصرية " ، كريم عبد العزيز أنا دايما بشوف إنه مش مجرد فنان شاطر بل هو فنان نادر جدا و حالة فنية فريدة من نوعها ، لان كريم عبد العزيز على مستوى الموهبة مفيش شك في مدى قوة و توهج موهبته ، كريم عبد العزيز عنده كل المقومات اللي تخليه واحد من أهم و أبرز و أنجح نجوم الساحة الفنية في الوقت الحالي ، كريم عبد العزيز مميز بإن عنده طاقة تمثيلية جبارة و قدراته كممثل على أعلى مستوى ، و كريم مميز برضه بإنه عنده قبول رباني مخليه يدخل قلوب الناس بسهولة و من غير مجهود و ده بيرجع لإن كريم عبد العزيز فنان بسيط و تلقائي و في نفس الوقت عنده حضور و كاريزما طاغية جدا كفيلة تخليه يغطي على أي حد يقف قدامه مهما كان اللي قدامه ده ممثل قوي و مخلي الناس في نفس الوقت تبقى منبهرة و مسحورة بأداءه و تنوعه في الأدوار و ده إن دل على شئ يدل على أن كريم عبد العزيز ممثل عنده ذكاء مهني .

بدأ المشوار الفني لكريم عبد العزيز و هو طفل صغير في سنة 1978 في فيلم انتبهوا أيها السادة مع الفنان الكبير محمود ياسين و الفنان الكبير حسين فهمي و الفيلم كان حلو جدا جدا جدا و حقق نجاح كبير اوي اوي ، و في نفس السنة كريم عبد العزيز عمل فيلم البعض يذهب للمأذون مرتين مع الفنان الكبير عادل امام و الفنان الكبير نور الشريف و الفنانة الكبيرة لبلبة و الفنانة الكبيرة ميرفت امين و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح جماهيري كبير جدا جدا .

في سنة 1979 كريم عبد العزيز عمل فيلم قاتل مقتلش حد مع الفنان الكبير عادل امام و الفنانة الكبيرة آثار الحكيم و الفنان الكبير عمر الحريري و الفنان الكبير احمد راتب و الفيلم كان حلو جدا جدا جدا و حقق نجاح كبير اوي اوي .

في سنة 1981 كريم عبد العزيز عمل فيلم المشبوه مع الفنان الكبير عادل امام و الفنانة الكبيرة سعاد حسني و الفنان الكبير سعيد صالح و الفنان الكبير فاروق الفيشاوي و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح جماهيري كبير جدا جدا جدا .

بعد كدة في سنة 1986 كريم عبد العزيز عمل فيلم منزل العائلة المسمومة مع الفنان الكبير سمير صبري و الفنان الكبير فريد شوقي و الفنانة الكبيرة نادية لطفي و الفيلم بصراحة مكانش حلو خالص .

بعد كدة يغيب كريم عبد العزيز عن الساحة الفنية لمدة 12 سنة و يرجع في سنة 1998 بفيلم اضحك الصورة تطلع حلوة مع الفنان الكبير احمد زكي و الفنانة الكبيرة ليلى علوي و الفنانة الكبيرة سناء جميل و منى زكي و الفنان الكبير عزت ابو عوف و الفيلم ده حرفيا كان اكتر من رائع و بالنسبالي من أهم و أعظم أفلام في تاريخ السينما المصرية ، و في نفس السنة كريم عبد العزيز عمل مسلسل امرأة في زمن الحب مع الفنانة الكبيرة سميرة أحمد و محمد رياض و ياسمين عبد العزيز و المسلسل حقق نجاح كبير جدا جدا .

في سنة 1999 كريم عبد العزيز عمل فيلم عبود على الحدود مع علاء ولي الدين و أحمد حلمي و غادة عادل و محمود عبد المغني و الفنان الكبير حسن حسني و الفنان الكبير عزت ابو عوف و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح كبير جدا جدا جدا .

في سنة 2000 كريم عبد العزيز عمل فيلم ليه خليتني احبك مع منى زكي و حلا شيحة و أحمد حلمي و الفيلم كان حلو و كويس جدا و حقق نجاح كبير وقتها .

في سنة 2001 كريم عبد العزيز عمل فيلم حرامية في كي جي 2 مع حنان ترك و ماجد الكدواني و طلعت زكريا و محمد رجب و الفيلم كان حلو جدا جدا و حقق نجاح كبير اوي ، و في نفس السنة كريم عبد العزيز عمل مسرحية حكيم عيون مع علاء ولي الدين و أحمد حلمي و المسرحية كانت حلوة جدا جدا و حققت نجاح كبير اوي وقتها .

في سنة 2003 كريم عبد العزيز عمل فيلم حرامية في تايلاند مع حنان ترك و ماجد الكدواني و طلعت زكريا و الفنان الكبير لطفي لبيب و الفيلم كان حلو جدا جدا و حقق نجاح كبير اوي وقتها .

