رامي لتركيب ديكورات الاسقف المعلقه

  • Home
  • Jordan
  • Amman
  • رامي لتركيب ديكورات الاسقف المعلقه

رامي لتركيب ديكورات الاسقف المعلقه عالم الديكورات

تركيب جميع ديكورات الأسقف المعلقه # جبسن بورد # جبص بلدي  # اسمنت بورد # فورسيلينغ  # بديل خشب  # بديل رخام  بأسعار تناف...
19/06/2023

تركيب جميع ديكورات الأسقف المعلقه
# جبسن بورد
# جبص بلدي
# اسمنت بورد
# فورسيلينغ
# بديل خشب
# بديل رخام
بأسعار تنافسيه مناسبه للجميع
بجميع أنحاء الكرك
للتواصل ٠٧٧٨٣٥٤٦٧٣

تركيب جميع ديكورات الأسقف المعلقه # جبسن بورد # جبص بلدي  # اسمنت بورد # فورسيلينغ  # بديل خشب  # بديل رخام  بأسعار تناف...
19/06/2023

تركيب جميع ديكورات الأسقف المعلقه
# جبسن بورد
# جبص بلدي
# اسمنت بورد
# فورسيلينغ
# بديل خشب
# بديل رخام
بأسعار تنافسيه مناسبه للجميع
بجميع أنحاء المملكة وخاصه الكرك
للتواصل ٠٧٧٨٣٥٤٦٧٣

تركيب جميع ديكورات الأسقف المعلقه # جبسن بورد # جبص بلدي  # اسمنت بورد # فورسيلينغ  # بديل خشب  # بديل رخام  بأسعار تناف...
14/06/2023

تركيب جميع ديكورات الأسقف المعلقه
# جبسن بورد
# جبص بلدي
# اسمنت بورد
# فورسيلينغ
# بديل خشب
# بديل رخام
بأسعار تنافسيه مناسبه للجميع
بجميع أنحاء المملكة وخاصه الكرك اليوم
للتواصل ٠٧٧٨٣٥٤٦٧٣

18/02/2020

رضا

18/02/2020

غربله البر كله

تفتكر أول مليون دولار عملهم أحمد زويل كان وهو عنده كام سنة ؟؟ .. معندناش معلومة بكده أكيد، لكن يسهل إنك تعمل تقدير وفي ا...
18/02/2020

تفتكر أول مليون دولار عملهم أحمد زويل كان وهو عنده كام سنة ؟؟ .. معندناش معلومة بكده أكيد، لكن يسهل إنك تعمل تقدير وفي الغالب هيكون لما شعره ابيضّ عالأقل، بعد عدد ضخم من الأبحاث والـ citations واللف حول العالم والجوايز في أكتر من مكان، لغاية ما بقى فاضل له حاجة بسيطة على نوبل وتقريبا وقتها بدأ يشقّ طريقه للملايين.

طيب .. ابننا شاكوش اللهم لا حسد أكيد بيلعب في مليون جنيه عالأقل حاليا في وسط الدوشة دي، ولو كمّل على نفس الرتم كده لكام شهر= فموضوع المليون دولار ده مش هيبقى بعيد عنه وربما يعديه بمراحل كمان.

سيبك بقى من أسلوب الفنان محمد صبحي بتاع ده تافه والتاني عالم وده بيدمر الشباب والتاني بيفيد البشرية لأن الرغي الكتير في الحكاية دي معادش بياكل مع الناس. خلينا في الأهم:

- مين اللي عمل فلوس بشكل أسرع دلوقت؟
= بكل وضوح: الأستاذ حسن شاكوش طبعا !

- جميل، مين بقى الأغنى فعليا؟؟
= أكيد برضه حسن شاكوش يعني !!

- لأ غلط .. الحقيقة إن صاحبنا شاكوش فلوسه كلها جت من "ضربة حظ" واحدة، احتمال إنها تتكرر وتحقق مكسب بنفس الدرجة متناقص جدا وفق أبسط قواعد الإحصاء. الجماعة صنّاع الترفيه عموما سواء الممثل أو المغني أو لعيب الكورة هتلاقي دائما مصدر رزقهم شديد الاضطراب وبيتميز بعدم الاستمرارية؛ لأن أكل عيشهم معتمد على موهبة لازم تكون استثنائية وراكبة التريند طول الوقت. عمنا شاكوش ده مثلا عشان يعرف يحافظ على فلوسه دي فلازم يفضل راكب التريند لأطول مدة ممكنة، وأول ما التريند هيروح منه= هتنتهي سيرته تماما. وحتى "بنت الجيران" اللي مكسرة الدنيا دلوقت مش هيطلع منها بمليم بعد كده لأن هيبقى وقتها خلص وهيكون فيه ناس تانية عاملين حاجات أتقل منها. مافيش حل عند عم حسن شاكوش ساعتها غير إنه يعمل حاجة جديدة تقلب الدنيا مجددا (وده مجرد احتمال معتمد على ضربة الحظ أكتر من الاعتماد عالمهارة في حد ذاتها، شاكوش عنده مهرجانات أكتر من أغاني عبدالحليم دلوقت هو وبيكا ومع ذلك اللي علّق منها مع الناس حاجات تتعدّ عالصوابع)، أو إنه يحط الفلوس اللي جمعها دي في مشروع (شغل حقيقي) يعرف يعيش منه بقية حياته.