في سنة 2004 كريم عبد العزيز عمل فيلم الباشا تلميذ مع غادة عادل و الفنان الكبير حسن حسني و رامز جلال و محمد رجب و مها احمد و محمد لطفي و خالد الصاوي و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح كبير جدا جدا و من الأفلام اللي مهما أتفرج عليها عمري ما ازهق منه ابدا .

في سنة 2005 كريم عبد العزيز عمل فيلم ابو علي مع منى زكي و طلعت زكريا و خالد الصاوي و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح كبير جدا جدا و من اكتر الافلام لكريم عبد العزيز اللي ليها معزة خاصة عندي .

في سنة 2006 كريم عبد العزيز عمل فيلم واحد من الناس مع منة شلبي و الفنان الكبير عزت ابو عوف و الفنان الكبير محمود الجندي و بسمة و الفيلم ده حرفيا من أقوى و اتقل و اصعب أفلام كريم عبد العزيز لان الفيلم دراميا فيلم تقيل و صعب جدا و الفيلم ده من وجهة نظري كان نقطة تحول و تحدي صعب لكريم عبد العزيز لان دي في الوقت ده كنا متعودين على كريم عبد العزيز في الافلام اللايت كوميدي و دي كانت أول مرة نشوف كريم عبد العزيز في عمل درامي صعب بالشكل ده ، و في نفس السنة كريم عبد العزيز عمل فيلم في محطة مصر مع منة شلبي و الفنان الكبير لطفي لبيب و إدوارد و الفنانة الكبيرة انعام سالوسة و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح كبير جدا جدا .

في سنة 2007 كريم عبد العزيز عمل فيلم خارج على القانون مع الفنان الكبير حسن حسني و مايا نصري و أحمد سعيد عبد الغني و الفنان الكبير محمود الجندي و الفيلم اه كان حلو جدا جدا و من الأفلام اللي حبيتها اوي لكريم عبد العزيز بس حسيت إن الفيلم ده من اكتر الافلام اللي اتظلمت لكريم عبد العزيز و مش واخد حقه جماهيريا .

في سنة 2009 كريم عبد العزيز عمل فيلم ولاد العم مع منى زكي و شريف منير و كندة علوش و انتصار و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح جماهيري كبير جدا جدا و من الأفلام اللي كانت محطة مهمة جدا لكريم عبد العزيز و أضافت كتير اوي لمشواره الفني .

في سنة 2011 كريم عبد العزيز عمل فيلم فاصل و نعود مع دينا فؤاد و محمد لطفي و محمد فراج و الفنان الكبير احمد راتب و الفيلم كان حلو و لذيذ جدا جدا بس حسيت إن الفيلم ده اتظلم شوية جماهيريا .

في سنة 2012 كريم عبد العزيز عمل مسلسل الهروب مع ايمان العاصي و أحمد وفيق و الفنان الكبير عبد العزيز مخيون و الفنانة الكبيرة دلال عبد العزيز و المسلسل كان حلو جدا و اكتر من رائع و حقق نجاح كبير اوي .

في سنة 2014 كريم عبد العزيز يفاجئنا بقنبلة سينمائية ضخمة جدا و اللي عملت طفرة و نقطة تحول كبيرة جدا في تاريخ السينما المصرية و هي فيلم الفيل الازرق مع نيللي كريم و خالد الصاوي و محمد ممدوح و الفنانة الكبيرة لبلبة و شيرين رضا و الفيلم ده كان بمثابة دور العمر لكريم عبد العزيز لانه كان تحدي جديد جدا لان كريم عبد العزيز كنا متعودين عليه يإما في أفلام الكوميدي أو الاكشن أو الدراما ، لكن أن كريم عبد العزيز يعمل فيلم تقيل بحجم الفيل الازرق ده في حد ذاته ذكاء من كريم عبد العزيز ، لان الفيلم ده من وجهة نظري من اكتر الافلام اللي أثقلت موهبة كريم عبد العزيز .

في سنة 2015 كريم عبد العزيز عمل مسلسل وش تاني مع الفنان الكبير حسين فهمي و منة فضالي و انتصار و الفنان الكبير احمد حلاوة و المسلسل كان حلو جدا و حقق نجاح كبير وقتها بس بصراحة معجبتنيش نهاية المسلسل حسيتها اتعملت بكروتة .

في سنة 2017 كريم عبد العزيز عمل مسلسل الزيبق مع شريف منير و طلعت زكريا و سهر الصايغ و سلوى عثمان و محمد شاهين و كارمن بصيبص و المسلسل كان اكتر من رائع و حقق نجاح جماهيري كبير جدا جدا .

في سنة 2019 كريم عبد العزيز عمل فيلم نادي الرجال السري مع غادة عادل و ماجد الكدواني و نسرين طافش و الفيلم كان لذيذ و حلو جدا و حقق نجاح كبير اوي وقتها ، و في نفس السنة كريم عبد العزيز عمل فيلم الفيل الازرق 2 مع هند صبري و نيللي كريم و إياد نصار و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح جماهيري كبير جدا جدا لدرجة أنه في وقتها كان الاعلى ايرادات في تاريخ السينما المصرية.

في سنة 2021 كريم عبد العزيز عمل مسلسل الاختيار 2 مع أحمد مكي و إياد نصار و انجي المقدم و اسماء ابو اليزيد و بشرى و الفنان الكبير هادي الجيار و الفنان الكبير احمد حلاوة و أحمد سعيد عبد الغني و الفنان الكبير رياض الخولي و المسلسل كان اكتر من رائع و حقق نجاح جماهيري كبير جدا جدا ، و في نفس السنة كريم عبد العزيز عمل فيلم البعض لا يذهب للمأذون مرتين مع دينا الشربيني و ماجد الكدواني و الفيلم اه حقق نجاح كبير جدا بس مكانش بنفس مستوى افلام كريم عبد العزيز .

في سنة 2022 كريم عبد العزيز عمل الاختيار 3 مع ياسر جلال و احمد عز و أحمد السقا و خالد الصاوي و صبري فواز و المسلسل اه نجح جدا جماهيريا بس على المستوى الفني مكانش بنفس قوة اجزاء الاختيار ، و في نفس السنة كريم عبد العزيز. عمل فيلم كيرة و الجن مع أحمد عز و هند صبري و سيد رجب و أحمد مالك و علي قاسم و هدى المفتي و الفيلم كان اكتر من رائع و حقق نجاح جماهيري كبير جدا جدا .

في سنة 2023 كريم عبد العزيز عمل فيلم بيت الروبي مع كريم محمود عبد العزيز و نور و تارا عماد و محمد عبد الرحمن و حاتم صلاح و الفيلم حلو جدا جدا و محقق نجاح كبير اوي و اتوقع مع مرور الوقت هيحقق نجاح اكبر .

أخيرا و ليس آخرا كريم عبد العزيز فنان مجرد رؤية اسمه على عمل فني سواء سينما أو تليفزيون ده في حد ذاته بيكون ضمان مسبق بإننا هنشوف حاجة محترمة و عليها القيمة ، كريم عبد العزيز فنان بتكون مطمن و انت بتتفرج على عمل ليه ، لان كريم عبد العزيز صعب اوي انك تجيب فيلم ليه وحش أو تقرف و انت بتتفرج عليه و ده دليل على أن كريم عبد العزيز ممثل متنوع و ذكي و إنه مبيعملش عمل لمجرد التواجد و خلاص لازم العمل ده يأثر في الناس و في نفس الوقت يضيف ليه و لرصيده ، كريم عبد العزيز مستوى اختياراته لأعماله بيكون مميز جدا ، حتى لما نيجي نقول إن فيلم ما مش بنفس مستوى كريم بيكون الفيلم نفسه مستواه متوسط و معقول اللي هو متبقاش خارج متضايق ، كريم عبد العزيز الفنان الوحيد اللي دايما بحس و بشوف فيه أنه امتداد لجيل الكبار ، كريم عبد العزيز موهبة تستحق مننا كل احترام و تقدير ، لان الراجل ده بجد من الفنانين اللي حقيقي شايلين الساحة الفنية على أكتافهم .

رامي قشوع .سوسن .سمير 🤣😂 #فيلم 🎥   إنتاج عام 1988مهما بيعرض وحافظه بحب أتفرج عليه بيسعدنيمن أشهر أفلام السينما المصرية ر...
26/06/2023

رامي قشوع .سوسن .سمير 🤣😂
#فيلم 🎥 إنتاج عام 1988

مهما بيعرض وحافظه بحب أتفرج عليه بيسعدني
من أشهر أفلام السينما المصرية رغم بساطته
بعشق الفن اللي بيوصل لقلب المتفرج من غير فزلكة

ياسلام علي الموسيقي التصويرية العظيمة بتاعته
بترن في ودني للمبدع الراحل

إنتاج إخراج

الفيلم ده وقت عرضه بالسينما لم يحقق إيرادات
ولما أتعرض في التليفزيون كسر الدنيا .. ومازال
بيعرض علي القنوات والناس حافظه كل أفيهاته

ايرادات فيلم بيت الروبي تتخطى الـ 9 مليون جنية في 3 ايام فقط ❤️!
25/06/2023

ايرادات فيلم بيت الروبي تتخطى الـ 9 مليون جنية في
3 ايام فقط ❤️!