- بينما الحالة بتاعة زويل (حتى لو موصلتش لدرجة نوبل أو الإنجاز العلمي الضخم بوجه عام) تعتبر أكثر أمانا بكتير، انت صحيح مش هتعمل الفلوس كلها من خبطة واحدة زي شاكوش ومحمد رمضان وأبوصلاح واللي زيهم، لكن انت عندك ميزة أكبر وهي إن مصدر أكل عيشك مستقر ويمكن تنميته. في ألمانيا مثلا فيه عائلة اسمها "عائلة شيفلر"، دي أغنى عائلة في البلد كلها من أيام الحرب العالمية، سبب الاستقرار المادي الطويل ده هو إن شيفلر ده هو اللي اخترع رمّان البلي اللي مافيش مكنة بتدور من غيره. وكل فلوسهم وشغل شركاتهم حاليا هي امتداد للي عمله الراجل ده. وقيس بقى عالنموذج ده حالات كتيرة جدا في العالم كله.

- لو عندنا 100 شخص متخرجين من كلية هندسة مثلا و كذلك 100 شخص متخرجين من معهد فنون مسرحية أو متدربين في نوادي عشان يطلعوا لعيبة كورة أو متقدمين لبرامج اكتشاف المواهب الغنائية والقدرات الخاصة= فبكل وضوح نسبة ثراء الـ100 مهندس دول "لآخر حياتهم" أكبر وأضمن بكتير من أمثالهم في الغناء/التمثيل/لعب الكورة. النماذج اللي زي شاكوش أو محمد رمضان او عادل إمام أو عمرو دياب تظل محدودة جدا في تكوين الثروة وغير مضمون تحقيقها لو هتقارنها باللي بيعملوا ثروتهم من تعليم أكاديمي وترقّي وظيفي. الحقيقة هي إن التعليم والشهادة الجامعية هي أكتر مصدر آمن تقدر تستعمله عشان تجيب فلوس، بعيدا دلوقت عن مين تافه ومين مفيد للبشرية. التعليم هو اللي هيضمن لك مصدر دخل مستقر وغير متأثر بالتريند ومزاج الجمهور اللي ممكن في لحظة يرميك في سابع أرض زي ما طلعك لسابع سما. التاريخ الحديث مليان قصص لا حصر لها لفنانين ومغنيين ولعيبة كورة وصنّاع أونطة كتير عاشوا آخر حياتهم بيموتوا من الجوع ومش لاقيين تمن الدواء وبيرضوا يشتغلوا في مهن شديدة الوضاعة عشان يلاقوا يصرفوا على نفسهم. سيبك من مين مشهور ومين مغمور لأن ده معيار فاشل تماما لتحديد القيمة، شاكوش ورمضان وأي حد من الفئة الطيبة دي محيلتهومش فعلا غير ركوب التريند عشان دي الطريقة الوحيدة اللي ياكلوا بيها عيش. وظيفة صانع المتعة (مهما كانت رخيصة) إنه يخليك تتفرج عليه بأي شكل؛ عشان لو معملش كده هيموت من الجوع. علي غزلان وأحمد حسن وزينب وحسام هيكل وسما المصري ونجوم مهرجان القاهرة السينمائي الدولي و... و...إلخ دول كلهم محيلتهومش في الدنيا غير فُرجة الناس عليهم عشان يعرفوا يصنعوا ثرواتهم، ويوم ما بيعوزوا يحافظوا عالثروات دي (حتى لو فلوسها حرام)= بيروحوا يشغّلوا الفلوس في مشاريع ووظائف من اللي بيقوم بيها أي شخص طبيعي عاوز مصدر دخل آمن ليه ولعياله من بعده.

- فياريت ياخواننا نفكّنا من نغمة التعليم اللي مالوش قيمة والتافهين اللي واكلينها والعة والكلام الحمضان اللي من هذا القبيل. لمعلوماتكم العامة يعني: فغالبية الشباب اللي استطاع يخرج برا مصر منذ الانقلاب ويسافر لحتت زي أمريكا وأروبا وينقذ نفسه من ش*ج العالم اللي اسمها مصر دي= معرفش يعمل كده غير بالشهادة اللي عمالين نتريق عليها، أو بدراسة وتعليم مرهق وممل في بدايته لغاية ما ربنا فتحها عليهم في الآخر. الحقيقة إن دي مازالت أكبر فرصة آمنة عشان تعرف تعيش في ظروف مادية أحسن. لما بتصرف على عيالك في تعليم كويس= فانت بتضمن مستقبلهم أكتر من الساقط اللي بيودي بنته تروح تغني في فويس كيدز لعلها تنول نظرة رضا من طقم الحكام وطاقة القدر تنفتح لها، أو العبيط اللي مضيع عمْر عياله في اللف عالنوادي جايز يكتشف فيهم تقاوي محمد صلاح جديد ويبقوا الفرخة اللي بتبيض له دهب. لو حالك المادي أحسن من والدك وجدك= هتلاقي السبب الرئيسي لكده هو حكاية التعليم اللي خلوك تمشي فيه للآخر لغاية ما عرفت إزاي تطلع منه بأي حاجة، أو عالأقل إزاي تشغل دماغك في طريقة "آمنة" تجيب منها فلوس. سيبك من ليلة شاكوش عشان دا مجرد تريند هيقعد له كام يوم وهيعدي، الله المستعان.

Address

Amman

Telephone

+962778354673

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when رامي لتركيب ديكورات الاسقف المعلقه posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Videos

Share

Category


Other TV Networks in Amman

Show All