حتي لا ينسي التاريخ ذكري رحيل المقاتل الفنان يوسف داود يوسف جرجس صليب الشهير بي يوسف داودمن  مواليد الاسكندريه 1933 تخرج...
24/06/2023

حتي لا ينسي التاريخ ذكري رحيل
المقاتل الفنان يوسف داود

يوسف جرجس صليب الشهير بي يوسف داود
من مواليد الاسكندريه 1933
تخرج من كليه الهندسه قسم كهرباء 1960
شارك في بداية حياتة في مشروع السد العالي
تم تجنيدة بالقوات المسلحة و شارك في حرب الاستنزاف حتي نصر اكتوبر 73
و لأن عقيدة الجيش المصري نفذ الأمر ثم اعترض
و لأنة كان غير معروف في وحدتة انة مسيحي الديانة
طلب منة أن يلقي خطبة الجمعة بسبب صوتة الجهوري
و ايضا كان يشتهر بأسلوبه المميز في الإلقاء، وفي أحد الأيام طلب منه أن يستعد لإلقاء الخطبة، وبالفعل اعتمد علي حبه للتمثيل وعلى قراءاته الكثيرة في الدين الإسلامي،
فصعد المنبر و حين بدأ خطبه الجمعة حتى شاهده القائد وعاقبه على ما فعل.
بعد انتهاء فترة تجنيدة عمل بشركة الاسكندرية للزيوت
و الصابون الي ان احترف الفن في عام 85
و ايضا كان يمتلك ورشة اصلاح مواتير و اغلقها
بعد استقراره بالقاهرة.
رحم الله الفنان المبدع يوسف داود
انتقل الي فردوس النعيم في يوم 24 يونيو 2012
عن عمر يناهز 79 عام

في حوار تليفزيوني قديم، سمعت الفنان الكينج محمد منير يقول:"أنا باحب التمثيل، ومش عاوز أقول كلمة تضايق حد، بس أنا المغني ...
24/06/2023

في حوار تليفزيوني قديم، سمعت الفنان الكينج محمد منير يقول:
"أنا باحب التمثيل، ومش عاوز أقول كلمة تضايق حد، بس أنا المغني الوحيد اللي دارس تمثيل وسينما".
وأنا شفت فيلم له اسمه "اشتباه" مع الفنانة نجلاء فتحي، بصراحة أداء عالمي بيؤكد من خلاله إنه دارس تمثيل وسينما.

-يا بنت اللذينة ، انتي جيتي منين ؟ يخرب عقلك =ايوااا خدوهم بالصوت -عليا النعمة انا دورت وسألت و..=مين فينا اللي عتر في ا...
24/06/2023

-يا بنت اللذينة ، انتي جيتي منين ؟ يخرب عقلك

=ايوااا خدوهم بالصوت

-عليا النعمة انا دورت وسألت و..

=مين فينا اللي عتر في التاني انا ولا انت؟

-لا في دي انتي غلبتيني ، اما انا كنت مشغول عليكي بشكل

=انا كمان اتشغلت عليك بس كنت متأكدة اني هلاقيك

-وعترتي فيا ازاي ؟! دي الحكومة نفسها معرفتش تعتر فيا

=ما هي الحكومة لو عندها قلب زي قلبي كانت بعد الشر عترت فيك

(المشبوه - ١٩٨١)

21/06/2023

قصة كفاح مصرية ❤️

محمود عبدالعزيز سنة ٨٥ قدم الأفلام دي :- عفوا أيها القانون - الشقة من حق الزوجة- الطوفان - الصعــ.ــاليك - الكيف- إعــ. ...
21/06/2023

محمود عبدالعزيز سنة ٨٥ قدم الأفلام دي :

- عفوا أيها القانون
- الشقة من حق الزوجة
- الطوفان
- الصعــ.ــاليك
- الكيف
- إعــ. ــدام ميــ. ــت

الشقية الخفيفة الجميلة متعددة المواهب🥰.. النهارده الذكرىالـ 22 لوفاة السندريلا   رحمة الله عليها❤
21/06/2023

الشقية الخفيفة الجميلة متعددة المواهب🥰.. النهارده الذكرىالـ 22 لوفاة السندريلا رحمة الله عليها❤

مولودة ف ايدها كمانجا 🎵.. عاطفية لدرجة خطيرة بتسمي القلقاس مانجا و الفيل 🐘تعمله ضفيرة ☺أصلها خيالية و حساسة و خيالها مرك...
19/06/2023

مولودة ف ايدها كمانجا 🎵.. عاطفية لدرجة خطيرة

بتسمي القلقاس مانجا و الفيل 🐘تعمله ضفيرة ☺

أصلها خيالية و حساسة و خيالها مركب نفاثة ❤🌸✈

الفنان أحمد زكي بيحكي للإعلامي محمود سعد في برنامج علي ورق حين وصفه محمود سعد بالجنون الفني فرد عليه وحكي له علي موقف أث...
17/06/2023

الفنان أحمد زكي بيحكي للإعلامي محمود سعد في برنامج علي ورق حين وصفه محمود سعد بالجنون الفني فرد عليه وحكي له علي موقف أثناء تصوير فيلم موعد علي العشاء ١٩٨١ وقال:-
"المفروض ضمن أحداث الفيلم بتروح نوال (سعاد حسني) عشان تشوف جثة شكري (أحمد زكي) بعد ما قتله طليقها السابق عزت (حسين فهمي) وأهمية المشهد بترجع أنه رؤيتها لجثة حبيبها في المشرحة هيولد جواها الرغبة والدافع للانتقام له من طليقها فكان يجب عليه إني ادخل ثلاجة الموتي عشان لما سعاد تشوفني تندمج في أحداث المشهد، بالفعل روحت مشرحة المعادي وقابلت المسئول عن المشرحة واللي رحب بيه وقالي أنه مجهزلي الثلاجة اللي كانت فيها ام كلثوم وشاه إيران وكأن الأمر مميز إني هنام في ثلاجتهم.

المهم دخلت المشرحة وكانت رائحة الفورمالين (المادة المستخدمة لحفظ الجثث) تغمر المكان فطلبت ازازة كولونيا (٥٥٥) عشان تبقي معايا لما يتقفل عليه الثلاجة ولكن رائحة الكولونيا مع الفورمالين كونت رائحة أبشع من الفورمالين، ثاني حاجة كانت مقلقة بالنسبة ليه لما حارس الثلاجة عشان يظهر لي مدي اهتمامه بيه قالي امبارح كان في أشلاء جثة ناتجة من حادثة تصادم وانا نضفت الثلاجة عشان لما تيجوا تصوروا تلاقوا الثلاجة نضيفة وده زادني توتر.

دخلت الثلاجة وكنت فاكر أن كل غرفة او عين مستقلة بذاتها بيفصلها عن التانية جدار لكني فوجئت بأن الغرف مفتوحين علي بعض والريحة صعبة فأول ما دخلوني وقفلوا عليه والمخرج قال اكشن كتمت نفسي تماماً عشان الريحة وعشان لما يفتحوا الثلاجة وتشوفني سعاد حسني ابدو لها بمظهر الميت وبالفعل سعاد بتندمج في المشهد وتهزني وتحط أيدها علي وشي وتنهار في البكاء من الصدمة ويقفلوا الثلاجة وكاست التصوير يصقفوا لسعاد حسني وينسوا اني جوه لغاية ما حد فيهم يفتكر ويقول ده أحمد لسه في الثلاجة عشان يجروا يطلعوني منها وعملت المشهد ده بس عشان سعاد تندمج في الفيلم"

"الفنان أنور وجدي كان معروف في الوسط الفني بأنه شديد الذكاء وإنه الفنان الوحيد اللي بيعرف يعمل دعايا لأفلامه فتعالى أحكي...
16/06/2023

"الفنان أنور وجدي كان معروف في الوسط الفني بأنه شديد الذكاء وإنه الفنان الوحيد اللي بيعرف يعمل دعايا لأفلامه فتعالى أحكيلك حاجة توريك أد إيه الراجل دا كان شديد الذكاء ..

في شركة إسمها «مؤسسة دار الهلال».. عملت دعايا عن مُنتج ليها بشكل غامض زي اللي بنشوفها على اليُفط في الشوارع دلوقتي المُهم الشركة دي عملت يُفط كتير في الشوارع مكتوب عليها أين ذهب حسن ؟! وفضِل الإعلان في الشوارع فترة أكتر من شهر لدرجة إن الموضوع ده بقى شاغل الرأي العام وبما إن في وقتهم مكانش فيه تكنولوجيا زي دلوقتي الناس كلها بدأت تسأل نفسها ياترى مين حسن وهيطلع راح فين في الآخر ؟! والموضوع بقى حديث الشارع ، المهم في يوم الناس صحيت على يُفط مكتوب عليها حسن ذهب لمشاهدة أفلام أنور وجدي .. طبعًا الدنيا أتقلبت والشركة صاحبة الإعلان رفعت قضية على أنور وجدي بتتهمُه إنه أستولى على حملة الإعلانات بتاعتها وطلبت تعويض من أنور وجدي وكان رد أنور وجدي إنه ماعملش حاجة وإن الشركة عملت إعلانات بشكل غامض مالهوش علاقة بأعلانُه وإنهم بيتكلموا عن شاب إسمه حسن إنما هو يقصد شاب تاني خالص إسمه «حسن أبو علي».. غير حسن اللي الشركة تقصُده وكسب القضية والدعايا المجانية لأفلامه."

- انا جيتلك برجليا = انا مبسوط اني هقابلك كنت خايف لتموت قبل ما اقابلك  .. عاوز اعرف منك حاجه انت اللي قتلت رجب ابوحسين ...
15/06/2023

- انا جيتلك برجليا
= انا مبسوط اني هقابلك كنت خايف لتموت قبل ما اقابلك .. عاوز اعرف منك حاجه انت اللي قتلت رجب ابوحسين وابراهيم الحوت ؟
- ايوه
= غبي غبي غبي ، اول مرة قابلني رجب لما جابه ابراهيم الحوت خاطر خلاني ابصلك لان لقيت فيك شئ غريب .. لقيتك بتكرهه كرة البني ادم للموت بس الإنسان بيكره الموت ويخاف منه لكن بيحترمه إنما انت بتكره رجب وبتحتقره اندهشت ! قولت الواد ده فيه شئ غريب ابتديت اهتم بيك واراقب وشك قولت عليك بير غويط مش سهل فاهم كل حاجه ، الفرق بيني وبينك أن ايامي وسنيني حموول شايلها يعني مقدرش اروحلهم واشتغل معاهم إنما انت شاب خفيف ، انت عملت اللي كان ممكن اعمله لو كنت فسنك بس انت طلعت غبي وانا طلعت عديم الفراسه .
- واي العلاقه بين ده وبين اللي بيحصل انهارده .
= ليك حق تسأل يا ابو دبورة، رجب وابراهيم هما الأصل هما اللي خلوك متسواش غير رصاصه ف دماغك ، دول نظام مش ع قد مصر دول ع قد العالم كله والكبار مش احنا الكبار هما اللي بيزرعوا ويحصدوا ويصدروا واحنا اللي بنوزع ورجب وابراهيم هما التوكيل لو ماتوا يجي غيرهم انما لو اتقتلوا اللي قتلهم لازم يدفع تمن غلطته عشان كدا مصدقتش لما قلولي انك قتلتهم عشان كنت فاكرك معلم وده مش شغل معلمين .
- بس انا مبلغتش عن حد ولا بشتغل مع البوليس .
= البوليس عاوز رقبتنااا واحنا بنكرهم بس ده ميمنعش أننا نفهم بعض وحكاية انك بتشتغل معاهم دي لعبه مكشوفه بس اي معلم لازم يفهم الرسالة .
- رسالة اي ؟
= رسالة جايه من فووق الرسالة انهم مش هيرتاحوا الا لما ابو دبورة يختفي من علي وش الارض
يعني انت لازم تموت عشان احنا نكمل ونعيش وده ملوش دعوة بالعواطف بس انا مش هقتلك مش عارف ليه.. يمكن لأني مش معصوم من الغلط وغلطتي اني حبيتك
نصيحه يابو دبورة سيب مصر واهرب محدش هيرحمك وانا لو شفت وشك تاني هقتلك.

فيلم ارض الخوف

-هو ابنك عنده كام سنة ؟ =مكملش الـ 30-ومراته ؟=25 سنة -طيب العنوان ، ساكنين فين يعني؟ =ساكنين في عابدين ، خمسة شارع الخم...
14/06/2023

-هو ابنك عنده كام سنة ؟
=مكملش الـ 30
-ومراته ؟
=25 سنة
-طيب العنوان ، ساكنين فين يعني؟
=ساكنين في عابدين ، خمسة شارع الخميسي
-طيب ، اتفضلى انتي بقى وانا ان شاء الله النهاردة هاجي ازوركم بنفسي
=ياااااه ربنا يسرنا ببركتك .. طب وطلباتك ايه ؟
-يعني مصممة تكلفي نفسك ؟!
=لاجل ابني يرتاح وتتفك عقدته
-طب هاتي كيلو ونص كباب أحمر بالسلطات
=عينيا
-وجوزين حمام محشي بالفريك
=حاضر
-و 5 ازايز بيرة تصدير
=بيرة !!!
-اه ، ما هو الأسياد اللى هيفكوه خمورجية !

مين الي في الصورة ؟
14/06/2023

مين الي في الصورة ؟

13/06/2023

لقد حصلت على ‏‏١٠٠‏ تفاعل‏ مع منشوراتي خلال آخر 30 يومًا. أشكركم جميعًا على دعمكم. ‏🙏‏‏🤗‏‏🎉‏

عادل امام يشارك بصوته كراوي في بداية فيلم شمس الزناتي ل محمد امام و الفيلم استكمال لفيلم شمس الزناتي
13/06/2023

عادل امام يشارك بصوته كراوي في بداية فيلم شمس الزناتي ل محمد امام و الفيلم استكمال لفيلم شمس الزناتي

= سيادتك عارف جحا طبعا ؟- طبعا مين ميعرفش الراجل جحا المسخره ده= المسخرههه  مظبوط راحوا يافندم لجحا الراجل المسخره ده قا...
11/06/2023

= سيادتك عارف جحا طبعا ؟
- طبعا مين ميعرفش الراجل جحا المسخره ده
= المسخرههه مظبوط راحوا يافندم لجحا الراجل المسخره ده قالوله ياجحا المسخره ماليه بلدكم
قالهم انا مالى مادام بعيد عن بيتى خلاص
رجعوا قالوله ياجحا المسخره ماليه بيتكم قالهم انا مالى مدام بعيد عن مش عارف ايه خلاص
- راجل حكيم
= دلوقتى بقى حكيم ؟ ماكان من شويه مسخره
انتوا عايزين الناس كلها تبقى زى جحا كل واحد عايش لنفسه وبس علشان الدنيا تبقى سداح مداح وحضرتكم تعملوا فيها اللى عايزين تعملوا

فيلم الغول 1983

إيناس مكي عن دورها في فيلم الحاسة السابعةطلب منى أحمد مكي  قراءة الدور، فقرأت الدور ووجدتها بنت لاسعة وخنيقة ومستفزة، ود...
10/06/2023

إيناس مكي عن دورها في فيلم الحاسة السابعة
طلب منى أحمد مكي قراءة الدور، فقرأت الدور ووجدتها بنت لاسعة وخنيقة ومستفزة، ودمها سم في الجامعة ووصولية، فسألته هل هذا هو الدور الذي يريدني فيه؟"
قال أوعدك، حتلعبي الدور ده وبعدها حتقعدي في البيت، وقد كان."

❤️❤️❤️
10/06/2023

❤️❤️❤️

مصر البلد الوحيدة الي كل ما تحفر فيها تلاقي تاريخ ❤️

- هعيش على أد ما هعيش يا نعيمة مش هلاقي زيك .. مفيش واحدة في الدنيا إدتني اللي إنتي إديتهولي= أنا كمان يا وحيد وجودي جنب...
08/06/2023

- هعيش على أد ما هعيش يا نعيمة مش هلاقي زيك .. مفيش واحدة في الدنيا إدتني اللي إنتي إديتهولي

= أنا كمان يا وحيد وجودي جنبك علمني حاجات كتير أوي ، عِشت مشاعر حلوة ، إحاسيس جميلة معشتهاش قبل كده .. أشكرك يا وحيد على كل حاجة

- لو كُنا في زمن غير الزمن اللي إحنا عايشين فيه .. كُنا أتجمعنا تحت سقف واحد

= لو ؟!

"النمر والأنثى - ١٩٨٦"

ايييييوه يا عيده...انا ملحأتش اكمل كوبايه الشي🥴😏 #الوجيه _عادل_أبو_ليله #عايده #زيزينيا
08/06/2023

ايييييوه يا عيده...انا ملحأتش اكمل كوبايه الشي🥴😏
#الوجيه _عادل_أبو_ليله
#عايده
#زيزينيا

_إنت بتعمل ايه هنا ياااد ، انا مش لسه طـ.ـاردك امبارح ، إيه اللى جابك هنا تانى ، غـ.ـور من وشى وما اشوفكش هنا تانى ، غـ....
07/06/2023

_إنت بتعمل ايه هنا ياااد ، انا مش لسه طـ.ـاردك امبارح ، إيه اللى جابك هنا تانى ، غـ.ـور من وشى وما اشوفكش هنا تانى ، غـ.ـور

=خُش جوا المخزن يا عبده

_إيه اللى عملته ده يابا
=إستهدى كده بالله وقول يا فتاح يا عليم

_يعنى ايه ، مليش إعتبار هنا
=بالمعقول

_هو انت خليت فيها معقول يابا ، انت بتكسر كلمتى قدام الصنايعية والعُمال ، يقولوا عليا ايه ، طـ.ـرطور ، ازاى تتصرف تصرف زى ده ازاى

=ما تعليش صوتك ، انت بتكلم أبوك

_خلاص يبقى الواد ده لازم يمشى ودلوقتى
=الواد ده معملش حاجة

_طول ما هو بيشترى ويبيع هيمد إيده

=إنت عارفنى كويس ، أى حد بيمد إيده فى الوكالة بقـ.ـطعهاله

_واحنا ليه نستنى
=واحنا ليه نظـ.ـلمه

_يعنى انت مُصر الواد ده يفضل هنا ، خلاص يابا يا انا يا الواد فى الوكاله

=ما تصغرش نفسك قدام صبى من صبيانك انت كبير

_وانا قولت كلمتى يابا الواد ده لازم يمشى
=الواد ده مش هيمشى

_يعنى ايه يابا ، يعنى انا مليش صفة هنا

=أيوه ملكش صفة ، لما ابقى أمـ.ـوت ابقى اتصرف زى ما انت عايز وخدها منى نصيحة حطها حلقة فى ودانك ، إوعى فى مرة من المرات تيجى على الغلبان ، والا ربك مش هيباركلك أبدا .....

علي بدرخان اخترني في دور الراعي والنساء .. عشان الدور ده شبهي وحده الزمن قتلها و كسرها و غيرها و روحها ماتت جواها .. وحد...
07/06/2023

علي بدرخان اخترني في دور الراعي والنساء .. عشان الدور ده شبهي وحده الزمن قتلها و كسرها و غيرها و روحها ماتت جواها .. وحده كبرت و مافيش حواليها حد كل الي تعرفهم معدوش موجودين .. انا بقالي 4 سنين بعيده عن السينما بعد موت صلاح جاهين لكن هعمل الدور ده لانه هيبقي اخر دور ليا ف كنت عاوزه حاجه شبهي بالشكل ده
حوار (مجله الموعد ) 1991

-الزفـ. ـت اللي في بطني ده منك زي ما هو مني يعني لازم تتحمل مسؤوليته معايا=ازاي بقى ان شاء الله ؟! .. اشيله في بطني شهر ...
06/06/2023

-الزفـ. ـت اللي في بطني ده منك زي ما هو مني يعني لازم تتحمل مسؤوليته معايا

=ازاي بقى ان شاء الله ؟! .. اشيله في بطني شهر وانتي شهر ولا ايه !!

احنا كنا بنصور فيلم المتسول الاستاذ عادل امام وانا والمفروض اننا بنصور المشهد اللي بنتجوز فيه في آخر الفيلم اولاً تصوير ...
05/06/2023

احنا كنا بنصور فيلم المتسول الاستاذ عادل امام وانا والمفروض اننا بنصور المشهد اللي بنتجوز فيه في آخر الفيلم اولاً تصوير الفرح في الافلام بيبقى يوم مزعج لأنه بياخد كل اليوم وبيبقى في مجاميع كتير و الفرح دا كان في خناقة كبيرة و شوتات كتيرة فبيبقى يوم قاتل من التعب، و انا لابسة فستان الفرح فطولنا فانا عملت ايه بقى الفستان كان طويل و كنت قاعدة في الكوشة فكانت رجليا مش باينة و متغطية فروحت قلعت الجزمة اللي بكعب و كان عندي شبشب زنوبة احمر و تخين كدا باين يعني ولبسته وقعدت و مش باينة و مستورة و لطيفة و جميلة، في وسط العركة الطوخي اللي هو كان زعيم الخناقات في الافلام بتاعتنا زمان بيضرب احمد راتب فبيضرب احمد راتب جامد فرجع احمد راتب بضهره فراح خابط فيا فانا روحت مقلوبة من فوق الكوشة لورا فبقيت في الحفرة اللي ورا الكوشة دي و الشبشب ما شاء الله سنتر قدام الكاميرا و بقت حاجة فضيحة فأنا قولت ايه دا يلا نعيد الشوت و لا الاستاذ عادل امام نعيد ايه المشهد لذيذ جداً انتِ قلبتي ورا هنرجعك تقعدي على الارض وانا خبطتين انا راخر و اتقلب وآجي اقعد جنبك و نخلص الفرح على كدا

اسعاد يونس مُتحدثة عن مشهد في فيلم المتسول

SU

في ذكرى رحيلها.. صور نادرة للفنانة الجميلة   رحمة الله عليها ❤️
05/06/2023

في ذكرى رحيلها.. صور نادرة للفنانة الجميلة رحمة الله عليها ❤️

❤️
05/06/2023

❤️

الفنانه دلال عبد العزيز بتقول."سمير كان عليه حركات تخلى أى بنت تحبه، كان يوصلنى بالعربية الشغل عشان مكنش عندي عربيه ويفت...
03/06/2023

الفنانه دلال عبد العزيز بتقول."سمير كان عليه حركات تخلى أى بنت تحبه، كان يوصلنى بالعربية الشغل عشان مكنش عندي عربيه ويفتح لى باب العربية وأنا طبعا فرحانة، كان كل ما نطلع من المسرح يجبلى فل ويقولى اتفضلى ياحبيبتى، بعد ما اتجوزنا بتاع الفل قاله فل يا استاذ قاله اتجوزنا خلاص.. ربنا يرحمهم ويغفر لهم ياارب

جنازة المرحوم بأذن الله جورج سيدهم 💔
29/03/2020

جنازة المرحوم بأذن الله جورج سيدهم 💔

الوداع 💔
27/03/2020

الوداع 💔

27/03/2020
ولد في مدينه جرجا بسوهاج عام ١٩٣٨ والتحق بكليه الزراعه جامعه عين شمس عام ١٩٦١ ،ثم التقى بزميليه سميرغانم والضيف أحمد وأن...
27/03/2020

ولد في مدينه جرجا بسوهاج عام ١٩٣٨ والتحق بكليه الزراعه جامعه عين شمس عام ١٩٦١ ،ثم التقى بزميليه سميرغانم والضيف أحمد وأنشأ معهما فرقة ثلاثى أضواء المسرح التي عملت فى المسرح والتليفزيون، ولمعوا فى أول فوازير لرمضان من إخراج محمد سالم، كما شاركوا معًا خلال هذه الفترة في بطولة عدد كبير من الأفلام والمسرحيات.توفي اليوم في إحدى مستشفيات مصر الجديده

توفي الي رحمة الله التعالى الفنان القدير جورج سيدهم 😢الله يرحمك ياعم جورج مع السلامة 👋
27/03/2020

توفي الي رحمة الله التعالى الفنان القدير جورج سيدهم 😢
الله يرحمك ياعم جورج مع السلامة 👋

Address


Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when جورج سيدهم - George Seidhm posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Videos

Shortcuts

  • Address
  • Alerts
  • Videos
  • Claim ownership or report listing
  • Want your business to be the top-listed Media Company?

Share